HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ta bort detta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/04/30 :  20:15:22  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har frågat runt lite angående centerns upplägg och kommit fram till att det var dags att testa ett bygge med koaxialelement. Ser framför mig hur ärade Hifi-medlemmar ryser. Kul ändå att rota runt lite ändå och få respons.Positiv eller negativ kvittar Köpte följande element efter lite förfrågan på sajten. Visst är de snygga För katternas skull måste jag nog använda gallren. Hade hellre kört utan men Ska enligt säljaren kräva 10-12 liter sluten box. basreflex skulle tydligen inte funka. Så det blir till att bygga en dubbellåda. Har ju djupet i nya hyllan så det ska inte bli nåt bekymmer. Köpte sen idag lite stavlimmad bok på Hornbach vars behandling ska läggas upp imorn om tummarna finns kvar



Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2010/10/16 22:55:46

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/30 :  23:57:07  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Ser ut att kunna bli spännande det där

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/01 :  08:07:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har byggt många lådor med bilcoaxialer. De kan låta riktigt bra för pengarna. Jag har provat slutna lådor, basreflex, dubbelavstämd basreflex, enkel kvartsvågspipa, MLTL, veckad kvartsvågspipa och horn.
Hornet ger såklart mest ljud och bas, men MLTL-lådan var mest balanserad och välljudande. Jag kan inte kommentera dina element, då jag köpt billiga Clas Ohlsson element.

Kul projekt. Vi vill se bilder!
Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/05/01 :  11:15:04  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Kör hårt!

Jag är på samma linje som du...jag petar in dubbla basar och mellanregister från MDS, i ett par OA6 typ I.
Även ett par 6x9" triaxial, i ett par OA5.1

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/05/01 11:16:35
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2010/05/06 :  08:35:24  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Skall bli roligt att följa denna tråd, då jag ochså älskar bilcoaxialer
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/08 :  08:10:20  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ser ut att bli riktigt snyggt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/05/10 :  21:25:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Hooo, välkommen i spännbandsklubben klart coolt med alla sneda skärningar, gäller att hålla koll på vinklarna.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/17 :  20:12:15  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Snyggt matchat!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/17 :  20:34:13  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Håller med, snyggt! Hur låter det i diskant och mellanregistret när du rör dig i sidled jfr. centern?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/17 :  22:14:10  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Så kan väl spridningmönstret lura dig skulle jag tro. En vinklad montering av elementen (toe-in i själva kabinettet) skulle kanske motverka den effekten? *Spekulerar fritt*
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/17 :  22:14:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du får massor med interferrens. Beroende på att ljud har olika
våglängd vid olika frekvenser kommer ljudet att antingen läggas
ihop eller släckas ut vid bestämda frekvenser för en given vinkel i
sidled och ett givet avstånd mellan elementens centrum. Rakt
frammifrån blir det ingen skillnad, men alla rumsreflexer kommer ha
något mysko tonkurva.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/10/17 :  13:00:08  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
fixarstig vill inte vara med längre.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000