HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fler tappade horn till olika frekvensband?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2010/06/10 :  22:01:40  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message  Reply
Hej,

Jag har med intresse följt med i en del trådar här där det diskuteras tappade horn och avstämning av dom med mera.

En tanke jag fick var, skulle man inte kunna bygga flera tappade horn för olika frekvensband? Låt oss säga ett par som kör mellan ca 10 till 35hz och ett par mellan 35-80 eller så? På så vis skulle man väl kunna optimera hornen för respektive frekvensband och kunna kombinera TH för monsterdjup bas som passar för hemmabio, orgelmusik och TH för "kick" som passar för.. ja annat än det :)

Hur går tankarna runt detta? Någon som funderat på det eller rent av testat?

lyssna först, bedöm sedan.

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/06/10 :  22:19:40  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Kolla på frekvensgång för Tom Danley's TH-115 här: http://www.danleysoundlabs.com/pdf/TH%20115%20Spec%20Sheet.pdf och se hur du vill dela upp området på flera horn.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/06/10 :  22:21:10  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Visst, men delningen blir roligt att få till.
Grupplöptiden och delay lär bli rejält stor, svårt att passa in om man inte har möjlighet att kompensera bilden.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2010/06/10 :  22:23:38  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message  Reply
scorpion: Min tanke var mest om det är möjligt :) En sådär bred frekvensgång måste ju innebära kompromisser.. sen är ju dom där hornen byggda för att kunna flyttas runt på ett enkelt sätt vilket innebär fler kompromisser...

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2010/06/10 :  22:25:12  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message  Reply
Joda: Man borde väl kunna köra allt sånt i den digitala domänen med någon avancerad mjukvara på dator alternativt en DBX Driverack eller liknande?

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/06/10 :  23:53:38  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Meyer,

Jag har inte hört TH-115 men däremot Martinssons stora TH med samma element B&C TBX100 och väldigt snarlik avstämning. Låter Danley's TH-115 någorlunda likt Martinssons TH, så får du leta länge efter något lika kompromisslöst.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/06/22 :  00:23:26  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag planerar att bygga 2 stycken horn och dela med ett Lab ACN 2S. Över hornen delar jag med ett ACN 3C. 2S har lägsta frekvens 40 Hz och 3C 80 Hz.

Drömmen vore att köra PD.186 mellan 20 och 40. Mellan 40 och 80 JBL 2226.

Jag tror stenhårt på denna idé.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/06/22 :  01:39:31  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
more10, om du laborerar lite med Hornresp och PD.186 så kommer du att finna att du inte behöver mer än ett TH för att täcka ditt frekvensområde suveränt.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000