HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY-amatör bygger Basar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/07/01 :  09:31:39  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Okej, efter massor av spånande, frågande och velande så har jag äntligen bestämt mig.
Det blir ett par vanliga basreflexlådor bestyckade med Cerwin Vega ATW-12 inköpta från USA via ebay,
nya skum/gummikanter har limmats dit och det hela tar fart på riktigt på sidan 10.

_________________________________________________________________________________________________________________________
Som den DIY-wannabe och novis jag är så undrar jag:

Vilka egenskaper är lämpliga att titta efter på ett baselement (12-15") om man vill bygga en sluten låda?

Oftast så står det ju något i stil med "Passar utmärkt i en BR-låda på ca. 110-130 lit" finns det något enkelt sätt att uppskatta om elementet passar i SL och vilken storlek lådan ska ha (i förhållande till rek. storlek för BR)?

EDIT: 15" blir onödigt dyrt, kanske man får mer för pengarna med 10-12"?

EDIT #2: Jag provar med 8" först då jag hade sådan låg och "skräpade".

EDIT #3: Rock-subben får vänta, jag gör om tråden till en lite mer allmänbetonad DIY-högtalatråd.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/02/09 22:34:27

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/07/01 :  12:27:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Tänker du på nån form av LT-korrigering, eller bara rent i sluten låda?

Jag har för mig att för en enkel sluten låda så väljer man volym efter elementparametrar, givet att man vill ha avrullningen på ett visst sätt vid en viss frekvens. Man "spelar" med Fs, Vas och Qts vad gäller T/S-parametrar

Ponera att du söker ett Qtc på 0,7 ... som brukar anses vara optimalt. ( om du nu vill ha en "optimalt" avstämd låda)

Fs styr f3 punkten, lägre Fs ger att kurvan börja falla av längre ner (allt annat lika)
Vas styr hur stor låda (Vb) du behöver, dvs. högre Vas kräver större låda för att bibehålla f3(allt annat lika)
Qts påverkar både f3 och Fb, ju lägre Qts desto mindre låda och högre avstämning för att hålla Qtc på 0,7


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/07/01 :  21:12:32  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack Magils!
Jo, jag menar en helt vanlig enkel sluten låda med elementet riktat framåt.
Om jag tolkat ditt svar rätt så kan man ta vilken bas som helst och sedan räkna ut lådans storlek med hjälp av T/S-parametrarna?

Men finns det inga egenskaper som generellt är bättre än andra?
Kon av papper eller PP?
Stor eller liten magnet?
osv...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/01 :  23:19:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Varför sluten låda?

Om du nu vill bygga en sådan så skall du inte kolla på PA-grejor. Du vill ha ett någåt högre Qts, mindre Bl och lågt Fs.
Peerless XXLS borde passa bra, likså en hel del bilbasar. Ett totalt Q på 0,7 är lite högt om den skall stå i en bostad och spela. Satsa på 0,5 till 0,6. Resten löser roomgain mm.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/07/02 :  07:56:01  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Man brukar titta efter:
-Relativt hög konmassa
-Qts mellan 0,3-0,4 anses optimalt, 0,3-0,5 är användbart
-Skulle vilja påstå högt Bl & relativt högt Vas då hög Bl och lågt Vas ger liten låda som är högt avstämd, dvs, inte så mkt basåtergivning
-Lös konupphängning
-Smalls EBP-värde (fortfarande gångbart) Fs/Qes bör ligga runt 50 eller under
-Kon av PP rekommenderas ej, inte tillräckligt styvt
-Låda av plywood som stagas brutalt så lär du kunna "tvinga upp" lådans resonanser ovanför de frekvenser som är troliga kandidater för att sätta lådväggarna i svängning
-Försök att fästa elementet med någon slags gummibussning mot lådan så minskar du ytterligare sannolikheten för vibrationer i lådans väggar

Hur mkt är du villig att betala per element, och skall du ha ett eller två i lådan?

Här kan man hämta ett gratisprogram för högtalarmodellering som heter SPEAK.
http://www.gedlee.com


Det finns mer att tänka på, men det får vänta tills jag kommer hem.

