HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nästa projekt en TL? - TABAQ-BYGGE!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/19 :  10:52:40  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Sitter och funderar över sommarens projekt och skulle behöva några goda råd!

Bakgrund; Min svägerska fyller jämt i sommar och jag har så smått utlovat nya högtalare... Hon har fn. en MacBook och hörlurar så allt kommer antagligen att vara en förbättring. Nämnda MacBook är vad vi kan beteckna som källa. Min tanke har sedan varit att köpa en T-amp på ebay och sedan bygga något som den får driva. Då budgeten inte är så där hemskans stor direkt så har jag sneglat en del på Lancettan. (Ett enda billig element W3-871B och ganska billig i materialkostnad i övrigt också.) Men hon vill helst ha en stativhögtalare och helst något som kan tänkas gå in i en bokhylla.

Därav över till frågan. Är det möjligt att utgå från Lancettan och vecka ihop den till en höjdmässigt vettig storlek? Vad skulle hända om jag då minskade tvärsnittsarean på pipan för att minska djupet på högtalaren? Innerarean är såvitt jag kan se från ritningen 158*70 [Djup*Bredd] Bredden kan man ju inte göra något åt men går det att minska på djupet? Det är ju ingen större poäng att vecka den om det enda man vinner är den minskade höjden men istället får ett djup som påminner om ett kylskåp...

Är det någon som har en annan vettig idé TL eller något annat som jag inte har tänkt på? Budget för det hela är som ni säkert redan har insett upp till ett max på ca 1500kr (därav ryker det ca 250 på T-ampen) inalles.


Edited by - bibl on 2010/06/20 00:34:50

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/19 :  11:44:45  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ett alternativ till en veckad Lancetta kan vara Björn Johannesens TABAQ. jag byggde ett par för ett år sedan men just TB W3 871 och de poppar på riktigt trevlig. Jag har ett par Lancetta också och de är ganska lika i karaktären tycker jag.



Här är min lilla tråd om det som till slut landade i ett TABAQ bygge.

Jag tror dock att de inte riktigt behöver så mycket dämpning som anges. Björn nämner det själv någonstans att det funkar att minska dämpningen.

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/19 :  12:01:43  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
När du nämner det så var faktiskt just ditt bygge ett av de som jag visade henne i vintras. Hon gillade designen på tyget som du satt på dom Även storleken på dom är ju trevlig, de blir ju ganska lätt placerade.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/19 :  12:44:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
haha, lustigt och hade jag kollat närmare innan jag svarade så hade jag sett att du skrivit i tråden också

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/05/19 12:45:05
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/19 :  13:06:48  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Det får jag erkänna att jag totalt glömt bort
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/22 :  18:25:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej igen

Jag tror det går ganska så bra att vecka en Lancetta. Det är nog viktigt dock att inte ändra tvärsnittsarean eller längden på pipans centrumlinje.

Vill du vecka dem utan att göra dem så djupa kan du pröva att montera elementet på sidan av lådan och vecka. Då får du en låda som är ca 22 cm djup istället. Frågan är bara vad som händer mad basåtergivningen när porten inte hamnar i golvnivå. Jag skulle gissa att basåtergivningen kanske blir en aning vekare. Vet inte hur det blir i praktiken. Eventuellt kanske högtalaren får mer stöd från bakväggen, med porten bakåt, och på så sätt kanske det går jämnt upp. . .

Om du minskar tvärsnittsarean ändrar du hela systemet och troligen kommer basåterergivningen att bli lidande. Den kommer troligen inte att spela lika rakt längre heller. Speciellt som Helmholts resonatorerna i toppen är avstämda för de specifika toppar och dalar som är i just den här konfigurationen.

Ett annat alternativ till att dubbelvecka är att göra ett knä på den. Titta på hobbes tråd Operation Lancetta .


(bild lånad från hobbes tråd)

Ska man vara petig är det nog att föredra att inte ändra linans längd vilket man gör om operatione utförs i efterhand. Jag har dock ingen aning om den lilla ändringen av linlängden över huvud taget är hörbar.

