HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dynamik från betong kyssar till bas trattar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/07/10 :  23:13:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
TH är fortfarande en fantastisk princip, ingen fluga, och jag hävdar nog fortfarande att denna filosofi leder om man ser till storlek på låda kontra nivå neråt, upp till en viss totalvolym på låda iofs, men för för flertalet så borde TH vara en bättre lösning, denna låda är inte liten.

Petter, jag tror du just gav Kenton Forsythe och Ken Berger varsin liten örfil, helt rätt, ta ner långskäggen på jorden :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2010/07/10 23:16:19
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/11 :  07:47:19  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Storleken är som sagt lite större än min tidigare TH prototyp, men samtidigt tycker iallafall jag att detta horn är mer möbleringsvänligt. Detta horn ligger på ca 200 liter netto.

Kraften och pondusen neråt tycker jag skiljer så pass mycket till den frontladdades fördel , iallafall med de förutsättningar jag nu hunnit med att testa. (Samma element, -filter inställning och -slutsteg) Jag kommer inte att välja TH:n i nuläget

Jag skruvade i mitt andra elementet som jag hadde nerpackat i kartong, dvs. helt oinspelat samt hela hornet utan dämpmaterial. Körde ett frekvenssvep det första jag gjorde när allt var monterat. Micken på golvet precis vid hornmynningen. (spl stämmer inte)



Skulle nästan vilja kalla det en fullträff

Edited by - asto on 2010/07/11 09:15:26
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/07/12 :  11:56:14  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
ser ut som nått bra det där.

18 ska de va.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/07/12 :  15:57:52  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
ruggit bra !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/12 :  20:49:16  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Ser inte så tokigt ut, lite skarpt vid 30Hz men det blir nog mjukare när man dämpat lite. ser ju inte ut att bli några större problem att dela lite högre i frekvens då hornet är linjärt upp till en 300 Hz

Här är ju lite kul, som jag nämnde tidigare så kan man justera grundresonansen genom att justera avståndet till golvet. Ca 10 Hz har man att leka med

Jämförelse mellan tidigare mätning och mätning med mynningen spelandes fritt...


Edited by - asto on 2010/07/12 20:57:50
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/07/12 :  21:28:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, första utkastet blev väldigt lyckat

Tack Asto för de jämförande mätningarna, mycket intressant!

Får man fråga om en då du dämpat lite också...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7522 Posts

Posted - 2010/07/13 :  01:15:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Väldigt intressant princip! Vore inte fel med lite skärmdumpar från Hornresp.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/13 :  06:59:47  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Vore inte fel med lite skärmdumpar från Hornresp.


Fixar vi!

Skulle ju ha varit lite intressant att få med en jämförelse med tidigare TH simulering i varje graf men jag har inte satt mig in i denna funktion i hornresp












Edited by - asto on 2010/07/13 07:02:45
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/13 :  07:39:40  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Får man fråga om en då du dämpat lite också...


Har testat lite enligt din rek. dvs. filt från första vecket till mynning samt bakkammaren fylld med typ skumgummi för att dämpa ut alla vågor. Men jag har en känsla av att man skall kunna dämpa mindre, men det har jag inte hunnit testa...

Jag har egentligen ingen aning om hur horn skall dämpas på bästa sätt. Men jag har en teori utifrån tidigare erfarenheter/mätningar

Ur impulsen från det odämpade hornet får jag följande vattenfall. Det inringade området visar att hornet sjunger lite kring ca 120-180 Hz




Om vi tar 150 Hz som exempel och räknar (344/150/2) så får vi fram en resonans vid 1,15 meter. Och det är ungefär den distans vi har mellan mynning och sista vecket. Dämpar man därifrån och framåt mot mynningen så borde det mesta störande resonanser försvinna...

Kanske därför EAW har petat in lite extra ludd där i hörnen eller vad det blåa nu kan vara??



Någon som har andra erfarenheter??

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/17 :  20:27:45  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Yes!! teorin ser ut att funka.

Tog bort all filt i rakdelen mellan första och andra vecket. Gjorde sedan skummgummibitar i hörnen på sista vecket och svepte en hel skummgummi skiva runt böjen ungefär som den senaste bilden visar. filtmattan är kvar ut mot mynningen. Så nu är endast sista tredjedelen av hornet dämpat.

Impulssvaret och tonkurvan ser mycket bättre ut, men inte riktigt perfekt ännu
All ringning över 300 Hz är i princip borta samt de vid ca 120-180 Hz stannar av något snabbare. Jag får nog ta till något som dämpar lite effektivare än skummgummi i hörnen så blir det kanske ännu lite bättre. Men nu känns det iallafall som jag är på rätt väg
Go to Top of Page

PeterNol
Starting Member

29 Posts

Posted - 2010/07/17 :  22:49:55  Show Profile  Visit PeterNol's Homepage Send PeterNol a Private Message  Reply
Hej!

För att dämpa basfrekvenser i rum brukar jag använda markskiveisolering (stenull). Den har desitet runt 140kg/kubik och är mycket hårdare än vanlig isolering. Den dämpar bas bra. Vet inte om det funkar i denna aplikation dock.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/18 :  07:50:10  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Tjena Peter!

