HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 parametrar för högtalarelement ... blev en sub
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/05/20 :  21:58:30  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Har som många andra blivit mycket inspirerad och imponerad av alla dessa tappade horn. Så det blir till att bygga ett eget.

Jag har en tolvtummare som ligger här hemma, så innan jag köper ett nytt element undrar jag bara om det är någon som vet om man kan göra något av det.

Elementet har suttit i en B&W sub (modell asw650), är det någon som vet något om detta? Går det att hitta lite uppgifter om det någon stans? Verkar ganska knepigt att mäta upp själPr

Edited by - dsv on 2010/06/10 16:38:58

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/20 :  22:27:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kort? Modellnumer?

Ge oss lite info, så är det lättare att söka.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/05/20 :  22:35:14  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Subben som den suttit i var en Bower&Wilkin asw650
på elementets baksida står det:
zz13919
asw650
04 03





är detta någon hjälpPr

Edited by - dsv on 2010/05/20 22:48:35
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/20 :  23:15:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den ser ju inte illa ut. Långslagig och bra byggd. Jag hittar såklart inte några data på nätet. Du får antingen få den uppmätt, vilket är bäst. Eller maila B&W och fråga om dom har Thiel/Small parametrarna på dem.
Den är optimerat för sluten låda med EQ, så jag har ingen aning om den kan funka i en TH.

För TH måste man ha SD, Qes, Qms, Vas, Fs, Re, Le och BL. Utan dem så är vi förlorade i ett hav av dålig bas.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/05/20 :  23:20:31  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Tack johannes

Jag skall pröva att maila B&W men jag har inte så stort hopp om att de ger mig uppgifter...

Mäta upp elementet kräver en hel del, eller?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/05/21 :  00:27:23  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Mät upp... kvickt och enklast och bästa!
Massera konen ordenligt till sina ändlägen... ta i ordenligt men sprid ut trycket med fingrarna så att du inte snedbelastar, detta gör du innan mätningen! Motsvarar några års "inspelning".
Du sänker resonansfrekvensen från typ 30 till 24 Hz och du ökar Qts med 10%-15%. Gör du inte detta innan mätningen så är du lost och får en helt missanpassad konstruktion efter ett tags spelande.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/05/21 :  17:43:14  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Tack för förslag och hjälp på vägen.

Har försökt att mäta själv och läst guiden till att mäta TS i limp
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77576

så efter lite trixande har jag fått ut detta:





Fs = 29.10 Hz
Re = 3.50 ohms[dc]
Qt = 0.54
Qes = 0.57
Qms = 8.90
Mms = 169.00 grams
Rms = 3.471750 kg/s
Cms = 0.000177 m/N
Vas = 59.91 liters
Sd= 490.87 cm^2
Bl = 13.756875 Tm
ETA = 0.25 %
Lp(2.83V/1m) = 89.65 dB

kan jag vara på rätt väg eller är jag ute och cyklar?
Pr

Edited by - dsv on 2010/05/21 17:48:20
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/21 :  17:46:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det ser ut som troliga siffror. Jag får se om jag kan få igång my trusty old Hornresp för lite horny lek.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/05/21 :  17:49:11  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
ops hade skrivit ett , i stället för en .

nu har jag ändrat alla siffrorna lite
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/21 :  18:25:24  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Riktigt låg fs, det blir nog en SUBbas ...

Passar det inte till TH så tror jag det funkar utmärkt till Hififorums basbummelätare ...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70570

Edited by - Mickel-mackel on 2010/05/21 18:27:02
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/21 :  18:50:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kanske lite högt Qts... vi får se.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/21 :  20:14:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag provade det i Hornresp och det vill gärna dyka djupt, men jag gillar inte nått som jag lyckats knåpa ihop. Det går att få till nått om det gäller liv och död, men den är inte riktigt lämpad för TH.

Här är det bästa jag fått till hittintills:



Jag skall fila lite på det under helgen, för just nu är jag tröttare än en räka i en cocktail.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/21 :  20:19:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Såklart en rak version. Den kan nog bli lite resonant och fet i tonen. Säkert en höjdare för hemmabio då filmer kommer få en tung, brutal och fysisk domedagsstämning om ljudspåret tillåter.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/05/22 :  00:40:46  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Försöker förstå lite av hornresp, (användarvänligheten är väldigt lik en tröja utan hål för armar eller huvud)

Tack circlo tröttet kan inte vara något problem, du verkar behärska hornresp i sömmnen.

Den raka pipan verkar ju lättare att bygga i alla fall
Den skulle gå djupt men inte högre än 60-70Hz?

Skall mäta om ellementet i morgon och se om jag får samm värden litar inte helt på mätningen.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/22 :  10:45:29  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply

Max SPL 2pi.
Toppar på 100W och 8mm.
100L internt.

Möjligt att det blir problem att få plats med elementet då det är ganska djupt, men det går nog att lösa med en lite kammare, elementets volym lär ju kompensera.

Tips, läs manualen. (F1)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2010/05/22 10:46:26
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/05/22 :  11:38:36  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Jag satt någon/några timamr innan jag tror mig få kläm på det hela men sedan är det ok, håller dock med att små tips hade hjälpt ganska bra, tex, förklara s1/S2 etc.

Rent generellt, se till att välja tappat horn nere till höger och mata sedan in elementets parametrar. Saknar du någon av dessa kan du få fram det genom att mata in andra vanliga T/S paramterar.
Översta S1 till vänster är startarean på hornet och sedan är det bara till att mata i den högra kolumnen S2 så kommer automatiskt S2 i vänstra som ju är samma fyllas i. Tredje kolumnen anger man längden i cm för de olika sektionerna. Den första från hornets ände fram till elementet, den andra hur lång pipan är innan den stöter på elementet igen och den tredje hur långt det är mellan elementet och konstruktionens mynning.

Hade jag vetat denna lilla info ovan när jag började hade jag sparat en hel del tid genom trial and error. Det som strulade för mig var att det inte fanns några enheter, inte självklart att det var cm och cm2 som gällde i respektive box.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/05/24 :  22:33:47  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Tack för tipsen, sakta men säkert förstår jag lite mer.

Blev tyvärr inget TH av detta element. Har förstärkarbakplåten som hör till samma sub, hade tänkt använda den (praktiskt med inbyggt delningsfilter) men insåg att det är någon inbygd eq i steget så jag slängde ihope en 50L sluten låda till elementet idag.

Får jobba vidare med hornresp och bygga mig ett annat TH.

Börjar bli kompis med LIMP i alla fall så nu kan jag mäta upp andra element.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/05/26 :  10:16:41  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Har ett annat element liggande som suttit i en numera trasig budget sub från mordaunt-short.

Har mätt upp elementet för att försöka mig på ett TH med detta element i stället.

Skulle något i den här stilen kunna fungera?



Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/26 :  12:44:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Håll L12 så kort som möjligt. Det kommer låta väldigt illa annars. Tro mig, jag har provat...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/05/27 :  09:24:09  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Tack petter, sådan hjälp sparar många dagars frustration från en nybörjare som mig.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/06/10 :  16:34:06  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
TH får bli nästa projekt. Slängde ihop en sluten låda till elemnetet. Men när jag var klar tyckte min fru att den var för liten (!!) för att passa där jag ställt den, så jag fick förlänga den med en bänk



Här med tillhörande hifi-hund
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000