HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Abrahamsson+ESA+Enerr demo hos Akkelis
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/06/12 :  19:29:49  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Polsk/Svenskt samarbete hos Akkelis i helgen.
Ola Abrahamssons Svenska single end transistorförstärkare tillsammans med Polska ESA-högtalare.



Ola himself




"Timbre" i farten




plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/06/12 :  19:34:12  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Högtalarna var av "öppen baffel" principen med 9st 8-tummare,1 6,5:a och en ringradiatordiskant, samtliga från Scanspeaks förnämsta serie.
Fullregisterljud ner till 18hz. 93db.känslighet gjorde att Olas 16 wattare räckte väl till
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/06/12 :  19:38:30  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


Importören Jan berättade om högtalarna.






Högkvalitativa komponenter i delningsfiltret.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/06/12 :  19:40:11  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/06/12 :  19:44:42  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
På övervåningen spelades det på en stativare tillsammans med en annan Abrahamssonförstärkare som gav lite mer effekt(men var billigare)





Även dessa ESA högtalare var bestyckade med Scanspeaks finaste element.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/06/12 :  19:47:32  Show Profile Send plind a Private Message  Reply








Stefan o Jan
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2010/06/12 :  20:04:34  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Och hur lät det

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/06/12 :  20:57:31  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Frågar du mig så lät det mycket bra
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2010/06/12 :  21:41:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ja hur lät det förutom bra då? lite mer utvecklat skulle vara trevligt att läsa.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/06/13 :  08:39:55  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Tja,bra för mig=naturtroget. Den där känslan av att ljudet inte kommer via elektronik o högtalare utan mer "live" sas..
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/13 :  10:37:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag och några kompisar var också och lyssnade Tyckte det stort, öppet och behagligt,
tyvärr lite klent i botten. Men det kanske inte räcker med 16watt då?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2010/06/13 :  18:09:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Jag och några kompisar var också och lyssnade Tyckte det stort, öppet och behagligt,
tyvärr lite klent i botten. Men det kanske inte räcker med 16watt då?


Ola var hem till mig igår eftermiddag med den "lilla" 16-wattaren och det fanns inga tecken på klen basåtergivning med mina inte helt lättdrivna Marten Coltranehögtalare. Mina Coltrane spelar spikrakt ned till 20 Hz i mitt rum och 20 Hz kyrkoorgel satt klockrent med den här förstärkaren.

Det var en positiv överaskning att att så lite effekt kan spela så snyggt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/13 :  20:53:22  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Då kan det vara högtalarna som har dåligt tryck i basen eller möjligen
kombinationen förstärkare + högtalare, eller ev jag och mina 3 vänner
som gillar mer bas.

Hade varit intressant att lyssna på dom tillsammans med en rejäl rörstärkare
(som alltid)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2010/06/14 :  08:54:59  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Enligt mig så var där inget fel på basen, det är dipolbas, den känns inte í magen men den hörs. Skulle dock gärna hört högtalaren med dipoldiskant också

Det lät bra enligt mig, inget som stack ut.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2010/06/14 :  19:55:29  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Delar U1 uppfattning. Basen fanns där men det var inte det "tryck" som kanske förväntas. Jag tror att det beror på högtalarna och det lilla rummet. Det framgick också under demon att detta rum var inte optimalt storleksmässigt men det fungerade hyffsat bra.

Satt inte och saknade bas om man säger så men förstår de som vill ha mer tryck. Min uppfattning är att det var prylarna som inte hade de bästa förutsättningar. Endå måste jag säga att Stefans jobb med rummet har varit mycket lyckat och jag är "avis" som sitter med ett rum som har alla problem man (inte) önskar sig.

Modell #3 som spelades på övervåningen med ett par mindre golvare imponerade på mig i vilket fall. Lyssnade rätt länge på dem och jag som spelar på rör normalt med klass A SE gillade verkligen det jag hörde. Jag kommer att återkomma till dessa förstärkare.

Dessutom var Ola en jäkla trevlig kille som utan massa "mumbojumbo" hade mycket att berätta om hur hans filosofi var när det gäller att konstruera förstärkare, som inte ligger i mainstreamfåran.

Kort sagt, det lät väldigt bra med både själ och inlevelse i musiken. Mer musik och "insikt" än traditionella HiFi parametrar...

mvh
edit:stavfel

geldis

Edited by - geldis on 2010/06/14 21:30:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/14 :  22:54:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ola är en riktigt go grabb. Synd att jag missade honom nu - fast jag vet att det blir fler gånger!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2010/06/15 :  22:22:47  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Dipolarna var dom som gav det bästa o homogena ljudet tycker jag.
Tror dom var på 90-93dB.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/06/24 :  07:30:32  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Olas förstärkare är oslagbara enligt mig. Jag sparar till att kunna köpa en No 3 mk om ett halvår eller så... Det finns inga kompromisser med ljudet från en Single End-förstärkare!

PS) Även basen är fantastisk för den som undrar... Effekt är inte allt!

DS

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/06/24 09:17:14
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/07/17 :  03:46:45  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Ingen som slagit till och beställt en Abrahamsson ännu?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/07/17 :  10:16:03  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Abrahamsson förstärkarna kommer i en ny och snyggare design i höst. Premiärvisning och såklart spelning kommer att ske på High End mässan på Hotell Opalen i Göteborg den 11:e och 12:e september. (samma helg som Arkenmässan)
Abrahamsson Audio kommer att ställa ut tillsammans med Jorma Design och SWSpeakers.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/07/17 :  14:45:02  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Kul! Tack för info!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/08/08 :  22:40:10  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Det var en positiv överaskning att att så lite effekt kan spela så snyggt.


Jo visst kan lite effekt spela musik på rimmliga nivåer,det gäller bara att ha (bra förstärkare till bra högtalare).
En ska som jag har märkt är att många tror att man behöver mycket effekt till basen men det beror ju helt på hur mycket av musiken som baselementet spelar.
Kör man biampat och spelar sin favoritmusik och knäpper av slutsegen så brukar mina basar sluta spela sist (187hz och neråt)innan nätdelen är tömd.
Så att bas kräver mycket effekt är ganska relivant i min mening eller vad säger ni som också märkt det eller har den erfarenheten.
Har man dessutom någon gång kopplat in en EQ som visar vid vika frekvenser musikenspelar så bildar man snabbt sig en uppfatning hur mycket effekt det går igenom sina diverse högtalarelement (om man har koll på vad de spelar)
Många säger ex: att det inte är så mycket musik under 40hz men en sådan eq visar att det ligger mycket musik/tackt i det lägre regionerna som spelar in på våran hörsel och kropp
Bla bla bla, kanske jag halkade in på ett bananskal men det är väll inte mitt fel, det är den som kastade skalet

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000