HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dipolsubbar snickras ihop
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/04/29 :  21:28:50  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Har nu fått för mig att testa dipolbas. Är trött på färgad och bumlig bas och har förstått att dipoler har en stor fördel jämfört med lådor i det fallet.

Elementen som används är kanske inte dom mest optimala pga låg effekttålighet (35Wrms) och kort slaglängd (4.5mm), men dessa har funnits i min ägo ett bra tag och är därför gratis, och gratis är bra när nya tokerier ska testas. Fostex MW401 heter dom, och har tidigare suttit i en reflexlåda på ca 150-200 liter i push-pull.
Visst spelade lådan djuuupt, men hur bumlig och grötig var den inte!? Tror iofs att rummet ställer till med en del skit, men det är lättare att bygga nya lådor än nya väggar =)


Jag vet att ni gillar bilder så här kommer det!
(Beklagar kvaliten på hälften av dom då jag knäpte med telefonen)


En liten testbaffel i spån. Var ju tvungen att höra om det kunde bli något tryck/djup alls med dessa element.


Fram med MDF-skivorna och igång!


Grovsågar med sticksågen ca 2mm utanför tänkt mått, sen finjusterar jag med fräsen så det blir spikrakt och i 90 grader.




Försänkningar för 8st M8 islagsmutter.


Bakom här ska det sitta en skiva till, dels för att staga upp baffeln och dels för att hålla muttrarna på plats så dom aldrig flyttar sig eller åker ur om man trycker för hårt på nån bult..


Bakre baffel limmas.


Nu ska alla bitar passas in och borras. Använder inga skruvar i lådan utan förlitar mig helt på 6mm träplugg och en jäkla massa trälim.




Islagsmuttrarna var väldigt stora och jag orkade inte ställa mig med vinkelslipen. Det är ändå gott om plats mellan dessa och korgen på elementet så jag låter det vara.


Alla bitar har passats in med hjälp av markeringsstift för pluggen.


Limma!


Passar samtidigt på att skruva i ett element. Ska provspelas när limmet torkat.
Tanken är att labba en smula med kompensationsfiltret och höra om det går att få till något skapligt av detta. Blir jag nöjd så ska jag påbörja låda nummer två och även lägga en skiva till på varje vägg så den totala materialtjockleken blir 32mm.
MDFen är vanlig byggMDF från cheapy där 16mm verkar vara den tjockaste dom har.




Lådan provspelades senare och byggherren känner sig mer nöjd än missnöjd och det är alltid positivt! Lät lite ihåligt och det beror väl troligen på att lådan i nuläget endast är 16mm tjock och svänger med. Det aktiva filtret är uppbyggt på labbplatta och är inte 100% anpassat ska väl tilläggas. När båda lådor är byggda ska jag mäta upp dessa och försöka få till ett filter som plockar ur det mesta ur dom.


Edited by - markusb on 2009/01/14 18:24:48

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/29 :  21:35:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Beklagar bildkvalisorten ??
Den är helt ok, tar man sen i beaktning att det är en nalle då är det till o med Riktigt bra !!

Kör så det ryker

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/04/29 :  21:45:06  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Intressant!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/04/29 :  22:11:37  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Johan: Dom 7 första bilderna är tagna med fånen, Nokia 6233. Resten med digitalkamera.


Jonas: Kul att du tycker det! Då är vi två =)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/29 :  22:13:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
har du följt någon ritning eller är måtten tagna lite på måfå ?

jag köpte 2 dipolsubar för ett tag sedan o nyttjade en Behringer för kompenseringen. man får öka ganska rejält för att botten ska komma men det är en härlig bas i dipoler

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/04/29 :  22:30:08  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Måtten är tagna ur luften, mer eller mindre iaf. Har förstått att det i princip gäller att få så stor baffel som möjligt för att slippa kompensera mer än nödvändigt.
Jag har gjort dom så stora som möjligt men ändå inte så stora att dom kommer pajja hela möbleringen i vardagsrummet.
Måtten är 50x50 och 60 djupa.
Mao motsvarar det en baffelbredd på 60cm om jag förstått rätt?
Elementet sitter mitt inne i lådan, dvs på 60/2 cm.