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2010/07/02 10:18:08
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/02 :  11:48:07  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hög BL och låg Qts(Qes). Fs spelar ingen större roll då lådans fjädring tar över.

En med hög Qts och hög massa ser oftast effektivare ut men för varje instoppad watt är jag tveksam. Jag skull alltid vilja ha den med kraftigare motor.
Kraftig kon är dock att föredra.
Du behöver ju EQ i vilket fall.

Men det är mina tankar.

Jag har aldrig fått SPEAK att fungera. Går inte att ändra några parametrar då allt är låst.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/07/02 :  12:30:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack för alla goda råd!

OK, verkar som att PA-element, koner av papper eller PP inte är lämpliga...
Tanken var att bygga två lådor (fast kopplade till samma mono-slusteg) med varsin 12" i (15" blir nog för dyrt). Frekvensområdet som ska prioriteras är runt 50Hz, hellre rapp än djup bas.
Pris? well, helst inte mer än 1000 kr/st (kanske 3000 för två)
Jag har tittat på dessa:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4296
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7189
Rummet är på ca. 15kvm och extrema ljudtryck är inte aktuellt.
quote:
Varför sluten låda?
Hehe, väntade faktiskt på den frågan
Tja, för att det verkar enklast - jag varken kan eller orkar sätta mig in i hur man räknar fram basportar eller horn.
Dessutom så har jag fått för mig att man får en något rappare bas i SL än med BR.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/07/02 :  14:44:05  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
12" + 50Hz + sluten låda = STOR låda?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/02 :  16:23:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om du inte vill ha så mycket djupbas ur lådan utan f3 på 50 räcker så skulle jag rekomendera en bra PA 18-tummare stick i stäv mot tidigare uttalande. En B&C 18TBX100 eller 18PS100 borde funka ruskigt fint.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/02 :  16:37:37  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
http://www.thomann.de/se/precision_devices_pd12sb30.htm

En sluten låda på 30L borde fungera. Du går över Xmax under 100W.
Q borde hamna på runt 0,47 eller så.
Lite EQ och subsonicfilter löser resten. (du borde ha EQ i vilket fall)

Större låda borde ge mindre dist iom mindre tryck i lådan och mindre effekt för Xmax, så det är bara att välja.

Du har även möjlighet att bygga TH och T-TQWT. Eller BR.

Är inget fel på varken PA element eller papper. Tvärt om tycker jag.

Tror du får svårt att hitta samma kvalité för samma pris inom "hifi" eller hembio kretsar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2010/07/02 :  19:19:38  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Konmaterialet är väldigt sekundärt menar också jag. Klen magnet "comes with the territoty". Element med QTS > 0,4 har inte stora motorsystem. Magneten på det element du söker kommer att se "fjuttig" ut.
Din tolva från precision devices verkar bra som mellanregister i ett kraftigt PA, men är det sista man väljer för den applikation du föreslår. Titta på element med Resonansfrekvens < 25 Hz och QTS > 0,4. Är elementen du finner för små kan du använda flera.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/02 :  19:58:43  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
"men är det sista man väljer för den applikation du föreslår."

Jasså? Förklara gärna varför.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2010/07/02 :  20:37:05  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
OK.

Det elementet har dels hög resonansfrekvens och dels ett väl lågt QTS.

Elementets styrka är 1. relativt rak tonkurva i mellanregistret trots känsligheten och 2. sexigt hög känslighet ( man påstår 96 dB 1W1m vilket det knappast kommer att klara i det frekvensregister som efterfrågas i tråden ).

Nackdelarna är: 1. QTS = 0,297 vilket kräver aslåg resonans för funktion i sluten låda och 2. resonansfreq = 50 Hz ( ganska OK för ett 4 tums mellanregister ), men vad värst är 3. X-max 5 mm ( klent för en 12" bas, vilket kommer att begränsa volymen i låga frekvenser )

Varför bygga ett bassystem baserat på ett mellanregister? kan jag då fråga för att hålla liv i en intressant tråd

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2010/07/02 :  20:38:37  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
http://www.precision-devices.com/showdetails.asp?id=63

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/02 :  21:07:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Varför bygga ett bassystem baserat på ett mellanregister?


