HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 rör + klass-T
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/12/22 :  22:32:00  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jaha, projekten hopar sig, deadline vid tolvslaget på nyårsafton...

Jag kände att jag behövde ett "modernt" inslag att jämföra alla rörsteg med, men ett kallt klingande klass-T steg kan man ju inte ha, eller?
Jo faktiskt, om man kombinerar slutsteget Amp10 från www.41hz.com tillsammans med en rörbuffert av god kvalitet så har man en finfint steg även för de kräsnare öronen!

Slutsteget lämnar 2x50W+ och rören i bufferten är två fräscha Telefunken E88CC.


Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2009/12/23 12:58:19

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/12/22 :  22:58:38  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply


Amp 10 är inte särskilt törstig, en trafo på 300VA och 2x21
VAC är tillräckligt, steget lämnar 2x50W RMS i 8 ohm (och dubblar mot 4 ohm) vid <0,015% THD+N fast då lägger man ju till lite med hjälp av rörbufferten, men skit i siffrorna, det är ju ljudet som räknas eller hur?!

Rörbufferten är av det enkla slaget, jag hade ett par Siemens NOS E88CC som jag tyckete passade bra här, kretskortet med rören matas med 12VAC från den lilla trafon som sitter monterad i spåren på ena sidan av chassiet.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/12/23 :  09:45:31  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Ett par kralliga terminaler är ju aldrig fel, att dom är isolerade är ju en klar fördel för att råka kortsluta högtalarutgångar är ju sällan bra men råkar man göra det på en Klass-D eller -T förstärkare så är det ajöss till förstärkaren i samma ögonblick..

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2009/12/23 09:50:34
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/12/23 :  09:48:55  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Chassiet kommer från www.audiokit.it som är smidiga att handla av och frakten tar inte heller en evighet.


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/12/23 :  09:51:08  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Såhär ser det ut just nu:


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/12/23 :  21:29:40  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Upplägget ser ut som följer:



Med alla lock på plats så skyfflar steget pappkoner i mitt vardagsrum


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/12/31 :  12:51:19  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Hur låter apparaten då? Nöjd?

Tycker detta projekt är riktigt intressant, och kanske tom något man själv skulle kunna fixa

Edited by - niklasmagnus on 2009/12/31 12:52:30
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/12/31 :  16:29:06  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Myyyyycket snyggt, man blir ju inte lite sugen på att bygga själv :-)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/12/31 :  17:39:01  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Snyggt bygge! Var fick du tag i rörbufferten?

DIY och rör.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/12/31 :  18:58:17  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
ojoj, nu har jag beslutsångest vad gäller skruvarna i locket...
Försänkt Philips:


eller
kullrig Torx?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/12/31 :  19:16:42  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Nu ser den ut såhär, det som tillkommit är en mute-switch på baksidan och en LED i fronten, inte blå som kameran säger utan mer lila i färgen.



Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2009/12/31 19:16:57
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/12/31 :  19:45:40  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:
Hur låter apparaten då? Nöjd?

Tycker detta projekt är riktigt intressant, och kanske tom något man själv skulle kunna fixa

Ja, det är inte så ofantligt oöverbryggeligt att ro i land ett sånt här bygge, lite hum om elektronik och ett uns mekanisk förmåga så
Hur den låter? -ja, det är en mix av det bästa från två världar, mjukheten från rören och drivet och kraften från klass-T modulen, den låter som jag ville att den skulle låta, jag är mer än nöjd alltså!

Fyrkantsvågen ser ut så här när jag drar 25W per kanal in i 4 ohm, märk väl att jag mäter utan LP-filter här och det låter helt enkelt inte som det ser ut..


rörbufferten kommer från diygene på ebay, 2 stycken E88CC som drivs på enbart 12VAC (inbyggd spänningsstege) ljuden från rörbufferten enbart är varmt och luftigt transparent, hur bra som helst

(när det gäller rörbufferten gäller det dock att se till att den inte har för låg spänning till glöden (starved filaments), då upplever jag att jag blir lyssningstrött fort.

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2009/12/31 21:00:20
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/12/31 :  22:00:01  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:
Jaha, projekten hopar sig, deadline vid tolvslaget på nyårsafton...

