HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Laga förstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/03/03 :  10:48:24  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Jag har en Akai AA-1010 som jag vill laga.
Felet är att det finns distorsion på vänstra kanalen.
Men om man hör med hörlurar är ljudet perfekt på båda kanalerna.

Då är det nåt fel med slutsteget på vänster kanal? Är jag på rätt väg?

Och vad brukar det vara för fel isåfall?
Effekttransistorerna? eller några tips?

Har alltid gillat ljudet i Akai AA-1010. En bra reciever! Så den är värd att laga.



Fixaren

Edited by - Exenterpress on 2010/03/03 10:52:34

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/03/04 :  10:32:07  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Inga tips vad som kan vara felet?

Fixaren
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/03/04 :  10:36:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har du tagit av locket och kollat?
Luktar det bränt?
Något som ser bränt ut?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/04 :  11:43:41  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Om ljudet är ok i hörlurarna så tror jag mer på dålig kontakt i väljaren för högtalare eller högtalaranslutning/kabel.

Har du provat att vrida mellan högtalare A o B på väljaren några ggr eller switcha vänster/höger högtalarkablar bak på förstärkaren?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/03/04 :  15:10:01  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Provade b-högtalarutgången på förstärkaren nu, men det distar i vänster kanal fortfarande. Då har vi uteslutit det
Jag ska öppna förstärkaren nu, och ta lite foto.

Fixaren
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/04 :  16:50:19  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Provade du att växla höger vänster högtalare så det inte är något med dom?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/03/04 :  17:00:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
En sådan har jag haft.

De problem jag hade med den receivern var att pottar och signalväljare fick smörjas upp då upphörde de problemen, det är enkelt avhjälpt med WD40. Sedan börjar den falla på åldersstrecket när det gäller kondensatorerna jag skulle inte bli förvånad om där är en del som är torra inuti så ett byte av dem är att räkna med.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/03/04 :  18:19:17  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply
Att det låter bra med hörlurar gör att jag, utan att ha tittat på kretschemat iofs, skulle utesluta pottarna. Förmodligen grenar man ut hörlurssignalen med någon separat buffer EFTER volym och balanskontrollerna och kanske också ljudkontrollerna.

Har du uteslutit fel i högtalarna som IMAC föreslog skulle mitt nästa steg precis som Bubbel föreslog bli att kolla nätdelen. Det bör vara enkelt att kolla även utan kretschema, och det känns som att just nätdelen är en vanlig felkälla i elektronik. Om du vet vad du håller på med, så mät AC-komponenten över glättningskondensatorerna med en vanlig voltmeter. Tänk säkerheten framför allt bara.

Ser allt bra ut där = väldigt lite växelspänning över kondingarna blir det lite lurigare. Om du stänger av ljudkällan, låter det nåt då? I så fall, vad händer om du låter källan vara igång och vrider ner volymkontrollen?

Du har ju en kanal som fungerar, så lyckas du hitta signalvägarna och se symmetrin på kretskortet (alternativt hittar schema) så kan du försöka jämföra DC-nivåer på olika punkter runt de olika förstärkarstegen mellan höger och vänster kanal. Eller, jämför så många punkter du kan förresten. Hittar du stora skillnader någonstans kan det ge ledtrådar.

Good luck!

Edited by - Thermochron on 2010/03/04 18:22:15
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/03/04 :  18:33:53  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Tack för alla tips.
Jag bytte alla glassäkringar i den, och smörjade lite med 5-56. Fortfarande dist.
Här kommer några bilder:







Fixaren
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/04 :  18:51:02  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Går det att ha hörlurar inkopplade samtidigt med högtalaren? Om så, distar det i hörlurarna då?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/03/04 :  19:25:13  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply
Jag tror jag hittat servicemanual till din förstärkare, där står beskrivet om hur du kollar/ställer in tomgångsström för "slutsteget" och även en del dc-nivåer du kan kolla på olika ställen. Jag ska se om jag kan

http://eserviceinfo.com/downloadsm/45098/Akai_AA1010.html

Längst ner på sidan, "download here" kan du tanka ner den. Börja med tomgångsströmmen.
Om du spelar, och samtidigt pillar på alla ett reglage /knapp åt gången. Kan du genom detta påverka hur distortionen låter?

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2010/03/05 :  07:22:14  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ser inte de rödmarkerade komponenterna på den här bilden ut att ha blivigt lite varma?


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/03/05 :  10:09:00  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Tack Tomas! det var värdefullt!
Vad har den transistorn för funktion? Du har rätt, den ser ut att ha gått varm.
Jag ska försöka ta närbilder på dom komponenterna.

tack även till dig Thermochron !

iMac, jag provade att ha både hörlurar och högtalare inkopplade samtidigt, och det distar fortfarande på vänster kanal


Jag ska mäta enligt denna bilden, men det står inget om högtalarna ska vara inkopplade eller urkopplade?



Fixaren

Edited by - Exenterpress on 2010/03/05 12:30:12
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2010/03/05 :  17:14:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag är inte så säker på att det är en transistor, ser mera ut som en spänningsregulator av något slag, men det är svårt att säga utan att veta beteckningen på den :)
Om du ser beteckningen på den så borde de gå att få fram pin-konfigurationen och hur många volt den skall ge ut genom att ta fram databladet på den. och då är det ju lätt att mäta om den ger ut rätt spänning!