För att detta "mellanregister" har potentialen att låta mycket bättre än tex en Peerless SLS12a någonsin kan drömma om att göra.
Kravet var inte att komma ned till 20 Hz med en liten låda. Det var bra attack och ingen blöt och bluddrig bas som efterfrågades. Så skall man spela djup bas så är det inget bra element, men till bra tryck och anslag från 50 Hz och uppåt så kommer detta "mellanregister" att ge mycket mer välljud.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/02 :  21:20:58  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Xmax är 7mm vilket ger 107,9dB i 2pi vid 50Hz.

Varför är låg Qts och hög Fs en nackdel när man ändå bör använda EQ?
Man tjänar varken på slutsteg eller effektivitet med högre Qts och lägre Fs. Sant att vissa element är känsligare precis vid resonansfrekvensen, men det är för att dom är just resonanta.
Att det blir en grupplöpstidstopp på över det dubbla är ju heller ingen fördel. (7ms för XXLS 12" i samma låda)

Om du hittar något av likvärdig kvalité och med högre Xmax för under 1100kr så posta gärna.

GD
http://img210.imageshack.us/img210/1079/pdxxlsgd.png

SPL
http://img291.imageshack.us/img291/5756/pdxxlsspl.png

1W
http://img143.imageshack.us/img143/5561/pdxxls1w.png

Spectrogram. XXLS är förskjutet 30ms.
http://img130.imageshack.us/img130/8796/pdxxlssp.png

Lägg inte för mycket vikt vid dessa simuleringar så lådan för XXLS inte är optimal, vill ha närmre 80-100L för att trivas.


Har man fått smak för PA element så har man.
ts efterfrågade "Frekvensområdet som ska prioriteras är runt 50Hz, hellre rapp än djup bas." och jag antar att lite kvalité inte skulle skada heller.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2010/07/02 :  23:35:54  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Hm, värst vad alla gick upp i falsett nu då.

Jag har inget emot det där elementet alls om jag bara kunde ha nåt riktigt grovt horn eller jämförbart system som tog hand om lågfrekvenserna. Bygger man element med den verkningsgraden som det talas om här med starka motorsystem och lätta koner blir ju tonkurvan fallande mot lägre frekvenser. Sitter man då i WinISD med ett tvådimensionellt tänkande och drömmer om 90+ dB i verkningsgrad kommer man bli besviken påstår jag. Det är bara menat som stöd och råd från min sida.

Jag har för övrigt inte nämnt namn eller modell på något element överhuvudtaget så "SLS-typen" av argumentation ställer jag mig litet frågande inför......

Eftersom inga data stod att få i den länk som gavs googlade jag fram precision devices egen hemsida och tog uppgifter därifrån. Där stod att spolens längd är 19 mm och magnetgapets längd 9 mm. Om andra data finns på elementet i fråga blir jag förstås tvungen att ge mig eftersom jag inte har nån aning egentligen, men påstår man på föreliggande data som grund att X-max är 7 mm får man överväga att gå om årskurs 6 i grundskolan anser i alla fall jag. Lektioner i hur man räknar fram x-max får andra syssla med. Den konsten är exakt och matematisk och inte utlämnad till tyckande eller tolkande.

quote:
Varför är låg Qts och hög Fs en nackdel när man ändå bör använda EQ?



Jag har läst tråden på nytt och inte sett aktiv eq som en förutsättning för trådskaparen. Men klart är förstås att med aktiv eq som förutsättning är man bara begränsad av X-max och känsligheten i det aktuella registret. Är man genuint intresserad av det trådskaparen vill veta kan man ju själv räkna ut resten...

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2010/07/02 :  23:43:04  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
quote:
Xmax är 7mm vilket ger 107,9dB i 2pi vid 50Hz

Tjena! YIPPEA! 10 dB extra! Var kom dom ifrån? Nyfiken undrar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/07/02 :  23:48:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Slutenlåda o PA basar fungerar ypperligt hemma hos mig, o djupt går det med :o)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2010/07/02 :  23:51:43  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Tjena Harry. Jag typ orkar inte förklara mer nu. Det enda jag ville var att hjälpa den här killen liksom...