Skummgummit var det jag hadde hemma, och jag tog det för att prova lite.
Jag tror att det kommer att funka bättre med markskiva. Denna markskiva kan ju även sågas till en rund snygg form runt vecket, kanon!
Go to Top of Page

PeterNol
Starting Member

29 Posts

Posted - 2010/07/18 :  22:22:32  Show Profile  Visit PeterNol's Homepage Send PeterNol a Private Message  Reply
precis, markskivan är väldigt lättbearbetad.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/07/19 :  14:27:35  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Hur högt i frekvens kan man spela utan att ljudbilden blir lidande.
Om ni förstår vad jag menar
Man ser ju inte membranetett front laddat horn rakt ner i golvet.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/19 :  22:21:26  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Intressant fråga Hoktuna! vågar inte gissa på några siffror, men det beror väl också på delningens branthet. Undviker man bara röster från basen så bör det väl inte vara några problem.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/07/20 :  14:35:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jag använder elektroniska delningsfilter med möjlighet till att tidsfördröja och fasförskjuta.
Varför skulle det inte påverka om man undviker röster?
Mina erfarenheter är att det är ganska stor skillnad oavsett var man delar.

mvh/harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/07/20 :  14:38:38  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Måste säga att jag följer detta projekt men stor nyfikenhet och förstår inte hur folk kan ta semester i detta skede.

mvh/Harryup :)

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/20 :  15:46:41  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Harry...

I mitt svar till Hoktuna utgick jag ifrån att bas och toppsystem spelar i fas genom delningsområdet. Och där kommer även jag köra aktiv delning till basen. Delningsfrekvens eller branthet vet jag ännu inte. Det var nog bara mitt sunda förnuft som talade då jag nämnde rösterna. Jag vill inte att de skall komma från golvet illafall, så det skulle störa ljudbilden. Därför kommer jag försöka lägga delningen lagom lågt och med tillräcklig branthet så jag undviker detta.

Jag har tillfälligt plockat ner stereon och alla prylar då jag måste laga öppna spisen i musikrummet så jag får lite värme till vintern. Så nu måste jag också ta lite semester ifrån hornbygget
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/07/20 :  23:29:59  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jösses, vintern är ju jääätte långt bort.
o, det där med att spela i fas är ju meningen. Hur vet du när du uppnår det? Och det gäller ju inte bara i en frekvens utan i så långt område som möjligt vid delningen.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/23 :  19:32:23  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
o, det där med att spela i fas är ju meningen. Hur vet du när du uppnår det? Och det gäller ju inte bara i en frekvens utan i så långt område som möjligt vid delningen.
Mätning av låga frekvenser inomhus ställer ju till en del problem. Jag har i ett tidigare bygge testat på mitt sätt, men jag har inget direkt svar hur man enkelt skall gå tillväga på "rätt" sätt.
Skulle ju faktiskt vara intressant att veta hur ni andra gör när ni rattar in era aktiva filter...


Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/08/11 :  17:50:03  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Semestern slut och man kan äntligen börja titta vidare på mitt blivande system

Frekvens området mellan ca 80-1600 Hz kommer detta element att ta hand om är det tänkt...



http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=238

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/08/11 :  19:00:49  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Horn hela vägen skulle ju säkert vara trevligt för dynamiken, men jag kommer att kompromissa här. Jag tycker att det blir för stort helt enkelt.
Till miden har jag skissat på en basreflex som är tänkt att rulla av naturligt kring 80 Hz.

Ungefär så har jag tänkt designen, här tillsammans med diskant hornet ovanpå

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/11 :  19:55:48  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Varför BR till mid?
Jag ska nämligen också göra en liknande konfiguration fast med 15" midbas. Denna börjar rulla sakta redan vid 200Hz.
Lite EQ fixar naturligtvis det lilla problemet.
Men hur skulle BR bete sig vid så pass hög avstämning som 70Hz?

Är det värt det?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/08/11 :  21:06:53  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Varför BR till mid?
Var det slutet du tänkte på annars?


Det är som sagt en kompromiss då jag vill hålla storleken nere, detta element ser ut att trivas bäst i basreflex (förutom i horn då) med dess låga Q. Jag föreställer mig även att jag får en bättre "kick" i midbasen med basreflex avstämningens hjälp. Min konstruktion är på ca 50 liter och avstämningen hamnar kring 50-55Hz.

Jag kommer att dela passivt mellan mid och diskant så serieresistansen påverkar lite på hur kurvan kommer att se ut

Här ett exempel med 1,5ohm i serie. Kommer att labba lite med detta vid lyssning så jag får rätt lutning på kurvan.



Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/12 :  11:29:42  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
För mig hamnar det på 35L sluten. Runt Q0,5 i låda. (Qts ligget på 0,26 Fs 47Hz).
Allt är ju som sagt en kompromiss. Delar aktivt med DCX2496 så EQ finns ju naturligt.

Ska bli intressant att följa ditt bygge.
Får jag tummen ut kan du även följa mitt =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000