HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En RCA och en digitalkabel blir till
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/06 :  08:02:52  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply

Jag tänkte visa hur jag gör när jag löder ihop en lågnivå eller digitalkabel.


Lite material som behövs!




I detta fallet så används:


Koaxialkabel RG59 (75Ohm)

Båttamp eller PVC-slang

RCA-kontakter


Förutom ovanstående så behövs även lite smältlim och kontaktlim.


När ovanstående har använts i önskad kombination så kan det se ut så här :




Recept följer......


/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/06 :  08:03:27  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
RCA kontakterna är köpta hos Bejoken i Malmö och är avsedda för 8mm kabel.

(Elfa säljer just nu ut den rödmärkta varianten (30-005-69) för endast 4:50:-/st!)


För att få till ett lite mer tilltalande yttre, så användes höljet från fenderlina eller PVC-slang från Biltema.


Koaxialkabeln fanns i gömmorna sedan tidigare och är av märket Shuner. Det skiljer väldigt mycket i kvalitet mellan olika kablar. Försök hitta en variant med en tät skärm = mycket koppar och lite luft!





The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/10/07 09:56:51
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/06 :  08:03:44  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Förbereda koaxialkabeln

1. Jag börjar med att skala av ytterhöljet på koaxialkabeln.



Tänk på att inte trycka för hårt så att du skär ner i skärmflätan och skadar denna!

Detta gör jag av estetiska skäl vid användandet av PVC-slang och vid användandet av kabelstrumpa/fenderlina görs det för att kabeln skall passa i RCA-kontakten.
Jag har haft ett antal meter skärm från en koaxialkabel liggande i verkstaden i snart 8år (används som lödfläta modell större) och den lilla oxid som bildats på denna ser jag inte som ett problem. Är du orolig för att kopparskärmen skall oxidera, - Behåll isoleringen på!

2. För att få till en så bra övergång mellan kabel och kontakt som möjligt, så förtenner jag ca.30-40mm längst ut på kabeln.



3. Efter att ha låtit kabeln svalna ordentligt, tar jag en vass kniv och gör ett snitt ca. 15mm in i koaxen genom att rulla den mot arbetsbänken samtidigt som jag trycker till lätt med kniven.



4. När detta är gjort så har jag en bra brottanvisning i skärmen som jag sedan kan ´brytas av´ med en tång.



5. Nu skär jag på samma sätt ett snitt i dielektrikum på koaxen för att blottlägga mittledare. (Jag lämnar ca. 1mm dielektrikum)




Dags att montera kontakten......

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/10/08 08:14:07
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/06 :  08:04:00  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Montering av kontakter

1. Jag klipper ner mittledaren till ca.5mm och förtenner den och mittstiftet i RCA-kontakten.

2. Mittledaren löds sedan ihop med kontakten.

3. Jag klämmer åt klämringen längts bak på kontakten och löder sedan fast denna mot skärmen på koaxkabeln.

4. Med en avbitare eller liknande, så klämmer jag sedan till ett par "veck" i kontakten så att jag kan löda fast skärmen så "långt fram" som det bara går.

När det är klart, så ser det ut så här:



Då jag använder koax med enkelledare i mitten, så fyller jag allt tomrum i kontakten med smältlim för att få den lite mer mekaniskt stabil.
Med hjälp av en liten lödkolv så värms limmet runt mittledaren lite extra så att det flyter ut och fyller allt tomrum i kontakten - lite svårt att se på bilden.



Klart för det estetiska.......

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/10/08 08:11:55
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/06 :  08:04:16  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Kabeln får ett nytt hölje

1. Smält en ca 5mm bred remsa runt fenderlinan där den skall kapas(båda ändar)med lödkolven.



2. Dra av ytterhöljet på linan och trä sedan på det på koaxkabeln. Sätt lite lim på kabeln närmst kontakten och dra strumpan mot kontakten så att den limmas fast.



3. Skruva ihop kontakten


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/10/07 23:11:44
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/06 :  08:05:06  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Gör likadant i andra änden och sedan är det KLART!




The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/10/08 15:46:09
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/06 :  20:37:18  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Jag tänkte visa hur jag gör......


Gärna det!

Har Du skalat av det svarta höljet på kabeln?
I så fal varför?
Är det något mer än själva "det svarat" som avlägsnats?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/10/08 :  07:06:29  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tjusig guide! Bra jobbat!

Har du experimenterat med lite olika kablar?
I så fall, vad tycker du om skillnaderna i ljudet?
Provade en lovordad lonworkskabel men blev tyvärr inte nöjd,
ska prova en RG62 snart

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/10/08 :  07:59:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Stor eloge till snyggt förklarande bilder och tydliga instruktioner!
Väldigt tjusigt resultat också!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2010/10/08 :  08:09:44  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Härligt med en steg för steg beskrivning och bra blev det med.
Såna kablar villjag också ha
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/08 :  19:33:42  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Kanonfin pedagogik!

Hoppas jag snart blir förskyld och får stanna i sängen.
Då ska jag testa att göra "McGyvers DIY kablar", både
till mig och dottern.

Men tipsa gärna var man kan köpa RG59 av bra kvalité.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000