HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Försäljningsfraser
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/04/20 :  19:26:27  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Var och tittade på en ny bärbar dator tll frugan och han visade en
Asus EEE och utbrast:
"Den här har vi sålt massor av!"
Jag började skratta, kanske mest för att jag hört den så många gånger i mitt liv och man vill ju alltid genomskåda dom där klychorna dom kör med.
En till är:
"En sån här har jag själv hemma!"
Det kanske han har...
Därmed inte sagt att inte jag går på dom men ni har väl också hört några?

Edited by - Wheels on 2010/04/20 19:27:02

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/20 :  19:50:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vid senaste bilköpet så hade bilen i fråga gått säg 12'000 mil. Jag var intresserad av en lågmilare, säg 2' - 5' mil. Säljaren förklarade:
Denna bilen är ju företagsbil va. Körd av företag! Och dom tar så bra hand om sina bilar att det är som om den bara gått 6' mil.

Vi kom aldrig överens.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/20 :  19:51:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Högtalarföräljare i Bangalore, Indien:
Säljaren: The membrans are of kevlar - the same material as in bullet proof wests
Jag: But bullet proof wests doesn't sound that good?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/04/20 :  20:43:12  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Två klassiska fenomen:

Butiksförsäljare - "Jag har en sådan själv"

Privat bil-säljare - "Det är brorsans/grabbens/morsans bil, så jag vet inte riktigt..."


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/04/20 :  20:46:20  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Den bästa jag hört var på tv i England för ca 11 år sedan.

QVC, en motsvarighet till TV-Shop, men med "programledare" (misslyckade skådisar)i mysig, hemlik miljö

I en fåtölj sitter en lätt förvirrad vän och skall beskriva något som ska krängas. Han har stora svårigheter att beskriva varan i säljande ordalag, svårt att komma på något överhuvudtaget.
Till slut säger han:
It's great if You...? just want to buy something!

Ahh! wher's that phone...

M

Jag läste ett par år senare att de hade en minut eller två att läsa på om produkterna innan de var on the air + något om en julfest kvällen innan

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/04/20 :  21:14:02  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Hehe den ar bra, It's great if You...? just want to buy something!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/04/21 :  07:24:42  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
"Lita på mig..."

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/04/21 :  08:02:17  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Finns också hifi-prylar som hypas väldigt o aspirerar på epitetet "en av världens bästa" sedan går tiden o plötsligt är märket närmast glömt!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/04/21 :  09:10:26  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
"Den här är klockren" är en fras jag hört mången gång...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/21 :  09:32:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
"Ska jag vara helt ärlig..."



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/04/21 :  10:16:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Eller "Jag vet vad du behöver" va f** försäljaren vet inte vad jag vill ha.

Med tanke på att många försäljare använder uttrycket "en sådan har jag hemma" får jag en svindlande tanke på hur överfullt det måste vara hemma hos dem om han/hon säger det om varje produkt de har i butiken.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/04/21 :  10:22:50  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Det absolut vanligaste och tjatigaste måste ändå vara "du bör också teckna den här tilläggsförsäkringen..."

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2010/04/21 :  10:34:46  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Och klagar man på något så är oftast svaret " det har aldrig varit någon som har klagat på det förut"

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2010/04/21 :  10:35:19  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Och klagar man på något så är oftast svaret " det har aldrig varit någon som har klagat på det förut"

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/04/21 :  10:36:40  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Någonting som jag stör mig på är säljare som försöker kränga prylar som är överprissatta, och löser det genom att erbjuda "räntefri avbetalning"

Nu senast var det en liten vattenrenare som förvisso fyllde en funktion, men behovet stod inte i proportion till de 7000 kr som den kostade.
I mina ögon, blir produkten inte billigare bara för att man kan dela upp betalningen.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2010/04/21 :  11:11:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Det absolut vanligaste och tjatigaste måste ändå vara "du bör också teckna den här tilläggsförsäkringen..."

Jo, en gång försökte de kränga på mig en tilläggsförsäkring på en vattenkokare. Försäkringen kostade mer än själva varan...
quote:
Och klagar man på något så är oftast svaret " det har aldrig varit någon som har klagat på det förut"

"Den här säljer vi mycket av..." kan man få höra också.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2010/04/22 :  18:36:33  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
"En kollega på en annan avdelning skulle köpa TV och frågade oss vilken han skulle köpa, och vi rekommenderade den här..."

