HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TH, Peerless 3,5" Nu med större horn och mätningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/09/16 :  23:15:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Håll inte oss på sträckbänken såhär .... arghhhh ...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/17 :  07:41:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Den går djupt... ojojojoj.. i min värld ska man knappt kunna spela bastoner med en 3,5" men snacka om att den spelar..
Har inte riktigt haft tid att lyssna så mycket som jag vill än.
Men djupet är nog det som slår mig först och med lite hörnstöd blev det riktigt trevligt..
Dock gör avsaknaden av ljudtryck att jag förmodligen bygger en annan variant, det är nästan emot fysikens lagar att spela 40Hz med 3,5", men den gör det, den gör det med bravur.
Man kommer snabbt upp i Xmax, som på denna bas ändå är ganska stort, men ljudtrycket kommer bara inte..
Fast allt är ju relativt, när den står bredvid mina 18" JBL som har basreflexport med samma area som hela TH-lådan så inser man att man kanske inte ska förvänta sig att tavlorna ramlar ner från väggen.

I det halvstora rum jag har spelar det tillsammans med ett par B&W-stativare och snacka om att det kompletterar dom bra, i dom sitter det 6,5" bas/mellan och dom saknar mycket lågbas, men detta lilla 3,5a integrerar bra med dom fyller ut fantastiskt upp till normal lyssningsnivå. När jag sen vill dra på lite då håller konen på att att uppsöka en ny rumsdimmension så då får jag sänka lite..

Kanske lite för liten bas för att riktigt hänga med så pass stora stativare, men i en fyrkantig låda tillsammans med en köksstereo eller ett par datahögtalare så är det nog ett vinnande koncept.


Nästa låda blir större och högre avstämd, jag har gett mig fan på att man ska kunna få ljudtryck

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/09/17 :  08:11:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tänk ändå vad en liten 3,5:a kan prestera

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/09/17 :  08:32:38  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Coolt.

Blir lådan större? om du avstämmer den högre?

Annars tror jag nästan det är rätt väg, lite högre avstämning, säg uppåt 50Hz och sen små lådor och ha som datorhögtalare och liknande.

Sen får du ställa in en sopskyffel där, för att ta hand om alla tappade hakor.

Förresten, hur blir det med xmax om man stämmer av den högre? Bottnar inte konen lättare av låga frekvenser då?
Det kan bli ett problem, som måste lösas.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/09/17 :  09:18:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Kanske lite för liten bas för att riktigt hänga med så pass stora stativare, men i en fyrkantig låda tillsammans med en köksstereo eller ett par datahögtalare så är det nog ett vinnande koncept.


Ta i så fall en titt på den veckningen jag använder mig av, i båda mina TH'n, speciellt den lilla 6,5" varianten, om du tar denna veckning och anpassar areaorna efter din 3,5" så kan du nog få till en mkt liten fyrkantig elaking.

Grattis annars, detta är att tänja gränser på ett mkt tilltalande sätt, klart coolt, jag lyfter på hatten :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/17 :  10:13:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul bygge! Det ser ruskigt fint ut. Visst får man både förvånande mycket och djup bas ur små element med TH principen. 3,5 tum är inte ansedda som subbelement direkt. Prova dina 18 tummare i tappade horn!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/17 :  10:22:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Prova dina 18 tummare i tappade horn!

Nu blev det logiskt! Det gäller att använda sin tid på viktiga saker.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2010/09/17 :  10:52:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Prova dina 18 tummare i tappade horn!


Lugn, lugn! Jag kan intyga att trådskaparen redan har ett drag av vansinne i sin (an)läggning, lura inte in honom på dåligheter!!







...eller för fan, kör hårt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/17 :  16:26:34  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Tja, mina 18" i TH blir det nog inte än på ett tag iaf.. eller iofs har jag 2 till ståendes och 2st 21", 7st 15", 1st 12" 4st 10" så någonting lustigt blir det nog framöver..

Nej, nästa steg är att pressa ur så mycket som möjligt ur detta element...

