HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 martinssons nya toppar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/07/19 :  10:15:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Dags att slänga ihop ett par nya toppar, i receptet ingår B&C 10MD26 på Turbososund horn samt B&C DE250 på ME45 Horn, allt inhyst i ett primitivt ramverk av planhyvlad 45x45 byggreglar.

Bygget har en totalkostnad på under 500-lappen, dvs om man endast ser till "lådan".









Vaför bygga en låda om man kan fuska till något sånt här ?





Inte en enda skruv, bara lim, tvingar och träplugg.





Tanken är att dessa ska komplettera mina 15"s TH, det blir ett litet men ganska högljutt system, och förhoppningsvis låter det inte alltför illa heller.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2010/07/19 10:21:16

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/19 :  11:31:40  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Snyggt! detta måste ju vara en riktigt bra lösning vad gäller vikten...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/07/19 :  13:24:59  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Nice! Vore väldigt trevligt med lite mer fakta om midhornet och var man får tag i det!

Verkar sinnesjukt lättbyggt och ser rätt fräckt ut!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/07/19 :  14:16:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Nice! Vore väldigt trevligt med lite mer fakta om midhornet och var man får tag i det!


Det undrar jag med! Har sneglat på den 10-tummaren sen Ingvar A rekommenderade den.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/07/19 :  15:48:05  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Nice! Vore väldigt trevligt med lite mer fakta om midhornet och var man får tag i det!


Det undrar jag med! Har sneglat på den 10-tummaren sen Ingvar A rekommenderade den.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2010/07/19 :  15:49:09  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Svin coolt!

Jäkla bra vinkel du har där, en sådan måste jag skaffa.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/19 :  19:40:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snygga lådor ramar till dina midd och diskanthorn.
Snygg lösning med bara 45x45 mm reglar. Det borde bli starkt med plugg och hörnförstärkningar av plywood.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/07/19 :  21:34:41  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Spännande! Funderar starkt på att bygga dina TH och letar efter passande toppar...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/07/20 :  13:00:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tackar tackar :)

Först angående hornen, det underlättar kraftigt om man känner någon som har en ljud och ljus uthyrningsfimra och har turbosound i sortimentet samt inte är så känslig om man "lånar" lite delar från dem.

Det är lätt, och ännu bättre vore det om jag hade gått på neodynium, då hade det nog känts som leksaker.

Lättbyggt, u bet, detta tog mig ca 3 dagar efter jobbet att fixa.


Hur det lirar ihop med TH#180;t har jag redan provat och jag är mkt nöjd, det finns en dipp vid ca 180Hz men den är akademisk i betydelese vid verklig användning, karaktärsmässigt blir det kalas, snabbt, kliniskt rent och kristallklart, röster är rent magiska i dessa horn ska tilläggas, inte en tillstymmelse till "tratt".

Nu ska de sista detaljerna fixas till och sedan blir det test, utomhus, långt ifrån känsligt folk :)




martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/07/20 :  13:29:08  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Coolt!

Om man nu skulle försöka hitta likande/likadana midhorn, vad skulle man behöva punga ut med i pengar?

Hade jag varit så bra polare med en ljud och ljusfirma hade det sett ut som en nattklubb hemma för länge sedan...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2010/08/22 :  16:57:25  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Intressant banne mig. kommer nog bli kanon banne mig. är själv sugen på något liknande men d e inte ekonomin :P

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/08/28 :  18:40:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
tackar, och det blev det kan jag säga :)



Mer att läsa om det första intrycket finns här :

http://www.martinsson.cc/blog/

mvh // martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000