HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Banddiskant
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomac
Starting Member

42 Posts

Posted - 2010/06/20 :  12:11:05  Show Profile Send Tomac a Private Message  Reply
Hej Har någon erfarenhet av dessa?
Letar efter något som låter som ELAC Jet III
Alternativt om någon vet var man kan köpa lösa ELAC Jet III.

http://www.fountek.net/products_neo_pro5i.htm
http://www.gmsound.dk/prod02.htm


jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/06/20 :  14:10:17  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
ELAC har inte banddiskant utan en variant på Heil-diskanten. Vill du ha något liknande så kan du t ex kolla upp Eton ER-4, Beyma TPL150 eller Mundorf AMT2310C.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Tomac
Starting Member

42 Posts

Posted - 2010/06/20 :  16:49:36  Show Profile Send Tomac a Private Message  Reply
Har lyssnat på Jet III och tyckte den gav ett "luftigt" 3D LJUD. Vet inte vad det är för element egenskaper som spelar in, Air motion, alternativt banddiskanter etc.
Stor skillnad mot en dometweeter tycker jag. Fountek neopro 5i ligger hyfsat till i pris jämfört med ex ER-4 för min del. Frågan är om man kan jämföra en AirMotion med en banddiskant?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/20 :  18:17:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fountek har jag byggt med.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69745

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomac
Starting Member

42 Posts

Posted - 2010/06/20 :  19:04:45  Show Profile Send Tomac a Private Message  Reply
Hej Bernt, riktigt snygga. Tänkte bygga mellan och diskant i en låda (mellan JX92s) och basen i en separat låda, allt triampat med EQ. Tycker du man vågar sig på neopro 5i ?, Har visserligen köpt en massa neodymer till en Dahlberg bandare, men tiden räcker tyvärr inte till just nu.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/20 :  21:14:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har ju Neo CD3 i de burkarna, det är ju inte samma element. Men CD3 är bra.
De båda elementen bör väl ha likartade egenskaper tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/20 :  23:00:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fountek-diskanterna var väl inte särskilt dyra heller. Såg dem för runt 80 dollares på Madisound, men jag har sett dem hos någon dansk firma.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/06/21 :  01:21:09  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Ändrar du dig så har jag ett par Gamma VLD 13 horndiskanter, billigt (750:-/st) (allt är ju relativt)...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/07/05 13:16:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000