HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Basdipoltopologi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/06/01 :  23:33:55  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så här blev det av: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79570.

Tre alpfor på en baffel


Försök till mätningar i det fria

med 3 cm sidodjup ,
,

XTZ:

.

Eller 12 cm:




eller 21 cm:



eller varför inte med mindre volym:


gav inte så mycket.


Så jag beslutade mig för bygga som jag hade tänkt från början:





Vänster slutresultat:

samt höger:


Nu har jag en tämligen rak frekvensgång från 30 Hz till 150 Hz med ett andra ordningen lågpassfilter vid 100 Hz. Under 30 Hz faller högtalarna som väntat 12 dB/oktav.


När jag har spelat in dom (dvs masserat dom) skall jag testa mindre volym. Även lite mer EQ, konarean bör ju tillåta några dB utan alltför stora konutslag.

EDIT: Lagt in riktiga bildlänkar samt XTZ-kurvor.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2010/06/07 21:23:19

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/02 :  08:18:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hur blev XTZ-mätningarna på de olika varianterna? Du kanske har skärmdumpar av det?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/06/02 :  08:32:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nja, det var ju "försök" till mätningar. Mäta ute var inte det lättaste, det finns ju inget "rum" som ger de lägsta frekvenserna.
Att när jag hade mätt färdigt upptäckte att inte alla elementen var inkopplade gjorde ju inte saken bättre. När detta hände i mätserien vet jag inte.

I stort sett gav mätningarna ett jaså (=inconclusive).

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/02 :  08:35:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK. Jag tror förresten att det vore en fin ide att styva upp med en liten balk mellan elementen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/06/02 :  08:58:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, en 5 cm balk mellan elementen för att styva upp bafflens fram och baksida är en god idé och borde inte påverka ljudbilden negativt.
Även en 5 cm balk vid mynningarna vore bra (mittför det vända elementet), det är ju ganska stora ytor som kan sjunga med där.
Distorsionsutsläckningen borde inte bli lidande av det.
Balkarna är 28 mm "i ljudets riktning".

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/06/04 :  17:47:05  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
ett stag från toppen och snett ner till bottenplattans bakkant skulle jag satsat på som nr:1

Det blir lite svajjigt annars.
Att vända det ena elementet minskar ENBART 2a tons distortion... som du redan har ca 10 % i örat... så varför anstränga sig på 2a tonen?
Bättre att det är snyggt då...
Dessutom kan den ökade 2a tonen "maskera" 3dje ton vilket bara gör ljudet behagligare.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/06/04 :  18:23:13  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det framgår ju inte av bilderna att sidorna (45x160) har en 1 cm djup urfräsning i vilken baffeln är infäst. Det hela är mycket styvt och stabilt och vidare uppstyvningar har än så länge bara teoretiska skäl. Det är ändå 28 mm stavlimmad ek; varje högtalare väger en bit över 60 kg . Jag testar nu med tillfälliga uppstyvningar enligt inläggen ovan, men som du säger det; det måste se någorlunda snyggt ut också.

Elementen är alla frontmonterade, så att vända mittelementen "rätt" är lätt gjort. "Lasten" som fram- och baksida "ser" är ju ändå inte symmetrisk; avståndet till väggen bakom högtalaren är ju inte lika avståndet till väggen bakom mig vid sweet spot. Så jag gör väl en test så småningom på ena högtalaren, tvivlar dock på att jag kommer att höra någon skillnad mellan högtalarna, så skönheten vinner nog där också.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/06/09 :  17:48:11  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Imponerande Solhaga och teorierna håller stången. Tvärstag rekommenderas, kommer inte att påverka annat än positivt. Hur har du kopplat de tre elementen, grundkänsligheten borde ju ligga runt eller över 100 dB/1 watt för kolonnen. De sista 30 Hz:en är från en inomhusmätning antar jag. De spelar i så fall ca 12-15 Hz lägre än mina i ren Öppen Baffel.

Jag blir mer och mer imponerad av XTZ:s mätapplikation. Den verkar fungera på rätt sätt.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/06/09 :  19:29:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
De tre elementen drivs av varsin Gainclone.

Den sista mätningen är gjord inomhus, så rummet bidrar en hel.
Utomhusmätningarna lämnar fortfarande ett "jasså".

Tvärstag kommer nog snart, skall dock testa det som esl förslår först; alla elementen åt samma håll. Har du någon åsikt om detta?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/06/09 :  20:08:05  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag delar nog esl:s åsikt i det fallet. Jag har försökt mäta distortionen hos Alphorna med ARTA-programmet, och den är inte så hög åtminstone vid 'normala' ljudtryck.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/06/09 :  20:20:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vilken grundton bör man välja vid distortionsmätningen?
För att få med andra och tredje övertonen bör den ju ligga lågt samtidigt som det kan vara bra att slippa nätbrumsspikarna (50, 100 osv) i mätningarna. Jag tänker mig 30 Hz (60 och 90 överton) samt 60 Hz (120 och 180 överton).

Några tips/erfarenheter att dela med dig från dina mätningar?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/06/09 :  20:54:43  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Ditt förslag låter vettigt. ARTA mäter med Impuls svep eller Sinus svep, där man kan variera vad som mäts från enskilda toner till hela frekvensområdet i olika oktavbredd. Men det kan väl vara intressant att titta på 50 Hz också för jämförelsens skull.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/06/09 :  20:56:37  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Kom ihåg att distortionen ökar med ljudtrycket. Ett exempel, ett element som tål 20Watt sinus kontinuerligt kanske har en THD på 2% vid 10W medans THDn går upp till 15% vid 20watt.

Det är därför som en effekthalvering (dubbla element) kan ge så mycket renare ljud.
Med totalt 3 element blir distortionen naturligtvis ännu lägre samtidigt som verkningsgraden ökar en anings aning av den större baffeln.

När du mäter distortionen så skulle jag mäta enbart med ett element inkopplat och gärna det översta som är längst från golvreflexen.

Använd Chirp signal.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/06/09 :  21:01:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tackar båda.

Edit: Meningen är dock att mäta på hela högtalaren, inte enskilda element.

ESL: Kan du utveckla chirp-signal i detta fallet? Vilket mätprogram är lämpligt?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2010/06/10 11:41:02
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/06/10 :  19:02:48  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Har du inte Audio Presition så finns ju Audiomaticas CLIO.
Tror även Att Wave capture kör med Chirp.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000