HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En bit extraordinärt välljud. Utopiska nyheter.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/14 :  22:29:32  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Det första vi hörde var att alla fininställningar av Sub Utopia måste göras om. Nova Utopia har lägre verkningsgrad än Utopia och den nominella impedansen är på åtta ohm mot Utopias fyra.
Alltså kommer vår värd att ha en del sysselsättning den närmaste tiden...
För övrigt lät det precis som nyuppackade högtalare brukar låta men redan efter en halvtimme kunde man ana vartåt det kommer att luta.
JMlab har nog inte tagit något steg tillbaka med de nya modellerna. Hur bra det kommer att bli kan endast framtiden utvisa och nu väntar en psykiskt påfrestande tid tillsammans med Purist Audio Designs System Enhancer.
En guldCD som kan driva den mest joviale av audiofiler från hus, hem, hustru, katt och barn...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/14 :  23:22:41  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
den skivan är rätt rolig faktiskt jag har mitt rum med anläggningen på övervåningen och om jag slår på den cdn och går ner till köket till exempel så hör man ingenting alls av ljudet sen helt plötsligt så låter det som om det börjar regna eller som ett tåg kör förbi eller nåt? =) ett fåtal av brusen/frekvenserna hörs jättetydligt på första våningen medans dom flesta inte gör det? =) man kan bli lätt förvånad ibland om man glömmer av att man hade den skivan på
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/03/17 :  00:04:00  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Skall bli mycket intressant att höra va ni tycker om den nya modellen... Den gamle Utopian är ju inte dum..

Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/17 :  00:32:36  Show Profile Send luminox a Private Message  Reply
Vilka skönheter till högtalare och vilken finnish det ser ut att vara, får en att tänka på gamla handbyggda mahognybåtar. Med tanke på hur välbyggda de ser ut så framstår de nästan som prisvärda.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/03/19 :  22:06:29  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message  Reply
Apropå dCS kombinationen som vi sett här på bilderna så damp senaste
Stereophile ner i brevlådan idag och det står på första sidan:

IT DOESN'T GET ANY BETTER THAN THIS! dCS's Verdi/Purcell/Elgar SACD kombo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/03/19 :  23:28:32  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
hmm... jag har inte fått mitt ex.. "hytter näven åt posten"

Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:22:34  Show Profile Send qsecofr a Private Message  Reply
Är det fler än jag som inte kan se bilderna ?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:52:43  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Nä, det går inte...
Snopet...

Verkar vara problem på Clubphoto. Dom kanske har kursat...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:50:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fantastiskt system!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:53:55  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Några lyssningsintryck efter några veckors inspelning? Hade varit kul.

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/21 :  17:12:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Det är ju PA-style Ekman !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Putteman
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/07/25 :  14:13:05  Show Profile Send Putteman a Private Message  Reply
Självklart mycket imponerande. Men är det bara jag som reagerar på en sak. Det skulle vara varsin fas till stegen och digitalprylarna, men det är ju bara en kabel framdragen till dom tre utanpåliggande uttagen??? Hur skulle detta vara möjligt, eller är det kanske så att jag inte har riktig koll???

//Putteman
"Mannen som blev en gris..."
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/25 :  19:43:53  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

En berättigad fråga. Det ingående nätkablaget ligger på utsidan av väggen och går in rakt bakom nätuttaget. Vad vi ser måste vara en vidareförbindelse av något slag.
Skickar frågan vidare...
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/07/25 :  22:36:35  Show Profile Send aaight a Private Message  Reply
tja, är det en 5-ledarkabel så kan han ha 3 faser i samma kabel. inte svårare än så.

Edited by - aaight on 2003/07/25 22:51:27
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/31 :  01:47:09  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Nog en av de läckraste kombinationer och uppställningar jag sett.

Men hur låter nu de nya Utopiorna gentemot de gamla.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/31 01:48:39
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/31 :  10:00:49  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Neodynium är mannen att svara på det...

Två observationer är dock tydliga: Nova Utopia är "mjukare" i de övre registren och den gräver djupare i bottenoktaverna.
För egen del är jag så svag för UrUtopian att omställningen inte är avklarad. Känslig för förändringar skulle man kunna säga...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/31 :  18:39:31  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Kan ju försöka!

Det är som en helt annan högtalare först och främst.. Klangen är helt annorlunda än den förra modellen! Den känns snabbare/mer dynamisk, mer "neutral" klang (den förra kan man ofta höra i en uppställning pga sitt speciella ljud). Känns som de har förbättrat Utopian på allt faktiskt... Viktigt att tillägga är att den gamla Utopian fortfarande låter otroligt bra!!

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  02:55:06  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Jo det kan jag väl lätt hålla med om, fast det suger i uppgraderingstarmen.

Förändringarna låter helt åt mitt håll.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000