Det är vad jag tror i alla fall

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/09/08 23:24:18
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/22 :  19:13:15  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Har funderat på saken i veckan samt talat med födelsedagsbarnet om vad hon föredrar, det blir ett par TABAQ. Elementen, delar till delningsfilter samt terminaler beställs från Europe Audio nu i veckan, sedan får det bli en byggtråd med bilder när det hela kommer igång. Ska bli kul att bygga ett par TL och ännu mer intressant att få höra hur de låter! Måste säga att dina TABAQ är goda inspirationskällor inte minst för att de är riktigt snygga, blir svårt att matcha det där stilrena tyget.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/22 :  19:54:20  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Spännande, då ser vi fram mot en byggtråd med MYCKET bilder

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/12 :  07:23:06  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Eftersom jag hade rejält bråttom den dag som jag skar bitarna så blir det bara en bild på en brädhög...



Gjorde allt skärjobb med Mickel-Mackels Festool sänksåg, ett mer underbart verktyg finns nog inte. Vill man skära en millimeter så är det det man gör.

Igår kom ett paket från Kina med drivningen till Tabaqerna, en positiv överraskning under 15 dagar från beställning på e-bay till det anlände till ICA!


Framsidan är rätt ren och snygg förutom namnet som onekligen är i ett skrikigt typsnitt samt lysdioden som inte lyser i en speciellt snygg blå ton.

Annars känns volymratten rätt gedigen för att vara en så liten och billig stärkare.

Helt ok högtalarterminaler på baksidan, det blir dock rätt trångt då det är många terminaler tätt och på liten yta. Att köpa bananer är nog ingen olat.

Helt ok nätagg, ingick i priset till skillnad från flertalet andra t-ampar jag sett på e-bay.

En TA2020 Class T-Amp Mini Stereo Amplifier 20WX2. Kopplade in den till mina högtalare som normalt sett drivs av NAD, och skillnaden var inte till det bättre. Ska bli intressant att se hur den kommer att funka med TABAQ:erna som den ska driva.

Högtalarelementen är beställda sedan någon vecka tillbaka från Europe-Audio, dock är en del av ordern restad varför de inte sänt iväg något än...

Edited by - bibl on 2010/06/19 22:59:05
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/19 :  22:55:17  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Idag ägnade SVT tiden åt bröllop, själv borrade jag alla hål i en TABAQ låda...


Var och inhandlade mig ett pluggset 6mm från Wolfcraft sedan var det bara att börja borra hålen.

Botten, baksida och ena sidan på plats.

Hela lådan ihopsatt.

En låda till att göra sedan är det bara att vänta in element och terminaler från Europe-Audio innan det är dags att fräsa baffeln. Enligt Mickel-Mackel, som står för den gemensamma beställningen, så gick det iväg ett paket igår och ett paket ska gå på måndag. Så hoppas, hoppas att det är här innan midsommar!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/25 :  16:36:38  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Mycket pyssel under dagen... Bilder kommer senare ikväll.

Men först en undran; var placerar jag lämpligen filtret? Såg att Fforsman hade sitt i en låda på utsidan men jag vill ha mitt inuti högtalaren. Har satt terminalerna 12cm upp från golvet funderar på att sätta fast filtret med smältlim på den lilla hylla som blir över porten. Kan det bli några ljudmässiga problem med att göra så? Spolen väger ju en del så jag vill helst inte limma den på väggen, det känns tryggare att limma fast den i horisontellt läge.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/25 :  18:22:42  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Måste bara slänga upp de här bilderna jag hittade på photobucket när jag sökte på Tabaq för att hämta inspiration till utsidan

Orgnial bredvid bokhyllemod.


Bokhyllemod invändigt.


Ritning till modden.


Edited by - bibl on 2010/06/26 09:51:38
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/26 :  08:53:28  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Mer byggbilder...


Hål borrat för sticksågen och har börjat skära ut hålet för elementet.


En liten tårtbit kvar.


Äntligen fick man lyssna, visserligen med en låda som inte sluter tätt och är ihopsatt med tvingar men ändå



Bestämde mig för att dämpa bak och framstyck med lite bitumen tänkte att det kan ju inte skada...


Många tvingar blir det... Fram och bakstycke limmade i en sida jag lämnar den andra öppningsbar så jag kan skuva i terminaler mm innan jag limmar den sidan.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/26 :  09:42:20  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
När kidsen kommit i säng plockades lödkolven fram...

Först en liten bild på filtren till TABAQ:erna innan lödning


När det var klart så gick resten av kvällen till att löda signalkablar


När det var dags att gå till sängs låg två par till klara för inkoppling.

Edited by - bibl on 2010/06/26 09:42:43
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/26 :  20:06:01  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Dagen är ju som bekant inte slut än men det här är vad som gjorts hitintills...

