HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Operation Lancetta
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2010/01/31 :  18:39:07  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Har ett par lancetta som jag tycker låter väldigt bra med tanke på elementstorleken men höjden på högtalaren 142 cm (elementet sitter på ca. 120 cm höjd) har inte varit den bästa när man sitter ner och ska spisa plattor. Har äntligen tagit mig i kragen och gjort något åt detta :)




För att få en lagom höjd lägger jag snittet ca 85 cm nedanför elementet.



Första snittet, nu är det bara resten kvar



Jobbiga vinklar att klämma ihop.



Patienten överlevde, dock lite ärrad :)



Och här spelar dom, tycker inte att jag förlorat nåt i basnivå, och ljudbilden ligger mer i nivå med mina öron :)



asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/01/31 :  18:55:06  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Ja, vad säger man? det var ju också en variant. Snyggt blev det!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2010/01/31 :  19:13:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Nä,vad snyggt...och smart.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/01/31 :  19:50:18  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
alla sätt är bra utom dom dåliga

Snyggt blev det iaf!

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2010/01/31 :  22:28:31  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Tackar
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/01/31 :  22:33:32  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Förutom lancetta finns ju varianten "cyburgs needle" för samma element. Jag byggde ett par sådana efter Edisons byggtråd här på forumet, De är inte högre än en normal golvare och låter också mkt bra "för pengen". Gillade annars stuken på dessa böjda Lancettor, smart!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

PeterNol
Starting Member

29 Posts

Posted - 2010/02/01 :  22:04:38  Show Profile  Visit PeterNol's Homepage Send PeterNol a Private Message  Reply
Det där blev ju bra! En fråga dock till nån som är kunnig:
Är inte helmholtz resonatorerna avstämda för en stående våg inne i lådan? Har man inte genom detta ingrepp ändrat den stående vågens frekvens? Eller är det så att resonatorn är avstämd för hela pipans läng även med böjjar?

Detta vore intressant att får svar på, är det nån som vet?

/Peter
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/02/01 :  22:31:20  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Är inte helmholtz resonatorerna avstämda för en stående våg inne i lådan? Har man inte genom detta ingrepp ändrat den stående vågens frekvens? Eller är det så att resonatorn är avstämd för hela pipans läng även med böjjar?

Detta vore intressant att får svar på, är det nån som vet?
Så länge pipan har samma längd och geometri så bör grundresonansen ligga hyffsat lika och med den 3:e och 5:e övertonsresonansen. Det är dessa två övertonsresonanser som HH-resonatorerna är avstämda till.
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2010/02/01 :  23:19:06  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Det känns spontant som nedre benet skulle behöva förlängas xx cm för att ha samma avstämning som tidigare, iom. att benet är snedsågat och vridet 180 grader, kommer ju öppningen närmare elementet misstänker jag.. Kan ju testa att minska öppningen för att höra om det blir nån skillnad, tror Lenn Art testade en del med det.
Hur som haver, nu är dom iallafall lite mer lyssningsvänliga.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000