HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En bänk blev till
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/04/22 :  20:34:32  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hade tröttnat på min IKEA-bänk.


Hade också sett andras konstruktioner här på forumet och gillat grundkonceptet men ville inte se gängstål och muttrar.
Åkte till IKEA och köpte bänkskivor. Sen till Biltema för M12 gängstål och mutter + fyrkantbrickor med 13mm hål. Vidare till Hornback där jag hittade passande klädstång och fötter. Hem och formade till skivorna. Snedkapade den lång övre och minskade djupet till 45 cm på alla. Genomborrade de undre med 12,5 mm borr och förde sen över hålen till övre skivan som borrades 10 mm.


Sen höggjag ut mutterprofilen runt dessa hål. Borrade brickorna med 4,5 mm och försänkte hålen


Brickan centreras över muttern och skruvas fast.


Sen träs en mutter på en bit på gängstången som nu skuvas ner i låsta muttern.


Lås fast med muttern för bättre stabilitet.
http://i908.photobucket.com/albums/ac283/fixarstig/Bench/P4213729.jpg

Kapa rören och trä på. Skruva på en mutter som ska gå ner helt i röret. Trä på hyllplanet. Var lite bökigt. Skulle nog använt 13 mm borr! På med en mutter och dra fast ordentligt. Röret är starkt.


Samma visa med nästa hyllplan.


Jag gjorde stängerna lite långa ifall jag skulle vilja ändra nån höjd. Den extradistansen försvinner i fotet!


Dags att vända på ekipaget och olja in eftersom man har slipat jättenoga innan monteringen.


Efter en natts torka i källaren kånkas pjäsen upp, väger bly, och får ersätta gamla möbeln.


Det tar ca 5 timmar att slänga ihop. Ganska nöjd, speciellt med tyngden och stabiliteten.
Nån form av högre plattform ska ordnas när mitt nya högtalarprojekt blir klart. Mycket slipning kvar på det kan jag lova

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/02/27 13:29:34

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/04/22 :  20:47:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Sen höggjag ut mutterprofilen runt dessa hål. Borrade brickorna med 4,5 mm och försänkte hålen


smart tips! Tack!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/04/22 :  20:52:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tjusigt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/04/22 :  21:21:03  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Snyggt och smart gjort!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/04/23 :  08:00:34  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Det är så kul när någon tänker till och utvecklar sin egen grej.
Det ser himla snyggt ut, både luftigt och vackert.
Jag ser fördelar som att det är lättare att damma av, dra sladdar och har minskat den sammanlagda golvytan kanske.
Hög stilpoäng!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Mixon1
Member

65 Posts

Posted - 2010/04/23 :  08:06:22  Show Profile Send Mixon1 a Private Message  Reply
Riktigt snyggt!
En klar förbättring, om man säger så...
Jag tycker du gjorde en tjusig lösning med rör på gängstång för att få det hela dolt! Dessutom stagar ju rören upp en hel del.

Det hela blev exklusivt
Bra jobbat!

Mvh Mixon1/Michael

DIY 4 ever

http://www.minhembio.com/Mixon1/143779#291849
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/04/23 :  09:15:39  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Instämmer helt med föregående inläggare. Mycket bra och kreativt gjort, Stig.

Eriksson
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/04/23 :  09:27:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Mycket snyggt!

Har Stig läst mina tankar tro?
Jag hade ju själv planer på något liknande, just det där att klä in gängstången i rör.
Fast jag är ju inte så snabb i vändningarna...




Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/04/23 :  09:54:48  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Absolut stilrent bygge! *thumbs up*

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/04/24 :  23:11:06  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply
Snyggt bygge! På min bänk syns ju gängstålen. Jag kanske följer ditt exempel. Smart ide med mutterinfästningen i översta skivan.
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2010/04/25 :  06:44:25  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Snyggt med ett custombygge som är perfekt avpassat efter apparaterna.

# Jon
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/02 :  13:28:14  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Snyggt! Men inga skyddbrickor att dra mot träet?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/02 :  17:02:35  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Nu tänkte jag iofs mutter mot trä...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/16 :  23:02:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det där var ju väldigt snyggt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/10/17 :  12:59:48  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
fixarstig vill inte vara med längre.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2011/04/25 :  21:39:51  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Kolla upp rampamuffar, så kanske man slipper sådana speciallösningar :)
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/26 :  19:21:48  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Verkar vara lite knepiga att få i rakt. Enklare på mitt sätt och det blir bara rakt, aldrig snett.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000