HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 [½ OT] Gitarr fix
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2010/08/04 :  23:46:49  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Halloj,
Jag tänkte vara lite fräck och köra en liten "nästan-men-ändå-kanske-inte-riktigt-off-topic" tråd, jag har ändå inget bättre för mig just nu . Jag lovade en god vän till mig att han skulle få låna en gammal gitarr av mig så att han kan försöka återlära sig hur man spelar. Jag har en gammal rysktillverkad akustisk gitarr som jag inte spelar på, så varför inte låta någon använda den istället. Jag plockade ner den från sin förvaringsplats idag och tänkte damma av den lite och såg då att strängarna behövde bytas. Vid en närmare titt så såg den helt för "täääskig" ut, skitig, sliten och ful. Tror nog inte att varken hals eller band har blivit rengjorda sedan den tillverkades någonstans 1975-1976. Så jag gjorde slag i saken att fixa till den lite innan jag lämnar bort den.



Först åkte de gammla strängarna bort.



Smutsigt var det ja...



Uuuuh...



Efter att först ha borstat bort det värsta med en gammal tandborste så tar jag ett rakblad och skrapar försiktigt längsmed banden för att få bort smuts och avlagringar som sitter där.



Den varan fanns det gott om...



Sedan tar jag maskeringstejp och täcker över banden, eller mellan banden säger man kanske.



Sedan putsas banden med stålull för att få bort smuts och avlagringar från dem. Man skulle egentligen behöva byta banden på gitarren men det känns inte riktigt värt det på denna gitarr, den får hänga med så länge den håller sig hel och stämd. Sen får vi se vad som händer sen.



Börjar se lite bättre ut.
De nya stängarna syns i bakgrunden också. Fender, oh yeah!



Sen oljar jag in halsen. Jag lägger på ett tunt lager olja och väntar en stund, sedan torkar jag bort eventuella rester och väntar lite till.



Nya strängar sitter på plats, halsen är justerad för att få en bra stränghöjd och gitarren är stämd.



Visst blev det en viss skillnad?

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/08/05 :  08:38:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Kul kul....."öststats guror" ska man inte förakta.

Flera av instrumentmakarna från den tiden har väl
etablerade företag idag och bygger kanon fina instrument.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/05 :  08:55:31  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Den här typen av gitarr är avsedd för nylonsträngar. Passa på så att halsen inte kröker sig av det ökade "draget"(inte akustiskt) från stålsträngarna. Tommy har säkert ett ett bättre namn för draget.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/08/05 :  10:12:46  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jag brukar använda kemiskt ren bensin och rengöra mellan banden.
Mindre risk att man gör repor.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2010/08/05 :  10:42:48  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
quote:
Den här typen av gitarr är avsedd för nylonsträngar. Passa på så att halsen inte kröker sig av det ökade "draget"(inte akustiskt) från stålsträngarna.

Hmm, är du säker? Har alltid suttit stål på den vad jag kan minnas. Halsen är även ställbar (nere vid infästningen mellan kropp och hals) så att man kan justera stränghöjd och samtidigt kompensera för ökat "strängdrag". En ganska häftig finess som inte verkar specielt vanlig.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2010/08/05 :  10:48:13  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
quote:
Jag brukar använda kemiskt ren bensin och rengöra mellan banden.
Mindre risk att man gör repor

Tja, det kan ju vara en idé. Hur tål träet i halsen det?
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2010/08/05 :  10:52:58  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
quote:
Kul kul....."öststats guror" ska man inte förakta.

Nää, det vore dumt att förakta dem.
Denna gura låter ganska trevligt faktistk men den är byggd som en rysk stridsvagn: stor, grov, tung och näst intill oförstörbar . Dock så är det just de små detaljerna som gör det skitsvår att spela på i jämnförelse med div andra gitarrer från den tiden.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/08/05 :  11:32:33  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
Dock så är det just de små detaljerna som gör det skitsvår att spela på i jämnförelse med div andra gitarrer från den tiden.


Det handlar ofta om "spel teknik".
Vi har mycket stort arv från banjon, spansk och klassik gura.
Det finns en hel sjö av folkliga stränginstrument med varierade
speltekniker. Dom flesta kan vi inte ens stava till.

Om Du inte kan spela på den, häng den på väggen....det är alltid
trevligt. För den är snygg!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2010/08/05 :  12:36:31  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Absolut handlar det om spelteknik. Detta är min första gitarr och den jag lärde mig spela på så den kommer att hänga kvar på väggen. I alla fall när jag får tillbaka den.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/07 :  11:02:00  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Antar att ställbarheten är vinkeln mellan kropp och hals. När halsen kröks får den en bågform längs greppbrädan. Men har du kört stål förut utan att något hänt så är det lugnt.

Gitarren är ju till det yttre uppbyggd som en typisk "nylon" men man ser vilket det är genom att kolla "rullarna" i stämskruvarna. Är de av metall=stålsträngat(EDIT: kollade dina bilder på min stora skärm och det ser att vara sådana)alt. plast=nylonsträngat.

Prydligt och välpolerat men hur låter den?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/07 13:15:24
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/08/07 :  23:15:26  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Möbelpolish är bra att använda för att rengöra gitarrhalsar, rengör bra och är skonsamt mot träet. Sen kan man smörja in med citronolja (lemon oil) för att få snyggare finish och förhoppningsvis fukta träet lite.

Ser ut som en fin gitarr!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2010/08/09 :  03:09:13  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Kemiskt ren bensin (eller zippobränsle) torkar tillfälligt ut träet (såg att det var rosenträ på denna), men eftersom du oljar in greppbrädan efteråt är det inget att oroa sig över. Ebenholtz är ett väldigt fett träslag och behöver sällan oljas in. Lönngreppbrädor är ofta lackade (och tål även bensin) eller i ovanliga fall vaxade.

Jag tycker du har gjort en setup enligt konstens alla regler, ser mycket bra ut! "Draget" kallas spänning eller strängtryck. Ett strängset med tjockleken 0.10-0.46 har ett spänningstryck på ca 70kg. Dragstången (den som sitter i halsen) justerar mycket riktigt halsens vinkel. DEnna kan komma att behöva justeras under årstidsskiftena, då luftfuktigheten skiftar och påverkar trät. Vid vår/sommar spänner man halsen en aning, vid höst/vinter släpper man på den.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/08/11 :  12:18:43  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag brukar köra med citronolja och finaste stålullen i träfibrernas riktning för att göra rent halsar, det har funkat bra i 15år nu. :-)

På kroppar/ lackade ytor kör jag citronolja för att rengöra och sedan en polish från dimarzio eller vilket företag det nu var. Det blir himla fint, även om jag inte gör det lika ofta längre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000