Martinsson: hur mycket puckel på kurvan kan man tillåta med sådan veckning ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/19 :  10:44:05  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
51,5x29,1x15,2 23L utv. 11mm OSB.


13cm inv djup. 15,2 utv.


S1 50
S4 100
L 200
element så nära mynning man kan.

*edit* bara ett förslag att utgå ifrån. Beror ju helt på vad man vill åstadkomma.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2010/09/19 10:45:29
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/19 :  12:55:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hur skulle måtten bli om man veckade den ännu en gång?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2010/10/30 :  23:48:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Idag hade jag nöjet att låna ett öra till detta inte särskilt stora papprör med det väldigt lilla elementet i. Rätt skoj, det skulle behöva pysslas lite med filter och placering och liknande men onekligen fyllde 3,5"-aren ut bra under de portade 6,5"-arna i sidosystemet. Upp till en ganska beskedlig ljudnivå, bör tilläggas.

Nu ska jag hem och bygga en ännu mindre "sub" av en slaktad in-earhörlur och en halvmeter sånt där vitt plaströr som elektrikerna drar kablar i...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/10/31 :  10:48:51  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag ska ta och mäta upp det nån dag bara lusten tränger på och tiden finns..
Du skulle ju eg. kunnat ta med dig hornet på mässan, då jag själv missar den..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2010/10/31 :  16:27:37  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Skulle jag kunna göra, för syn skull då i alla fall. Rummen där slukar ljudtryck och det där lilla hornet skulle nog tyvärr prutta på sig ganska snabbt i den miljön. Men för all del, en liten demo på blygsam volym vore nog inte fel.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/10/31 :  17:38:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jo jag tänkte på det, att rummen är lite väl stora.. men om någon är intresserad av att höra på det så skulle du ju kanske kunna ta med det.. men då vill det ju till att nån har elektronik också..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2010/10/31 :  17:43:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
I slutändan hänger det på att jag alls tar mig dit, lite osäkert i nuläget. Elektronik kan vi nog skrapa ihop nåt

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/02/19 :  17:45:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Nu är det dags att bygga igen..
Har ju ett element kvar...
Tanken är nu att försöka få ur lite spl ur elementet..
En ungefärlig simulering:



Frågan är om det går att få det just något bättre ?
Hade gärna velat få lite hjälp med att vecka då jag snart blir hjärnskadad av att försöka få till det själv.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/19 :  20:55:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Och en SPL-graf ....
jag väntar , tap tap tap tap ...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/04/14 :  01:53:07  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Så. Då har lusten och tiden äntligen ifallit sig samtidigt.
Dags för TH nr2.


Detta är hornet jag byggt.
Skulle först bygga av MDF, men då jag skulle på bygghandeln regnade det och jag har ingen kåpa på släpvagnen så jag lyckades hitta en spånskiva hemma som kändes lite smått tveksam då det stått i ladan i 2 år. Men då detta mest är ett test så tänkte jag att skit samma. Blir det bra får jag väl bygga en ny i MDF.
Sagt och gjort, låter bilderna tala.










"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/04/14 :  21:43:35  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Lite flera biler..









"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/04/14 :  23:12:40  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag är mycket imponerad av nedfräsningen av elementet !!!!



Det känns som att du lagt lika mycket tid på det momentet som jag la på hela bygget av mina senaste högtalare ...

Edited by - Mickel-mackel on 2011/04/14 23:14:14
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/04/15 :  07:10:41  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Snyggt bygge!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/04/15 :  08:49:01  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
det ser nog seriösare ut än vad det är... fräste på fri hand och sen slipade jag till rundningen.
Slänger upp lite fler bilder nu.. Egentligen så är lådan klar, men ja kan ju inte bara slänga upp alla bilder på en gång, man måste dra ut på det roliga..










"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/04/15 :  20:40:34  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
verkar vara lite halvdött här.. ingen som e nyfiken på resultatet ?

aja.. kan ju inte hålla mig... får nog helt enkelt lov att lägga upp sista bilderna också..
Fast bilderna på mätningarna får ni inte än..









"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/04/15 :  21:02:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det är kul att experimentera i hur mycket ljud som går att trolla fram ur små element!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000