| Author |
Topic  |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19766 Posts |
Posted - 2010/04/13 : 16:12:10
|
Jag har en stor påse med pentoder som heter 9003.
http://www.tubebooks.org/tubedata/HB-3/Miscellaneous_Types/9003.PDF
Funderar på om man kan ha dom till konstantström, vad tror ni om det... Nån som vet nån bra koppling av pentod som CCS?
Eller kanske som inslag i spänningsreglering...
Förslag mottages!  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Oblivion
Member
    
458 Posts |
Posted - 2010/04/13 : 20:06:23
|
| ekollonröret 956 är samma rör i annan form, kan vara bra att veta om man letar scheman eller så |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19766 Posts |
Posted - 2010/04/14 : 08:56:45
|
| Aha, tackar för det. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
    
3454 Posts |
Posted - 2010/04/14 : 12:20:56
|
Bernt, Du kan köra röret som current-sink i ett diff-steg eller CF. Som pentod ser den anständigt linjär ut kring -2V/200V. Men brantheten är mkt låg. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2010/04/14 12:22:12 |
 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare, 100.000-klubben
    
7879 Posts |
Posted - 2010/04/14 : 13:45:44
|
| Jag funderade på om inte den där acorn-varianten satt som drivrör i en japansk historia med 2C39A ....(minns inte) |
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19766 Posts |
Posted - 2010/04/16 : 17:44:25
|
Jaha nu har jag provkört ett 9003 som CCS och det funkar ju alldeles strålande. Provade enligt schemat på den här sidan: http://www.freewebs.com/valvewizard/ccs.html
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
Bardis
Member
    
3348 Posts |
Posted - 2010/04/16 : 18:14:29
|
| Finns det någon fördel med att använda rör som CCS i trället för grus? |
Modda allt som går att modda! |
 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare, 100.000-klubben
    
7879 Posts |
Posted - 2010/04/16 : 21:36:02
|
Grus kan ju vara uppblandat med cigarettfimpar, ursugna snuspåsar för att inte tala om kattskit ... inget som direkt befrämjar välljud.
Skämt åsido, vacuumkomponenter har ju fördelen att klara höga spänningar. |
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19766 Posts |
Posted - 2010/04/16 : 23:03:34
|
Känns kul att kunna använda de små liven. Jag har två helrör högspänningsmosfetar också men det här är ju ena lite roligare om man säger.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
| |
Topic  |
|