Klar!!
med två timmars marginal!!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/01/01 :  12:10:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Får man fråga vad byggkostnaden på ett par av dessa steg ligger på?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/01/01 :  13:12:50  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:
Får man fråga vad byggkostnaden på ett par av dessa steg ligger på?


Nä....jovisst får man det
Nu höftar jag lite men cirka såhär:
Chassi med extra topplåt 500.- (ej frakt inräknat)
Trafo 2x21VAC samt liten 12VAC trafo till rörbufferten 500.-
Amp 10 från 41hz.com 500.-
kretskort rörbuffert från diygene (ebay) 200.-
alla komponenter till rörbufferten (förutom det jag hade i skrotlådan) 300.- (rören ej medräknade)
Skuv, mutter, kontakter, krympsland med mera ca. 200.-

in totale under 2500.-

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/01/01 :  19:31:26  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack för svar Det var inte farligt dyrt!

Vad använder du som försteg? Och vad ska slutstegen driva?

Jävligt snygga måste jag säga, härligt med minimalism

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/10 :  20:24:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det där är ju finfint....med risk för att blotta okunskap...men varför en ingångsbuffert? Behöver AMP10:an det? Kan ju vara bra att veta till sitt eget lilla projekt....Att det sedan blev rör är ju inte otrevligt alls..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/01/10 :  20:34:29  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag röstar nog på försänkt philips.
Jättefint projekt!

Jag gissar att mr.Triatic är rörfreak, därav rören

Olle Norell
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/01/10 :  21:33:01  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Magils, nej, amp10 behöver absolut ingen ingångsbuffert vare sig för funktionen eller inimpedansens skull.

Anledningen till att jag ville blanda in rör är helt enkelt för att jag ville ha det bästa av de två världarna som rören och klass-T erbjuder, basfundamentet och det ursinniga drivet som en klass-T förstärkare kan lämna är trevligt men klass-T ger också en ganska kall ton i de högre registren, iallafall i mina öron, därför kompenserar jag kylan med den varma tonen från rören i bufferten.

Olle har mycket riktigt konstaterat att jag gillar rör, jag är de facto rörfreak
-lite envåldshärskeligt bestämde jag att det blev kullriga torx

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2010/01/10 21:34:07
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/01/17 :  13:00:24  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Efter lite problem med för hesa röster tack vare alldeles för låg spänning till rörglöden så är det avhjälpt med rörbyte och justerat seriemotstånd..

Under rörrullandet så upptäckte jag att de ryska rörens (6N1P) glödtrådar har en betydligt större variation i resistans jämfört med väströr från televinken eller philips, eftersom rörens glöd är seriekopplad i den här rörbufferten så blir det ytterst märkbart när ena röret får 5V och det andra suger i sig 6,5V

Ett annat problem som jobbas med är vid uppstarten av steget, jag har en trafo på 2x21V och det är ganska nära taket för maximal matningsspänning, i startögonblicket så ser det ut att bli en liten spik som får skyddskretsarna i steget att lösa ut en kort stund

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/07 :  12:33:45  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hur har det gått med ditt fina slutsteg?
Är sugen på att bygga en

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2010/04/07 :  16:06:04  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
6n1p drar mer ström till glöden, 600ma mot E88CC:s 300ma, om du tvunget vill ha ryska rör kan du prova med 6n23p som väl är ekvivalent med e88cc, men det vet du säkert redan.

Rör...

Edited by - Cliffan on 2010/04/07 16:06:49
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/04/10 :  20:53:36  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Oj, jag hade glömt bort den här tråden (precis som alla mina andra byggtrådar...)
Steget låter fortfarande helt underbart, just nu sitter det två stycken Telefunken och glöder, steget står på standby dygnet runt och när det används så känner man hur dags det blivit att uppgradera CD-spelaren

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/04/11 :  17:39:52  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Prydligt bygge du fick till
Gillar lådan och dragningarna

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/01 :  21:47:57  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hur tror du/ni att detta slutsteg hade passat till mina högtalare?
Bredband fostex, bakladdade, 8 ohm, 97db känslighet...
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/recom_enclose/208ez_enclrev.pdf

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/06/01 :  23:00:01  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Nu vet jag förståss inte om du ska dit, men det vore väldigt trevligt att få se och höra detta steg på DIY i götet!

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000