HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett litet brunt paket
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/27 :  21:16:42  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply
Hej alla monsterdiggare!

Jag har smygläst på detta forum ett tag nu och speciellt "Gör Det Själv"-sektionerna.
Jag är mycket imponerad av många byggen där ute, och de inspirerade mig till att försöka på egen hand.

Jag hamnade här när jag letade efter någon bra låda till en Jordan JX92S som jag alltid varit faschinerad av efter en provlyssning för många år sedan. Desvärre verkar jordan inte riktigt vara gör det självarens dröm (lite dyr?), men hit hittade jag och blev kvar.

Nu blev det dock ingen högtalare... men ett litet brunt paket med innehåll efter lite mailande med #Soundbrigare här på forumet.

(nu ska vi se om vi kan få några bilder att fungera då detta verkar vara notoriskt komplicerat)

smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/27 :  21:21:22  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply
Så börjar det.

Jag hämtade ut ett brunt paket från posten, vad kan det vara månne?



Tjejen på OK var glad när jag hämtade det, och frågade om jag fått en present. Ibland blir man glad av människor.

Innehållet var dock lite mindre än själva paketet...



men något kan skönjas.

Kanske inte så svårt för vissa, men gissningar mottages (för de som gillar http, så finns svaret desvärre i bildlänkarna, men det kan alla bortse från kanske?).

smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord
Go to Top of Page

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/27 :  21:53:56  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply
Eftersom jag desvärre brände min fina weller för många år sen nu (hade varit en briljant idé att laga den istället för att kasta den, en ny kostar ju multum) så jag ockuperade en väns lägenhet för att komma igång.

Han hade lite intressanta saker i ljudlådan

Som försteg:

och som slutsteg.

Hafler vet vad de gör, och en snyggare kombination av svart och sparsmakat i kombination med en industriell brytare är klockers. Desvärre blev det ingen bild på högtalarna som var klart intressanta, ett par Sony som jag inte sett tidigare. Ska förska hitta mer info om dem. Hur var ljudet? klart intressant, jag kör ett par Adam-A7 med dator som enda källa och skillnaden var markant! Mitt enkla system har inte så mycket att komma med i botten, men allt över 200 är otroligt i mina öron, har faktiskt blivit tvungen att ändra min ganska primitiva musiksmak efter adamköpet. Så vad var skillnaden? Det enda som är garanterat med en förstärkare är att den pajar något på vägen, och jag vet inte riktigt vad som händer i min väns system, men det saknas något i gitarrfrekvenserna (vilka nu de är) känns nästan som det är ett filter här, inte alls samma ljud som jag har hemma. Jag tror knappast att det beror på AMCn eller Haflern snarare så har Sony högtalarna en helt annan ljudbild än Adam.

smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord

Edited by - Jonas Haggård on 2010/03/27 21:56:49
Go to Top of Page

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/28 :  07:34:02  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply
Det handlar om en lien byggsats från Velleman, en förförstärkare baserad på ett par ECC82.

en samlad bild av vad som kommer med

smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/28 :  09:23:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Åhå, en byggsats! Vad kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/28 :  10:25:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Spännande! Ska bli kul att följa
Go to Top of Page

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/28 :  11:08:29  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply
Nu var det ett tag sedan jag pillade med elektronik, men pill kräver ett bra arbetsbord och bra redskap. Ett lågt köksbord med pall att sitta på fick duga.


Manualen var föredömligt enkel att följa, alla dioder, motstånd och byglar kom på tejpremsa i exakt den ordnignen de var tänkta att montera. Man behövde mao inte ens titta på färgringarna om man inte hade lust.



