HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Biosubba - bashorn - fortsättning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2010/07/30 :  01:02:11  Show Profile Send toz a Private Message  Reply
Hej igen, började tidigare i en tråd att skriva lite om ett basprojekt, men när jag nu skulle skriva vidare så var tråden låst, arkiverad så jag börjar om, länkar till gamla tråden här:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=76252
Bilder på utrymmet och lite mer exakta mått finns att beskåda här
http://chickenphone.homeip.net/Biorummet.pdf
Min fundering är om det skulle kunna gå att bygga en fjärdedels TH "The Sub Horn" med ett element?, orginalet är ju 220cm högt delat med fyra blir cirka 55 cm vilket är nästan som takhöden i det övre utrymmet.
Hornet skulle alltså få spela mot ett hörn uppe i det dolda utrymmet och sen får ljudet komma ut i rummet bäst det vill.
Bra eller dålig idé? och vad behöver modifieras på hornet för att få det att fungera med ett element.
Utrymmet är totalt 3x0,7v1,4meter = 2940 liter volym.
/Mvh Tobias

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/08/02 :  10:58:26  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Ett Tappat Horn för låga frekvenser måste vara långt för att ljudvågen bakom elementet ska komma ut i rummet samtidigt som ljudvågen framför elementet. Och du har ju bra med plats. Det går vecka bashorn flera gånger. Det kan vara en fördel att vecka så att det inte bildas stående vågor i konstruktionen.

Det går ju också göra ett frontladdat horn för utrymmet.

Jag skulle mura in en spånskiva (fastmurad mellan en sida, tak och utrymmets golv) så att det bildas ett växande horn mellan spånskivan och bakväggen. Spånskivan (dubbel tjocklek, 44mm) ska ha en öppning för elementet vid hornets början. Sen murar jag fast ett ramverk av träribbor så att jag kan skruva fast ett lock som dels skapar en sluten låda för det frontladdade hornets element och dels ger en slät vägg utanpå det dolda utrymmet.

Fast egentligen skulla jag nog testbygga en spånskivelåda (samma som ovan men inte fastgjuten) som jag lyfter in i utrymmet för prova om det låter som tänkt först.

Edited by - Sundström on 2010/08/02 11:05:47
Go to Top of Page

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2010/08/27 :  23:19:16  Show Profile Send toz a Private Message  Reply
Tack för dina idéer, en låda i spån har jag nog tänkt att bygga, då kan man lyfta ur den om det låter skit, eller mura igen hålet och låtsas som om inget har hänt. Det lutar nog åt att bygga ett gardhorn II. Utrymmet räcker till och det verkar vara ett beprövat koncept, jag får inte 20Hz men förmodligen räcker det till ändå.
/Mvh Tobias

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000