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/03 :  00:14:15  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Circlo nämnde XXLS så jag tog den som exempel då den även uppfyllde de siffror du angav. Hade inte lust att leta upp ett annat exempelelement.

Xmax är när THD går över 10%, inget annat (borta är nog den tiden då detta faktiskt gäller). Hur man simplifierar detta med olika formler skiljer sig ibland.

Jag litar på att hornresp räknar rätt. Enligt teorin hamnar en 12" på 107,16dB i 2pi vid 7mm så det stämmer nog. Är detta för lite eller?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2010/07/03 :  00:31:41  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
quote:
Xmax är när THD går över 10%, inget annat

quote:
Lektioner i hur man räknar fram x-max får andra syssla med. Den konsten är exakt och matematisk och inte utlämnad till tyckande eller tolkande.



Tänkte väl inte skriva mer ( förpesta miljön på HiFiforum ) men jag är svag för diskussioner av typen "jorden är en flat skiva och Gud råder över liten och stor"

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/07/03 :  08:04:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ätit citroner idag AndersP? Så hysteriskt grinig brukar du inte vara, du är rätt sansad på Faktiskt.

Googlade lite på detta för att jag också hade för mig att måtten bestämde Xmax.
Det är inte riktigt så verkar det, "linjär" är ledordet.
http://www.diysubwoofers.org/misc/dumax/dumax.htm

Joda, har du en bättre länk? Vore kul att läsa mer om detta, hur olika fabrikanter gör mm.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/03 :  11:35:41  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Saxat från AES2-1984
http://diy-audio.narod.ru/litr/AES2-1984-r2003.pdf

"Voice-coil peak displacement at which the #8220;linearity#8221; of the motor deviates by 10%, Xmax. Linearity may
be measured by percent distortion of the input current or by percent deviation of displacement versus input
current. Manufacturer shall state method used. The measurement shall be made in free air at Fs."

En vanlig matematisk formel för Xmax är
(Hvc - Hg)/2 + Hg/4
Hvc är spolens djup.
Hg är djupet på gapet.
Men även här kan det variera till Hg/3 om man vill ha lite extra fina siffror.

Lite intressanta kommentarer om standarden från Klippel
http://www.aes.org/standards/comments/archive/comments-reaffirm-aes2.cfm

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2010/07/03 11:36:48
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/03 :  11:37:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
B&C har två mått för slaglängd. Dels den beräknade linjära och även en uppmätt linjär slaglängd där dom sätter gränsen vid 10%.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/03 :  11:38:41  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Saxat från B&C

"How does B&C calculate the Xmax (excursion) specification, and what is Xvar?
- Evolution is a process that affects not only products, but also their technical specifications. Constant advances in research provide more and more precise methods to measure the performance of loudspeakers, and describe their features. Thiele #8211; Small parameters have become the universal language for describing loudspeaker behaviour in the small signal domain. Nevertheless, they comment little on the working limits of loudspeakers in the large signal regime. These limits are customarily indicated by Xmax, the maximum linear excursion. This value, measured in our catalogue according to AES2-1984 standard, corresponds to a maximum of 10% total harmonic distortion (THD) with a sinusoidal signal. Recent research shows that this method can yield ambiguous results, and even different numerical values for the same loudspeaker. The main limit of this measurement is that it looks at the output signal instead of the physical features of the driver itself. On the contrary, the most up-to-date instruments for distortion analysis can measure the variations in loudspeaker parameters when they are fed with high-level signals. In this way, an excursion limit can be fixed, beyond which the parameter#8217;s variation becomes excessive. The #8220;Xvar#8221; value reported in our data (generally after the traditional #8220;Xmax#8221; value) is measured this way. Beyond this excursion limit, the magnetic field seen by the voice coil, or the total suspension compliance, or both, drops to less than 50% of their small signal value, producing high distortion levels, strong variations from small signal behaviour and power compression. The new technique yields different results from the standard measurement based on THD."

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000