HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Torslanda mini-TH Shootout 2010
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/04/12 :  18:17:26  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Ni glömde en sak... DD10 har rak frekvensgång på drygt två oktaver, medans ett TH bara har drygt en oktav, o jag förstått det hela rätt.
Sedan skall man kanske titta på distortionsnivån också och där lär ju DD10 spöa det mesta då den är servodriven.
Men så är den ju en dyr cigarr också :-) med inbyggd rumskorrigering samt det inbyggda slutsteget, mikrofon, mm. Så jämföra pris är väl ganska dumt.
Skulle vara kul att bygga ett TH som jobbar mellan 12-24Hz, jag har en liten dipp i frekvensgången där.
hur stort skulle det bli och vilket element rekommenderas?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/12 :  18:43:17  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Skulle vara kul att bygga ett TH som jobbar mellan 12-24Hz, jag har en liten dipp i frekvensgången där.
hur stort skulle det bli och vilket element rekommenderas?

Hehe, vad brukar du lyssna på för musik ....
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/12 :  19:47:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Sedan skall man kanske titta på distortionsnivån också och där lär ju DD10 spöa det mesta då den är servodriven.


Jag är inte så säker... Tappade horn har väldigt låga distortionsnivåer.

Om man kollar på utgångsmatrialet så är ju en DD-10 en sluten låda med en långslagig sak i. Verkningsgraden hos den kombon av element och låda borde vara runt 80 dB/w/m vid 25 Hz. Distortionen UTAN servo borde vara extremt hög då det är svårt att göra motorsystem som är linjära över så stora rörelser. En servo kan bara städa i "efterhand" dvs den kan ju inte magiskt trolla bort problemen med dist, utan bara dämpa det över ett visst område, innan de mekaniska defekterna skapar självsvängning å sånt. Jag betvivlar inte att DD-10 är en superbra produkt och jag tror inte att mitt tappade horn spöar den på alla punkter, men jag tror att det kan bli en intressant match, och jag är inte alls säker på vad som kommer att hända. En TH har ju mycket som talar för sig, med högre verkningsgrad, lägre konamplitud och bättre mekanisk kontroll av kon och motorsystem.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/04/12 :  20:18:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag hade gjärna vart med och tagit spö i denna match.
Mitt Petter ritade TH med 6ndl nåt B&C går djupt så det räcker men saknar lite kick o fetsmällar.
Festligt initiativ killar,kör hårt

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/04/12 :  21:34:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det som jag tycker är det lite unika med TH är dess förmåga att förbli tighta i hela det basregister de är konstruerade att återge, inte bara toppen av detsamma, ska se om jag kan förklara detta lite bättre genom ett skruvat litet tanke experiment.

Om vi sakta sänker delningen på ett loopat anslag av en fet kagge så blir det gradvis alltmer "woooof" av det annars så tighta "thudd" soundet, detta gäller för flertalet ytmonterade konstruktioner och ni känner säkert igen detta, hos ett TH så förvandlas inte "thuddet" till ett "wooof" i och med den lägre deleningen, det blir mer av ett dovt, tungt men tight "dodd" ljud, det blir inte slöare, och det hänger inte kvar lika länge efteråt.

(måste bara inflika att jag inte röker på eller på andra sätt stimulerar mina sinnen i samband med mina beskrivningar av ljuden ovan, vilket annars hade kunnat vara en bekväm ursäkt...)

Det finns alltså en härlig attack i HELA det avsedda basregistret, det är detta som ger den där härliga tunga släggan i ljudet, inte bara den initiala snärten, ovanan inför detta kan lätt ge en känsla av brist på middbas, men i själva verket så är det bottendraget som hunnit i kapp.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/04/12 :  21:59:23  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Kan ni snickra ihop en lista på några musikspår som lämpar sej för utvärdering av TH?
En annan fundering,blir det mer snärt om elementet sitter närma mynningen?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/04/13 :  08:58:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Har testat en del med digitala aktiva filter och delayer och fasjusteringar. Måste säg att för mig så är skillnaden så stor att jag aldrig kommer köra subbar utan möjligheten till delay. Har en stark känsla av att group-delayen som blir då man delar lite lägre kan sätta allvarliga käppar i hjulet för hur bra man uppfattar att hornet "låter".
Jag höftade mina delningar rent fysiskt mellan subbar-mellan-diskant. Nu vet jag inte hur exakt XTZ-grunkan är dåd et gäller att mäta avstånd men med groupdelay så tyckte den att basarna stod mer än 2 meter längre bort än vad dom faktiskt gör. Så om den delayen ligger i filtret eller i groupdelayen vet jag inte men skillnaden var som natt och dag då man inte gissade utan lät XTZ mäta. Skall testa relativ fasmätningar i Smaart också för att se om det går att få det ännu bättre. Om ni har samma symtom som jag så skulle jag absolut kolla hur bra det egentligen mäter innan man (be)dömmer ut ett horn.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/13 :  15:59:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ett tappat horn har bättre grupplöptid och mindre fasskift inom sitt passband än alla andra avstämninger, möjligtvis frontladdade horn undantagna.

