HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Utvärdering av Sonido SFR200-8A
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/28 :  20:01:06  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Sporrad av dom senaste framgångarna med TH blev jag sugen på nytt frontsystem. Dessutom misstänker jag att en tråd lossnat från talspolen på mina gamla element. Jag har sedan en tid haft en par Sonido SFR200-8A liggades i en låda men där gör dom ju inte så mycket nytta. Planen från början var att bygga ett par Sonido Aion men det är inget jag slänger ihop på en helg men bara handverktyg. Så i fredags bestämde jag mig för sno ihop nåt enkelt som skulle funka. Från Sonido har jag fått ritning på ett enklare horn som passar mina element. Efter att ha kollat på den så kom jag fram till att ändra den lite. Jag ville ju kunna bygga 2 horn på max en dag så det vore bra om det fick att köpa virke i rätt dimensioner direkt. Det invändiga djupet på hornet enligt ritning skulle vara 250 mm, det ändrade jag till 300 mmm för att passa material som gick att köpa. Materialvalet föll på hyllplan från Byggmax i laminerad spånplatta, dessa finns bl.a. i bredder på 300 och 600 mm. De invändiga areorna fick räknas om för att hornet skulle funka som orginal, det resulterade i att djupet på lådorna gick ner från 600 mm till 530 mm.

På lördag förmiddag satte jag igång att såga till delarna, tror det tog en timme, det är inte mer än ett 10-tal delar i varje horn. Monteringen tog lite lägre tid, ca 3 timmar per låda. Tog enklaste vägen när det gäller montering eftersom jag för detta projekt inte behöver tänka på utseendet. Mest vill jag kunna lyssna på elementen för att avgöra om det är värt besväret att bygga ett par Aion i vår.

Så här ser den omgjorde ritningen ut.


Och här är resultatet.


// Johnny

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/03/28 :  20:42:08  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
40 minuters lyssnande nu? Kanske låter musikaliskt iallafall....
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/29 :  11:57:02  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Mmm det låter bra, kanske lite spretigt i mellanregistret men jag ska dämpa kammaren bakom elementet lite hårdare. Kanske lite blygummimatta skulle hjälpa. Bra upplösning, lite klen ljudbild men det beror på behringern som sitter i vägen och grumlar till det.

// Johnny
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/03/29 :  13:02:18  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Min Behringer tycker jag inte grumlar till ljudbilden allt för mycket. Det kan nog vara studs mot bakvägg och sidvägg som försämrar ljudbilden.

Hur bra blev baskapaciteten och homogeniteten i basområdet? Kommer det bli en större låda med längre horngång eller verkar storleken på testlådan bra?
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/29 :  15:20:03  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Nja bastrycket är högst moderat. Skulle inte vilja ha dessa element utan någon form av annat basstöd. Alternativt ett fläskhorn men det har jag inte plats för. Elementet har svag återgivning i basen men det har jag nog misstänkt redan från början. Att ljudbilden är sämre beror inte på rummet, kör jag cd direkt till förstärkaren är ljudbilden okej, även om jag fortfarande har TH i drift, så det är helt klart behringern som ställer till det. Tidigare så har jag med lätthet kunnat peka ut enskilda instrument, speciellt i klassisk musik. Med behringern blir allt mer åt mitten, som i en lite luddig bubbla typ. Men det finns ju uppgraderingar till den också, det är på G..

// Johnny
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/03/29 :  16:30:23  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Det var intressant att det är så stor skillnad med Behringern. Jag ska kolla min Behringer också när jag for tid.

Om du orkar så skulle du kunna vända på högtalarna och låta hornet spela ner inne i ett hörn och laborera lite med glipans storlek mellan högtalare och golv. Jag tycker att det borde bli ganska bra frekvensgång från 55hz och upåt iallafall.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/29 :  16:51:12  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Bra idé, det ska testas =)

// Johnny
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/29 :  16:53:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Läser man vad Istvan & Zoltan skriver, kan man förvänta sig att bästa resultatet kommer från de konstruktioner de presenterar. Det kan säkert vara så att elementen är optimerade för exakt deras horn, vilket ju är en rimlig tanke.
Jag, som visserligen inte kommer upp till 10 på richterskalan, tycker inte att mina horn (5") saknar så speciellt mycket i basen.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/29 :  17:59:41  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Detta är ett horn designat av Sonido...

För övrigt har jag svårt att tänka mig att ett element skulle vara så speciellt att det skulle vara obrukbart i andra horn. Detta stöds ju t.ex. av att jag provade elementen i mina gamla horn med ungefär samma intryck. Basen är dock klart bättre nu än i mina gamla horn men då är dessa nya klumpar mer än 3ggr så stora, volymmässigt.

Vi har väl säkert olika krav på återgivning men jag vet hur det låter och känns live när man stampar på en baskagge eller när en duktig basist river loss, och jag kan säga med enbart denna kombination av element/horn är det långt kvar. Däremot briljerar dom ju fullständigt i upplösning och ljudbild uppåt när man ger dom möjlighet, kan nog inte påstå att jag hört nåt bättre på den punkten, någonsin.

Jag skulle tro att beringerns prestanda och dess koppling till omvärlden är det som kommer att ge mest. Med den rätt moddad kanske ljudbilden kommer dit den ska och då kommer också sonidohornen till sin rätt eftersom de då slipper hantera djupa basgångar å så slipper man problem med dopplereffekter å annat när man rockar loss =)

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/03/29 18:11:47
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/04/01 :  21:53:15  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Har vänt på hornen mu och det blev lite bättre. Basen kopplar lite bättre till rummet. Sen hamnad ju elementen längre ner med det gav också positivt resultat. Ljudbilden breddades lite. Det är ganska små förändringar men klart märkbara iaf

// Johnny
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000