Började med att lossa tvingarna för att se hur limningen blev. Visade sig att det var en spricka mellan "läppen" och baffeln.


Inget som dock inte gick att fixa med akrylfog, man tager vad man haver (som Kajsa Warg, enligt en polare som berör ämnet i sin avhandling, som bekant inte har sagt, tvärtom hon var mycket noga med vad hon hade i maten!)


Blev ju en rätt snygg fog.


Bitumen utskärt och fastsatt i högtalare två.


Dags att fixa till filtret


Som sitter i serie med elementet


Satte fast det på "läppen" med smältlim, sitter som berget. Använde även smältlim för att fästa internkablagen (1,5mm2 EKK).


Så vart en av lådorna till slut limmad färdigt, botten ligger i press med en gammal motvikt till en tvättmaskin.

Edited by - bibl on 2010/06/26 22:06:15
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/06/26 :  22:25:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Gudars vilket perfekt verktyg vid högtalarbygge.
Nu vet jag att aldrig låta skrota en tvättmaskin utan att först lägga beslag på godbitarna.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/29 :  23:10:07  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Får erkänna att det inte är min motvikt utan svärfars. Kom till nytta även förra året när jag byggde ett htpc-chassi som skulle få plats i stereoracket.

När hififorum var nere så fanns det ju mer tid att jobba på istället ...

Den andra högtalaren blev limmad...


...och när det var klart såg de ut så här


Sedan följde ett varv med slipmusen

och därefter filler för att fylla det som inte blev rätt i limningen (dock ingen bild).

Idag vart det dags att spackla och nu står de på tork i förrådet

imorgon blir det slipning och eventuellt en omgång spackel till. Sedan är det dags att plocka fram färgburken.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/06/29 :  23:27:58  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul att följa, särskilt med alla bilder.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/06/30 :  08:39:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Japp.
Mina öron har t.o.m fått sig en sneak preview med Nordman och olimmade smått otäta lådor.
Det är ju helt osannolikt vad man kan få ut ev ett pytte 3" element som inte kostar mer än 170 spänn styck.
OK man river väl inga väggar i huset med dom, men ändå.

Vi provade både med och utan baffelstegsfiltret, och man kan ju lugnt påstå att det går inte utan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2010/06/30 :  17:21:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Flyttat tråden på begäran till bildreportage.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/30 :  22:02:37  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Tackar ztenlund, det kändes som att det nu var så många bilder att det började kännas som en bildtråd. Ikväll har det dock inte blivit något gjort, tog istället sonen och åkte och badade efter jobbet. Vatten tempen i Ekoln var faktiskt helt ok. Imorgon blir det slipning om det bara inte regnar.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/02 :  06:05:03  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Igår kväll blev det slipning 120 papper på musen och sedan var trädäcket på baksidan vitt....

Först en tur med musen och 120 slippapper


180 och handslip där inte musen kommer åt


Efteråt var det vitt, vitt, vitt.... Visserligen fungerar cyklonen i musen rätt bra men allt tar den ju inte.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/03 :  23:59:42  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Innan Spanien-Paraguay slipad jag efter andra omgången spackel. Efter matchen (den helt klart märkligaste och sanslösa i VM) var det dags för målning och det här blev resultatet efter första strykningen.

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/04 :  17:10:08  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Givetvis visade det sig efter färgen hade torkat att jag missat i spacklingen på ena baffeln, mellan elementet och toppen dessutom dvs det mest synliga stället. Bara att slipa av och spackla om...

Sedan limmade jag fast de skruvar som ska hålla locken på plats. Tack för idéen Fforsman!

Gjorde nya lock idag i 12mm MDF, dels har jag slarvat bort ett av dom och det andra hade slagit sig. Här står dom klara för målning.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/04 :  21:18:46  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Så vart det målat än en gång, troligen får det bli en tredje strykning imorgon kväll eftersom jag var tvungen att slipa och spackla en gång till.

För den som undrar vad det är för färg kommer svaret här, blev över efter köksrenoveringen i våras och då den har en ganska hård yta borde den funka till högtalarna.

Funkade rätt bra att sätta locken på små skruvben.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/07/04 :  22:52:24  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja det är jobbigt med slutfinishen på sina diy-projekt.

Av någon anledning har aldrig någon av mina högtalare fått färg eller annan ytbehandling.
Man vänjer sig och tycker till sist att obehandlad MDF faktiskt är ganska snyggt.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000