HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett större TH Vs två mindre?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/06/09 :  10:11:47  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Står i valet och kvalet att bygga någon form av TH som skall komplettera mina nuvarande högtalare någonstans mellan 25/30-50/55Hz.

Som systemet står uppställt idag har jag 3.5 m mellan sidoväggarna och lyssningspositionen är ca 3.5-4 meter från väggen bakom högtalarna. De befinner sig 0.45 cm från sidoväggarna och 85cm från nämnda bakvägg. Takhöjden är runt 4 meter och rummet är avlångt (ca 10m) och har en stor öppning bakåt mot hall kök och angränsande rum så jag har inga direkta problem med stående vågor etc i nuläget.

Min fråga här är vad som är att föredra. Att bygga två mindre horn med vars en 6,5" (jag hade tänkt Scanspeak 1845 som jag har liggande hemma) och placera dessa i hörnen bakom högtalarna eller om jag skulle bygga ett större orn med kanske en 10" elelr 12" och placera mellan högtalarna bredvid stereoracket.
Generellt sätt brukar ju två subbar vara att föredra men jag har inte så stor möjlighet att leka runt med placeringen av dessa. Hur skulle ni se på detta?

Fördelen med en sub är att det går fortare att bygga och kommer ge mig en mer rejäl sub som jag troligtvis kan göra mer kubformad medan de mindre lådorna blir smalare men högre och djupare.

Jag har även haft en fundering på att bygga enbart en sub och ställa den omedelbart till vänster om lyssningspositionen för att på så sätt slippa delay som horn medför. Frågan är bara om en sub som delas med 24-36dB runt 50-60Hz kommer avslöja sin placering när den står där?

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/06/09 :  10:30:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag hade valt två st mindre subbar. Stäm inte av dem djupare än 30 Hz, och även det är djupt. Min stora 40 Hz TP med Beyman i ger ca 27 Hz med kraft trots den mycket högre avstämningen.
Två THar ger mer balans och mindre akustisk problem som du själv skriver.
Satsa på en delning runt 80 Hz om du skall ha ett par TH. Det är lättare att få dem att spela bra ihop. THn kommer dessutom troligtvis göra 80 Hz bättre än dina vanliga högtalare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000