Kolla vad Danley skriver om det på hans hemsida www.danleysoundlabs.com

De är lättare att integrera än någon annan form av subb jag någonsin provat. Ev delay kan en DBX driverack eller brutefir göra med lätthet.
Det är inget som jag bryr mig så mycket om, och vi upplevde inget behov av det när vi provade hornen hemma hos Martinsson.
Det är den vanligaste saken folk kommenterar när de har provat att tappa sina horn, "den är så lätt att integrera", tät efter "jesusihelavetetvilkenbas!!!!!!!!!!! ".

Stämmer man av dem djupt (under 30 Hz) kanske det behövs mer arbete på den fronten.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/04/13 :  19:59:01  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Så intressant. Trevlig test ni gjorde.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/04/14 :  09:51:52  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Circlomanen, kom förbi mig någon dag när du är ute och promenerar, ligger två hyffsade diskanter på hyllan och flyttas runt runt utan användning som du kan ta, varför inte labba fram en fullregister talare...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/14 :  11:42:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Nån som kollat denna:
http://www.hometheatershack.com/forums/exodus-audio/25043-shiva-tapped-horn.html


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/04/15 :  11:54:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Om man ser till denna simulering som av en händelse råkar vara mitt horn :



Så ser man att det har en -10dB punkt på ca 30Hz, och det börjar falla redan vid 45Hz, detta är ju inte särskillt imponernade, tittar högre upp i frekvensgången så ser det ju riktigt illa ut, en -10dB dipp vid 120Hz och sedan blir det bara värre.

Jösses detta kan man ju bara inte bygga, kolla hur det ser ut, eller ?

Om man nu tar och mäter med en hyffsat pålitlig RTA maskin (PAA2), så ser den inte alla dippar och peakar då upplösningen inte alltid räcker till, men oroligheterna i frekvensgången är ändå så pass grova att man borde se en del av det eller hur ?



Jovisst gör man det, neråt faller som den ska enligt simuleringen, -10dB vid 30Hz på pricken, likaså anar vi en liten svacka vid 120Hz, samt två högre staplar strax däröver, helt korrekt, hornresp stämmer således mkt väl med hur utfallet blir.

Topparna och dalarna verkar dock mindre i RTA mätningen, detta pga RTA upplösningen (ovan), men det har nog även en del att göra med veckningen skulle jag tro.

Om man sedan lyssnar på 2st i ett system så kan jag säga att man inte märker mycket av dessa skönhetsfläckar alls, inte ens om man sitter och kör svep (vilket inte händer särskillt ofta jag lovar).

Jag har nu hunnit lyssna lite mer på dem och jag tycker de funkar kalas ända upp till 200Hz, detta hade jag inte trott, inte om man ser till simuleringen åtminstone.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2010/04/15 12:05:59
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/17 :  23:05:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack så mycket för tråden! Det har varit ett nöje att läsa om era
upplevelser och erfarenheter. Hoppas att det dyker upp några TH på
mässan sedan
Go to Top of Page

carsten_chr
Starting Member

12 Posts

Posted - 2010/04/30 :  16:27:03  Show Profile  Visit carsten_chr's Homepage Send carsten_chr a Private Message  Reply
Hej !........

Har selv leget lidt med Tapped Horn !

Jeg endte ud med en konstruktion der benyttede en 15" bas - selve kabinettet var 50 cm bredt, 50 cm dybt og 230 cm højt (vægt: over 150 kg). Hornet var tunet til 21 Hz (kvartbølge).

Sådan helt konkret, så kan et sådant flytte rå mængder af luft - også meget mere end en hvilken som helst konventionel konstruktion !

Men som alting jo er, så er også et "Tapped Horn" et kompromis. På lydtryk er den nærmest uovervindelig, men på lydkvalitet kan en sådan altså ikke følge med en Velodyne DD sub.

Jeg spiller i dag på en Velodyne DD-18'er - skal for en god ordens skyld lige nævnes at jeg også på hornsubben benyttede Velodyne's rumkorrektionsenhed (SMS-1).

Venligste hilsner

Schmidt Audio v/Carsten Schmidt Christensen

Danmark
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/30 :  21:04:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
men på lydkvalitet kan en sådan altså ikke følge med en Velodyne DD sub.


Jag betvivlar starkt att ett tappat horn inte kan slå en Velodynsubb när det gäller ljudkvalitet. Det handlar bara om att ha bra råvaror och en bra konstruktion. Tappade horn är inte bara ljudtryck. De är enligt mig den mest välljudande konstruktionen jag känner till. Du kanske inte skall dissa tappade horn baserade på några expriment du gjort med dem.
Ge mig samma budget som en DD-18 kostar så kan jag bygga nått åt dig som ger Velodynen en omgång.
Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/30 :  21:33:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det finns en intressant tråd där en snubbe i USA byter ut 4 st JL-AUDIO Fathom f113 mot en st TH-spud och tycker att det är en uppgradering i både ljudkvalitet och kvantitet. Han kompletterar senare med en till TH-Spud och de är visst otroliga tillsammans. Nu vet jag inte hur en DD-18 är jämfört med en Fathom f113. Troligen bättre, men det visar iallafall att tappade horn har potential.
Det är två st billiga Tangband 8or mot en massa häftiga superelement som kostar många sköna tusenlappar. Det hade varit intressant om Danley ville göra en "state of the art" TH med bästa möjliga element (inte 400 kr kina-8or) och en stabil låda i 60 mm björkplywood eller betong. Inbyggd DSP, förstärkare och hela kittet.
Go to Top of Page

carsten_chr
Starting Member

12 Posts

Posted - 2010/04/30 :  23:32:45  Show Profile  Visit carsten_chr's Homepage Send carsten_chr a Private Message  Reply
Takker for tilbudet !.......