Förstärkaren är byggd på ett stort kort, men det tillkommer ett litet som fungerar som bord till rca-kontakternas plussida. här har arbetets första moment startat


Efter lite stärkande kaffe blev första kortet klart på personlig rekordtid



Den som kan sina komponenter ser att det är ett litet reed relä direkt på ingången, transistorn och dioden är för att generera rätt spånning till signalen för relät. Det är fyra ingångar och två utgångar, en "monitor" utgång (som man kan slå av eller på beroende på källa, men annars är oförsärkt), samt en utgång till färstärkaren. Det är inte mindre än 14 reläer i byggsatsen, borde gå att göra enklare tycker jag?.

smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord

Edited by - Jonas Haggård on 2010/03/28 11:29:39
Go to Top of Page

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/28 :  12:11:15  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply
Med lilla kortet klart var det dags för det lite större. Från att ha fått löda roliga komponenter direkt var starten för detta kort inte lika rolig; 26 sådan här


att löda dit. Kunde ju varit en idé att göra kortet dubbelsidigt bara för att slippa detta moment. Här är vi mitt uppe i byglandet


Om någon undrar vad de röda sakerna är så är det lite krympslang som jag använde där byglarna låg lite väl tätt. Efter detta roliga moment var det dags för ett femtiotal motstånd och ett tjugotal dioder. Tror vi gick in i löddimman då vi helt glömde att ta några bilder under detta moment.

Löddimma eller inte så var det otroligt bra att vara två personer under detta moment. lyckades löda rätt komponenter på fel plats inte mindre än fem gånger, men med fyra ögon upptäcktes detta direkt. Hade jag gjort det själv hade risken varit att man skruvat ihop allt och sen haft i bästa fall en tråkig felsökning att göra.

smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord

Edited by - Jonas Haggård on 2010/03/28 12:14:31
Go to Top of Page

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/28 :  12:26:00  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply
Nu är det dags för den absolut sämsta konstruktionslösning jag lekt med hittils. Den berömda tredje handen för lödning av dessa var helt nödvändig.


Först skulle man löda dit 9 pinnar (ca 12 mm) och på dessa skulle man sedan direkt löda på socklarna. allt detta för att få rören att stå upp lite ur lådan. I praktiken är det alltså två lödningar som håller fast sockeln vilket inte är godkänt i min bok. (dock så har jag mest pysslat med el i radiostyrd racing tidigare, och att ha lödningar som konstruktionsmaterial funkar bara inte)

En liten bild till när vi försöker justera socklarna till rätt höjd och få dem plana.


Här har vi som synes kommit en bit på väg, lite kondingar kvar, samt trafon ska dit också. Än så länge har bygget flytit på i bra tempo och inga missöden hittils. Det enda som varit komplicerat var just socklarna.

smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord
Go to Top of Page

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/28 :  12:58:25  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply
Nu är nästan alla komponenter på plats. Volympoten är fastsatt men inte lödd så man ska kunna passa till den när man provmonterar den i lådan, sedan är det en spänningsregulator som skall lödas dit när allt är klart också.


Här ser man en nästan lika dum konstruktion som för rörsocklarna


Om man tittar noggrant ser man tre pinnar som sitter i underkant av bilden, på dessa skall den sista spänningsregulatorn sitta. Det som gör det extra löjligt är att den skall skruvas fast i chassit, så varför de inte har valt att löda kablar på benen förstår jag inte.


Här ser ni nästa huvudvärk, lysdioderna är bockade 90 grader så man får bara ett försök, och de måste bockas med millimeterprecision. Både dioderna och knapparna har en väldigt tight passning i frontplåten vilket gjorde monterningen lite onödigt jobbig. Just frontplåten är väl annars det enda som är snyggt på låtan.


smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord
Go to Top of Page

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/28 :  13:17:00  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply
Nu börjar vi närma oss slutet (eller kanske början beroende på hur man ser det)

Här har vi precis fått moderskeppet inpassat i lådan, tog lite tid att få volympoten på plats korrekt (blev inte 100%). Det lilla kortet är också monterat så det enda som återstår är att sätta i rören. Notera speciellt hur exakt socklarna till slut hamnade... nåja så länge rören passar genom hålet i locket är jag nöjd.


Rören på plats.