...Jag köpte TVn! :-) Och är faktiskt nöjd, trots jag inte trodde på märket i fråga innan jag gick in i butiken. Bara den nu inte går sönder så är jag nöjd med bilden. Men vi prutade en hel del, och fick ner priset på TVn och kaffebryggaren (som vi köpte samtidigt) nån tusing. Och försäljaren kändes trevlig, vilket en del försäljare inte lyckas med.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/04/23 :  00:09:17  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Jag brukar oftast använda "om jag ska vara ärlig". Skillnaden är dock att jag är just ärlig.

Har fått lite kritik för det av chefen min

Men vissa grejer som man har i sortimentet är ju inget man vill rekommendera.

Jag tycker det är viktigt med en nöjd kund. Det lär jag aldrig få om jag kränger på kunden något jag själv aldrig skulle köpa.

Jag tar typexemplet med koss sparkplugg (sorry om jag trampar på någons tå). Detta är i mina öron en dålig lur. Har ägt den själv å nix skulle aldrig köpa den igen.

Får jag då en kund som säger att denne funderar på dessa så brukar jag styra över till exempelvis de lurarna som är vårat märke. Dessa kostar samma peng. Jag vet om att våra lurar kanske inte är topp of the line med kvalitén men jag vet också att de låter ruskigt mkt bättre.
Jag säger som det är till kunden att du får något sämre kvalité men ljudet är avsevärt bättre. Och du har ändå 2 års garanti så så länge du inte sliter sönder lurarna så får du ett par nya om de skulle strula.

På så vis får jag oftast en nöjd kund och jag har försökt vara så ärlig det går att vara.
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2010/04/23 :  07:57:22  Show Profile Send global a Private Message  Reply
Ztenlund

Att säga att man säljer bra av något är ett mycket bra försäljningsargument eftersom 70% vill göra som alla andra.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/04/23 :  09:33:54  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Inte helt ovanligt sätt att sälja ett mindre känt märke är att påstå ungefär "det är egentligen samma maskin som x(ett känt märke) men här får du den betydligt billigare bara för att det inte står x på den". Ibland kan ju detta visserligen vara sant förstås...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/23 :  10:31:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Frågan är om säljarna hade sålt mer om dessa klyschor hade exkluderats eller inte? Det är ju inte troligt att säljare lägger sig till med ett beteende som är sälj-destruktivt?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/23 :  14:01:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag jobbar som säljare, och jag förvånas över hur otroligt korkade och lättlurade många (inte alla!) är. Jag skulle kunna sälja på mer än hälften av alla mina kunder en massa skräp utan att ens anstränga mig.
Jag gör istället tvärtom, och försöker se till att kunden får det dom själva vill ha, till bästa pris. Jag blir bara förbannad på säljare som skall kränga, för att kränga, utan nån omtanke om kunden och hans behov. En kund som är genuint nöjd med ett köp och servicen han får, har en tendens att komma tillbaka. Jag skickar många kunder till andra affärer när dom vill/behöver ha nått som vi inte har. Mer än mina chefer kanske tycker är bra.

"Den säljer vi mycket av" är otroligt effektivt. Många är så rädda att sticka ut, så det är det enda argumentet man behöver komma med för att få dem att köpa en produkt som dom har sagt nej till innan.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2010/04/23 :  17:08:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
circlomanen:Vad säljer du?


Jag har hör en på en radioaffär:Säljaren visar ett par minimala högtalare att koppla till mobilen:Det är kanonljud i dom...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/04/23 :  22:49:36  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Är det inte ganska enkelt?
Jag vill köpa-övertyga mig-jag köper.
Förhoppningsvis har jag köpt en bra ptodukt.

Mer irriterande är alla som ska sälja telefon abonemang-minst en gång per dag, till mitt företag, har NIX till familje numret, men tele2 ringer hela tiden!
Tycker nästan synd om dom.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2010/04/24 :  05:19:10  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Bara en tidigare ägare.
En gammal dag som bara körde till kyrkan på Söndagarna.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/04/24 :  17:33:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
"om jag ska vara ärlig"

Svaret på detta borde bli: "Det är klart att du skall vara ärlig, det är fult att ljuga." MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000