Men jeg har ikke lyst til endnu et "tapped horn" - Velodyne DD-18'eren er svaret på min lange søgen !

Bevares; et "tapped horn" kan da bestemt også nogle tricks - ingen tvivl om det !

Smag og behag er forkellig fra person til person, og fra setup til setup - i mit setup og efter min smag; rammer DD-18'eren 100 % plet !

Venligste hilsner

Schmidt Audio v/Carsten Schmidt Christensen

Danmark
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/05/03 :  18:45:46  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Servodrift är direktkopplat på konen.

Distortionen alltså olijäriteter i magnetsystem, fjädringen i upphängningen, resistansändringar pga temperaturändringar i spolen, virvelströmmar i polstycke, mm, mm blir du inte av med i ett TH, inte ens om man önskar att det vore så jättemycket.
En efekt med srvodrift är den fullständiga kontrollen av konrörelsen, och man slår på konen så rör den sig inte. Vu mätarna på slutsteget far i botten och konen hålls i järngrepp, stenhårt.
De extremt låga distnivåer man kan få med servodrift (speciellt med många element inkopplade samtidigt (Infinity IRS)) bör upplevas.

Men vad hindrar att ni kör servodrift på TH?
Med servo justerar du Qts, och Fs med en potentiometer.
Servo på 4st 15" Dayton IB dipoler... ex vis. Skulle gärna käka lite ölkorv en kväll och jämföra med TH :-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/05/03 :  23:14:19  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Det är mycket möjligt att GR-Research har en ultimat lösning: OB SERVO SUB med anl av esl's post : http://www.gr-research.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=141 . Jag tvivlar inte på att detta är en mycket bra lösning. Men varför inte jämföra med TH.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2010/05/04 :  07:55:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Scorpion: använder man en särskilt slutsteg till den basen du länkade till?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/04 :  09:07:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Som all annan bruk av återkoppling så mäter det ofta riktigt bra, men svänger inte på samma sätt som återkopplingsfritt. Bland de absolut mest svängiga och glädjefyllda förstärkare jag har hört var nått som Bernt Jansson svängde ihop på en träplatta. 3 st triodsteg i serie, tre transformatorer i signalvägen, ingen global återkoppling. Jistanes vilken sväng och glädje. Man totalt tappade ideerna med "hifi" och njöt bara av all musik. Visst var det mer dist i basen än en QSC-stärkare har, men det var ruskigt svängigt och roligt. Ordet "korrekt" var inte relevant att ens fundera på. Man tänkte inte i de termerna, även om jag hörde bristerna i basregionen.

Jag har samma erfarenhet med Velodyns och Infinitys servostyrda subbar. De gör allt korrekt, och de låter bra, men det är inte samma djeaflar anamma och sväng. Rätt eller fel är ganska ointressant här. Jag föredrar svänget. Tappade horn har den där attacken och omedelbarheten som är typisk för horn och återkopplingsfritt. Det bara spelar. De tvekar inte. Den massiva fysiska känslan och de höga ljudtrycken är bara en bonus.

Det är därför jag tror att ett välsvarvat tappat horn skulle "spöa" servostyrda lösningar, men som vanligt så handlar det i slutänden om smak. Det borde vara ganska uppenbart att mina svar är baserade på min smak och världsbild.
Jag vill gärna jämföra en DD-?? med ett tappat horn. Jag tror det skulle vara mycket spännande och lärorikt, och erfarenheten säger att det kommer sluta med det vanliga konstaterandet att vilken man väljer beror på vad man prioriterar. Även om mina val alltid är bättre än andras.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/05/04 :  10:24:44  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Sladdbarn,

Ja, det finns en länk lite längre ned på sidan jag länkade till. Konceptet är ett samarbete mellan GR-Research och Rythmik Audio mer info på deras hemsida: http://www.rythmikaudio.com/ .

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2010/05/27 :  11:27:51  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Nu har jag fått en nad-slutsteg över och är väldigt sugen på att bygga ett tappat horn. Zei's variant lockar mest... finns det möjlighet att lägga upp en ritning? =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/05/27 :  22:41:40  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Finns ingen ritning på "mitt" horn i digital form eller ens i pappersform..
Möjligtvis på någon form av tänkt pappersnäsduk i Circlos mystiska mmmm sinne

Hur som helst.. klart vi ordnar en ritning....

Peace.

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2010/05/27 :  22:56:26  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Härligt! Tack så mycket! =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000