HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hornresp längdmått och öppningsplacering mm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2010/06/07 :  15:43:56  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jo, jag är till sjöss och simmar(!) på olika element och horn. Har ett par frågor angående måtten i hornresp.

L34 - låt säga att man har ett horn ståendes, då kan man välja om man vill ha öppningen framåt eller nedåt (under förutsättning att man har ben på hornet). Har man öppningen nedåt och ställer hornet i ett hörn, skall man då ta hänsyn till hörnets påverkan av L34?
Om man har öppningen S4 framåt, då är ju L34 vinklad framåt, hur räknar man då det måttet? Om för exempel L34 är så kort att halva elementkorgen syns i öppningen S4? Förstår ni vart jag vill komma?

Vilket är då att föredra? Att hornet spelar nedåt eller framåt? Och varför?
Till en börja skall hornen stå framme i hörnen i ett rum på nedervåningen men i framtiden på ovanvåningen skall de ligga med den tidigare ovansidan vid framväggen och undersidan på var sida om panelerna så att öppningen är riktad mot lyssingspositionen är det tänkt. Eventuellt får jag nu göra en lucka á la Tom Danley så att jag kan flytta öppningen. Tidsjustera gör jag med mitt nyinköpta Behringerfilter.

Säkert finns svaren i nå'n tråd med det är ett himla letande. Står det att läsa nå'nstans på detta forumet eller nå'n annanstans är jag tacksam för länktips.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/07 :  16:12:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tänk vad mycket du kommer lära dig under ditt letande! Jag är säker
på att det står någon stans. Frågan kommer då och då... Sök på TH
eller tappade horn och L34 och du skola finna.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2010/06/07 :  18:26:17  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Att söka på TH, tappade horn eller L34 i detta forum är som att försöka tömma Dalälven med öskar... :)

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/07 :  20:01:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Japp, det är därför du kommer lära dig så mycket annat under sökandets gång

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2010/06/08 :  05:51:06  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hmm. Länksamlingen får gås igenom igen. Dessutom är den som en Hydra. Kapar man ett huvud kommer det flera tillbaka...
Hade jag haft mer tid kanske jag skulle klippt och klistrat ihop ett TH-wiki. DET hade varit användbart.
Men nu är jag lite mer sugen på att komma hem och bygga än att surfa och simma. Är ju till sjöss hela dagarna;)

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/06/08 :  06:41:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Hade jag haft mer tid kanske jag skulle klippt och klistrat ihop ett TH-wiki. DET hade varit användbart.



Försöker som bäst, kolla tråden "villkor för lyckade TH kosntruktioner".

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80252

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2010/06/08 06:41:58
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2010/06/08 :  16:29:24  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Och det gör du ganska bra ser jag. Tack från mig, och förmodligen en hel del till som försöker att förstå hur th funnkar.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000