En bild till på rören.



smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord

Edited by - Jonas Haggård on 2010/03/28 13:18:30
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/28 :  13:23:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Bra bilder! Kul att följa!
Go to Top of Page

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/28 :  13:35:56  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply

Så var det dags för ett provskott nästan. Just i detta skede tycker jag att instruktionerna för att testa systemet var väldigt klena. Det enda funktionstest som fanns med var att koppla in 230 och se om en diod började lysa. Vi genomförde detta test med bravur, så nästa steg var att koppla in någon källa och högtalare på något sätt.

Eftersom jag inte var hemma var det inte mina prylar som stod på spel , men efter lite diskussion så kom vi fram till att jag skulle använda min dator som källa och sedan koppla vellemannen till hans försteg och inte direkt till slutsteget.

Friskt vågat och hälften vunnet, alla pottar nedvridna till 0 och på med strömmen. Inget som brinner och inget som luktar, en god start. Som första test körde vi utan något på ingången, sakta drog vi upp volymerna på dator, velleman, AMC och vi fick höra en magnifik tystnad. Så långt så bra.


Vellemannens oskuld togs av Frontline Assemblys Providence, sakta drog vi upp volymerna på dator, velleman, AMC och strax fick vi musik ur systemet. Otroligt nog hade vi alltså på första försöket lyckats få allt på plats, och ljudet var om än lite lågt inte mycket att klaga på. Den med god syn kan se att vi fick slå på +6db då min vän inte ville dra upp mer på sin AMC.

Efter detta lyckade försök fick jag lov att koppla in Vellemannen direkt mot Halfern och då blev det lite roligare. Det var dock väldigt svårt att säga något om ljudet då hans system inte alls låter som mitt, så huruvida Vellemannen lät bra eller ej kunde vi inte avgöra just då.

Tänkte avsluta med en fin bild på lite rörglöd


Krävdes en hel del fotokunnande, samt svenskt vårmörker för att få till bilden.

smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/03/28 :  13:58:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad kul att det funkade på första försöket!
Finns det något schema på underverket.

Jag hade nog skruvat socklarna direkt i lådan med kablar imellan. Då kan man skåda hela rörglöden.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2010/03/28 15:02:15
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2010/03/28 :  14:50:47  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Vart är byggsatsen beställd ifrån? En byggsats låter som något som kan passa mig att göra :]

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/28 :  17:50:43  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply
En liten sammanfattning kanske är lämpligt.

Byggsatsen är från Velleman som har en del kul saker.
Just denna förförstärkare heter k8020 (länk innehåller också schema) och har nog varit med ett tag.

Jag var lite tveksam då jag i princip bara hittade olika firmor som sålde byggsatsen, men i princip ingenting om ljudet, eller kvaliteten på bygget generellt. Efter lite velande fram och tillbaka samt en mängd tips från ljudbriganden här på forumet så bestämde jag mig för den enkla vägen och ta hem byggsatsen.

Det negativa är priset, man kan nog med hjälp från detta forum och lite beställningar här och var i världen komma undan mycket billigare, men eftersom det var ett tag sedan jag höll på med elektronik så fick enkelheten med en byggsats väga över.

Just mitt exemplar är inköpt från Kjell & Co så det är lätt att få tag på.

lite plus och minus:
+ Bra Manual
+ Enkel att bygga ihop
+ Inget brum
+ Låter bra
- Dum konstruktion av rörsocklarna
- Volympotens hållare var felvänd
- Lite komplex hantering, måste gå igenom bruxen minst en gång
- Fulaste lådan i stan?

Schemat:


Nu kommer den inte att få bo kvar i sin fula låda, då det är lite modifieringar på gång, dock så lär inte det hända direkt. Följande skall modifieras:

Ny låda - Den är inte vacker, och varför dölja så mycket av rören?
Modifierad arbetspunkt - Varför kan man hitta mer om här (både orginalschema och modifierat finns i artikeln)
Balanserade utgångar - Om jag kan lista ut hur man gör det.

smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord

Edited by - Jonas Haggård on 2010/03/28 18:07:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000