Motståndet ser i alla fall ut att ha värdet "orange-orange-svart-guld" = 33ohm +/- 5%
det kan man kolla om det är ok genom att löda loss det och Ohm-mäta det med en multimeter.
har man ingen multimeter så kan man ju ändå schansa och köpa ett nytt motstånd ändå :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/03/05 :  17:26:06  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Tomas, jag kollade vad transistorn hade för beteckning, och det är en 2 SD 313.
Men frågan är, påverkar den bara vänster kanal? Eller vad har den för funktion?

Fixaren
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/05 :  18:39:55  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Den transistorn används som spänningsregulator, troligen till försteget och är garanterat gemensam för båda kanalerna, det är helt naturligt att den blir varm, strunta i biasjusteringen, den har inget med problemet att göra.

Felet ligger med största säkerhet, precis som Du tror, i slutsteget, troligen kass utgångstrissor/drivtrissor, elektrolyter i slutsteget kan även vara en orsak, det här är standardfel i den här generationen av transistorförstärkare.


Har inget schema till denna modell, endast 1010L, en mindre variant, så leta upp typbeteckningar på transistorerna i slutsteget och byt dessa, samtliga, samt alla smålytar som sitter där, det är inga dyra prylar, så är problemet borta.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/03/05 :  19:09:26  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply
Exenter, och Ingvar:

Biasjustering kanske är långsökt, och säger du Ingvar att det är irrelevant får jag böja mig. Du verkar ha varit med längre än jag. Min tanke var att om biasjusteringen är helt off så borde man kunna få distortion då NPN-transistorn stänger av, och PNP-transistorn börjar leda - att de inte överlappar varandra helt enkelt.

Men men.

Hade du kollat nätdelen Exenter? Ingen AC där?
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/03/05 :  22:05:51  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Ingvar, men får jag lika fint ljud om jag byter ur sluttrissorna? jag vill ju behålla det kristallklara ljudet som denna Akai levererar?

Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/03/05 :  22:07:35  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Thermochron "NPN-transistorn stänger av, och PNP-transistorn börjar leda" vad innebär det? vad ska jag byta?

Fixaren
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/03/05 :  22:13:45  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply
Steg 1: Kolla att nätdelen ger stabil DC.
Steg 2: Kolla alla lödningar, löd/smält om de som eventuellt kan vara dåliga.
Steg 3: Gör som Ingvar säger, försök hitta ersättningskomponenter till slutsteget och byt ut dessa. Börja med att byta kondensatorerna. Halvledarkomponenterna (transistorer och dioder) är lite mer osannolikt att de skulle vara källan till ditt problem.

Ytterligare en fråga. Upplever du att distortionen blir värre med högre ljudvolym, eller är det samma distortion (i förhållande till musikens volym) oavsett volyminställningen?
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/03/05 :  22:15:50  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply

Förtydligande steg1:
Försök komma åt att mäta över C19, och C18/C18b för att se att det inte ligger någon AC över dessa.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/05 :  23:41:25  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Att reparera med korrekta komponenter kommer självklart att betyda att förstärkaren blir, minst, lika bra som innan.

Nu är det så att den här förstärkaren har, som de flesta från denna tiden, ett semikomplementärt slutsteg, det finns således inga PNP utgångstransistorer, utan endast NPN, både på den positiva och den negativa halvan, den är också kondensatorkopplad då den har enkel matning så en stor kandidat till felkällan är naturligtvis utgångskondensatorn.

Utgångstransistorerna heter 2SD313 och utgångskondensatorn är 2200uF 25 V, det finns ingen möjlighet att försämra prestanda genom att byta ut någon av dessa komponenter.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/06 :  09:16:30  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
quote:
"iMac, jag provade att ha både hörlurar och högtalare inkopplade samtidigt, och det distar fortfarande på vänster kanal"


Distar det både i högtalare o hörlur då!?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/03/06 :  11:41:25  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Tack till er alla!
Då ska jag beställa 4 sluttrissor (2sd313) och 2 ellyter (25 v 2200uF)
Varifrån rekomenderar ni att man beställer komponenter?
Jag kollade på Elfas hemsida, men dom verkar inte ha dom trasistorerna.

Imac, Det distade bara i vänster kanal i högtalaren, men jättefint ljud i hörlurarna.

Ingvar, du verkar vara mycket kunnig inom området, jag undrar en sak.
När det gäller denna typen av slutsteg " ett semikomplementärt slutsteg, det finns således inga PNP utgångstransistorer, utan endast NPN" vilka är fördelarna och nackdelarna med den typen?

Har man en annan typ av slutsteg nu för tiden?

Fixaren

Edited by - Exenterpress on 2010/03/06 11:47:01
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/03/06 :  11:44:19  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
WAAA!!! använder ni WD-40 och 5-56 till kontaktrengöring????

kontakt WL är min favorit, tänk även på att vissa rengöringsmedel löser upp kolbanor i potentiometrar

tillexempel ELFA och conrad har lämpliga kemikalier
http://shop.conrad.se/websale7/Elektronikreng%f6rings--och-kontaktspray.htm?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3ea%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bmi%2fSHOP%5fAREA%5f19753%5f2303010%2fmi%7d%7btype%2fextern%5fsearch%2ftype%7d%7bsf%2f%3cs1%3ereng%f6ring%3c%2fs1%3e%3cs5%3e1%3c%2fs5%3e%2fsf%7d%7bp1%2f0848c03a067d359511d9a2e737f2a1ad%2fp1%7d%7bmd5%2f8869368af0ae634a458356b5e7e81ce5%2fmd5%7d

kolla in contact cleaner 390, den är lämplig!

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2010/03/06 11:47:40
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/06 :  11:50:25  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Bhiab har 2SD313
http://www.bhiab.se/perl/index.cgi

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000