HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Amatör behöver hjälp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/06/09 :  12:21:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag har funderingar på att ge mig in i DIY-svängen.
Det projekt som nu planeras i min lilla hjärna är ett par högtalare som (förhoppningsvis) kan leverera det ljud jag eftersträvar, utan att gräva djupa hål i ekomin.

Eftersom jag är helt grön inom området (OK, jag har fuskat lite med bilstereo, men då med helt andra krav på resultat än denna gång) så behöver jag eran hjälp.
Jag kommer att ställa en del knäppa frågor här och hoppas på svar.

Första frågorna gäller olika elements känslighet:

Om man kopplar ihop (i serie eller parallellt) två element med känslighet på tex. 103 dB - vad blir då den totala/sammanlagda känsligheten?

Och, om man bygger en tvåvägshögtalare - Hur stor skillnad i känslighet mellan de olika elementen (bas respektive diskant) kan man acceptera innan det ena elementet "tar över" hela ljudbilden?

Tacksam för alla svar!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/09 :  22:38:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
i serie dubblas impedansen vilket borde sänka känsligheten 3dB och parallellkopplar man höjer man 3 dB.

Har du en diskant med för hög känslighet kan du alltid dämpa den med motstånd, med jag hade nog inte haft större skillnad än 3dB

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/06/09 :  23:25:27  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det beror lite på hur man räknar/definierar.
Om vi räknar känsligheten vid 1W så ger seriekoppling +3dB (men dubbla spänningsfallet och halva strömmen), parallellkoppling ger också +3dB (halva spänningsfallet men dubbla strömmen)

Räknar vi vid den normala standarden 2,83V så ger seriekoppling +/- 0dB, med halva effektförlusten, parallell ger +6dB, dubbla effektförlusten.

Dvs, det beror lite på förstärkaren och hur den beter sig vid olika sorters laster.

Jag tycker inte att det är något problem med upp till 10dB högre känslighet på HF elementen vilket ofta är faktum om man använder kompressionsdrivers, det är inte konstigare eller skapar mer problem att dämpa 10 än 3 dB med en korrekt L-pad koppling.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/06/10 :  07:16:07  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tusen tack för svaren!

Det var ju lite olika bud där...

Enligt RuneStones resonemang:
Om man tex. har fyra element (med samma impedans och känslighet) och kopplar de parvis i serie och sedan paren parallellt (2+2) så blir den totala känsligheten samma som ett enda element?
Medans Ingvars förklaring leder mig till:
3+3+3 = En ökning med 9dB.

Förresten, om man korrigerar känsligheten med ett motstånd - påverkar inte det delningsfiltrets egenskaper då?

Eller är jag ute och cyklar nu?

En annan halvdum fråga:
Påverkas elementets känslighet av konstruktion på lådan?
Sluten, basreflex, horn, ÖB osv...

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/06/10 :  08:10:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Kärt ämne...men i grunden så är det så att membranytan dubblas, vilket gör att mer ljudtryck kan skapas inom elementens normala arbetsområde, men fortfarande så måste "energi" tillföras för att skapa ljudtrycket, oavsett hur du kopplar. Så mer ljudtryck kräver mer "energi". Sedan med känslighet eller effekt, så är det olika sätt att betrakta energiomvandlingen och förlusterna.

LPAD:ar blir en integrerad del av filtret, så visst sker det en påverkan.

Elementets känslighet ändras inte, men väl systemets..återigen tillförd energi och förluster.

Jag tycker det är bra frågor...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/10 :  08:26:22  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Om du kopplar 2st i serie och dom parallellt med 2 till i serie så ska det bli 0dB ändring om du räknar känsligheten i watt.

Som sagt, jag hade helst inte haft mer än 3dB i skillnad för då kan man klara sig utan att kompensera det elektriskt...
Men som ingvar skriver, det är lika lätt att dämpa 10dB som 3dB vid höga frekvenser.

Elementets känslighet är väl den samma oavsett låda, men systemets känslighet ändras med lådtyp..
En portad lådan ger t.ex. 6dB ökning i känslighet om jag inte minns fel.
Ett horn kan ju höja känsligheten med över 20dB under rätt förutsättningar.

Hittade en länk du kan kolla på.. fanns en del grundläggande info.
http://www.minadress.com/ljud/Mina/Hogtalarbygge.pdf

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/06/10 :  14:29:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack för svaren, och tack RuneStone för länken.

Nästa fråga:
Är det okej att blanda olika element som ska spela samma frekvensområde? eller är det bara dumt?
Ex. - Två 8-tummare i en ÖB + två 12-tummare i en sluten låda?
Jag funderar på om man kan få "det bästa av två världar" eller om det blir "varken hackat eller malet" om man gör så.

En annan fråga gäller prisvärdhet:
Säg att jag har 2000 kr. att köpa bas/mellan element för (per högtalare) jag önskar mig både mycket membranyta och bra ljud, men förväntar eller önskar mig inget under 50 Hz.
Är de billiga elementen från tex. Monacor, Dayton, Stage Line osv. något att ha? eller är det bättre att satsa på ett större och dyrare element från tex. Beyma, B&C, 18 Sound osv?
Kan flera billiga element spela lika bra som ett ensamt dyrt element?

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/06/10 :  18:25:07  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det är faktiskt så att om man kopplar 2 serie parallellt med två i serie så får man +6 dB känslighet, t.ex , 8 ohms element, känslighet 97 dB 2st i serie parallelt med 2st i serie ger känsligheten 103 dB.

Förstärkaren ser med två parallella 16 ohms laster dvs 8 ohm så spänningsfallet motsvarande 1W är 2,83V och strömmen sombehövs är densamma som för ett 8 ohms element, här har vi alltså ökat systemets verkningsgrad.

Korrekt utförda L-pads ger samma totalimpedans som elementet själv har har så länge man delar ovanför elementets resonansfrekvens/impedanstopp (inte 100% sant då motstånd inte beter sig på samma sätt som en talspole men hyffsat väl) man måste dock vara noggrann med de motståndsvärden uträkningen ger.

Jag har hört byggen med olika element inom samma område som låtit riktigt bra men också katastrofer, det kräver nog en hel del skicklighet, kombinationer som fungerar ihop och kanske lite tur.

De element Du talar om hör till pro världen och där tycker jag att man får vad man betalar för, undvik lågprismärkena, de allra flesta kommer från några jättefabriker i Kina, olika etiketter bara.

Välj hellre någon av de stora tillverkarnas billigare serier.

Fler element spelar starkare men inte bättre, förrän man använder så många att man får en planvågskälla, då kan det ibland hända spännande saker, men då börjar vi prata om stort (och ganska mycket pengar)

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000