HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 KT77 OddWatt slutsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2010/06/10 :  21:52:18  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Goddagens forumiter, dags att försöka påbörja mitt slutstegsbygge som jag dragit ut på tiden med. Efter att jag blivit nöjd med Aikidon så är detta mitt nästa steg.

Då jag är gröngöling så kommer jag tämligen slaviskt att följa http://diyaudioprojects.com/Tubes/KT77-Push-Pull-Tube-Amp/

Men som med det mesta är det svårt att göra något identiskt och då lär man sig kanske inte så mycket, så mitt första steg blir att försöka få lite förståelse för PSUD2 och hur jag kan använda det för att säkerställa att det blir som jag tänkt. Min trafo är enligt nedan ->

Secondaries:
2*270 V 0,2 A
2* 50 V 0,2 A
6,3 V 2 A
5 V 3,5 A
6,3 V 7 A

Dom 270V borde bli närmre 390-400V efter helvågslikriktning. Detta är ju en ganska stor diff mot de 350V som går till B+ på utgångstransformatorerna, är detta ett problem så att jag måste bränna bort en massa för att komma ner i 340 eller är det bara dumt? Det enda rent värdemässigt jag ser på utgångstrafona är 25W, 8000Ohms och Screen Voltage 40% och just 40% är jag osäker på vart det kommer ifrån.

I original schemat droppas sedan B+ till 225V till ingångsrören vars max Plate voltage är 300V så jag antar att man bör hålla sig under där, men vad finns det för riktlinjer om vilken spänning som är optimal, "typical characteristics" för ingångsrören o slutrören har plate voltage 250V så det borde vara dit man siktar då antar jag?

Så nu till frågan, eftersom min trafo har något högre spänning så skulle jag vilja simulera detta i psud för att se vilka modifikationer jag behöver göra och gjorde något som jag tror räknas som en grov skiss, dock vet jag inte om jag kan lita på resultatet eftersom jag inte helt förstår själva "load" delen och hur den påverkar simuleringsresultatet rätt kraftigt.

Jag bifogar en bild på den delen av schemat plus en skärmdump ifrån psud så kanske någon som är flink kan ge mig en kort fingervisning i rätt o fel. Tusen tack på förhand




/Andreas laddad o köra igång

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/10 :  22:22:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du får stoppa in lasterna. Kolla om du hittar uppgifter på vilka strömmar som dras vid 350V resp 250V och sätt in strömsänkor.

Du får en betydligt högre spänning när du INTE har belastat nätaggregatet. Det får du ta i beaktande.

Edited by - soundbrigade on 2010/06/10 22:29:35
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2010/06/11 :  00:05:46  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Om du har 340V eller 350V på anoderna så spelar det inte så stor roll.
Du får ändra Biasen så du får rätt ström genom rören.

200mA på 380V åsså 4 slutrör Hmmm!
Det är i klenaste laget men det kommer att funka om du biasar rören rätt.
Effekten blir därefter.

När du kör med en UL trafo så kommer du att få några volt högre spänning på G2 än A.

40%

Det är så långt ifrån center tappen kontra A-A som man tar ut spänningen till gallerna på primär lindningen på utgångstrafon.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/11 :  06:50:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Oddwatten går ju helt i klassA, varför de siffror DIYAudioForum gett, tyvärr är glädjesiffor. Men designen är intressant och, om inte annat, ankel.
Jag har att fiddla med min OddWatt ikväll i hopp om att få med den imorgon.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/11 :  07:29:30  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul lycka till, mycket bilder och text tack!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/06/11 :  09:32:50  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Räkna inte med mer än ca 10W från förstärkaren.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2010/06/11 :  10:26:47  Show Profile Send enigma a Private Message  Reply
Jag är lite osäker på vilka laster det är som gäller, enligt schemat så går 250V till rören som "Each tube should draw between 60-65 mA in this circuit.". Är det d enda som har nämnvärd påverkan i 'lastväg' för 250v delen?

350V delen går ju in direkt till B+ på utgångstransfos jag antar att last i det läget inte alls är det som refereras till här ->"For those of you who are observant, you probably noticed that I used 8K output transformers. The load required by the tubes is closer to 4K" ?

"200mA på 380V åsså 4 slutrör Hmmm!"
fast 400mA blir det ju, är det fortfarande i underkant? borde inte det räcka om 4xKT77 @ 60-65mA

Jag tar bebissteg och tänkte köra lite småsteg i taget och börja med strömdelen och sen gå vidare. Bilder kommer också under tidens gång.

Revintage: Så de 25W som anges är ganska så glädjeaktiga siffror?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/11 :  12:35:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Räkna med att varje slutrör drar 90-100mA. Det ger 360-400mA för båda stegen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000