Jag märkte oxå att man får gaina på en del längst ner för att få nån form av balans i det men det blev väldigt tight och skön bas i lådan. Inte den färgade, slöa reflexbasen. Ovant med så mycket detaljer i subben som det faktiskt blev.
Filtret jag kör med är snott rakt av från Mr. Linkwitz. Det enda jag labbat med är gainen för att hitta balans.
Hans dipollåda har liknande mått.

Har kikat på en Behringer men jag tycker att det är lite fusk =) Inte riktig DIY. Fast så är jag typen som lever för lödpennan =)

Vad är det för dipoler du kör med? Vad hade du innan som du jämför mot?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/29 :  22:48:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag är absolut inte kunnig inom det här området men visst är det så att sidorna inte ska vara för djupa ??
Det har något med resonanser att göra.
Någon kunnig, Hjälp
med behringern låg jag runt +15 db/oktav om jag minns rätt.
Lådorna kör med 2 st Dynabel 12" per låda o elementen ska tydligen sitta som en smäck till dipoler. Dom har semester för tillfället

jag köpte dom mest för att jag var sugen att testa då jag hade lyssnat mycket på dipoler hos andra medlemmar. Varken det jag spelade på då eller idag har behov av någon X-tra botten


http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/nytt/nytt15.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/akustik/diffusor/Untitled-2.jpg
Någon sorts hornkonstruktion - 11"


Idag
http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/wlm/10.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/rack6.jpg
2 x 18"

Kör länkar för att inte förstöra din tråd med OT

*edit*
Källa:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10823&whichpage=3

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/04/29 22:58:21
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/04/29 :  23:17:19  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Jo det har du rätt i att dom inte ska vara. Jag har nog nån form av alzheimer för jag kommer inte ihåg riktigt vad det var jag läste och förstod för typ 2 dagar sedan om det, men det handlar om någon resonans en bit upp i registret iaf. Några hundra Hz vid "normala" baffelstorlekar har jag för mig. Fast å andra sidan delas lådorna långt innan så det bör inte vara något problem. Förutom det vet jag inte om det finns några sätt att "räkna ut" en rätt storlek på en dipol. Borde inte vara lika kritiskt som med en lådhögtalare iaf där man har Q att tänka på.

Det är lätt att bottna elementen med så mycket gain. Som tur är (i detta fallet) så funkar det inte att spela så högt i lägenheten så jag tror att en 15" per sida räcker i nuläget, iaf för att testa dipoleriet. Ev. blir det någon låda framöver som får ta det djupaste och avlasta dom lite.
Kör sedan ett tag med ett par pipor till mina Fostex FE204. Även dom upplever jag som färgade av lådan dom sitter i och funderar därför på någon dipol till dom oxå. Vet dock inte hur dom fixar det med 1.5mm Xmax. Blir nog ganska hög eller brant delning om man ska få det att funka.
Man har så mycket planer och funderingar....


Ditt system ser väldigt seriöst ut. Den som ändå hade utrymmet för en sådan uppställning (ditt gamla system tänker jag på).
Ska läsa länkarna lite noggrannare imorgon när ögonlocken inte håller på att rasa ihop =)

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/29 :  23:29:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kolla me U1, han är fena på Dipoler

det gamla systemet såg kanske mäktigare ut men WLM är ett bättre val i mina öron. Rummet är fortfarande akustikreglerat, till o med mer nu. Sen är bilderna idag inte så bra som dom gamla.

Oups, OT igen


*edit*
Pm skickat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/04/29 23:31:18
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/04/30 :  01:02:33  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Om Q värdet är på 1/2^0.5=0.707

säg 0.7 då behöver du lyfta basen med 6dB/oktav ända ner till resonansfrekvensen. Och då kommer -3dB punkten att hamna på resonansfrekvensen.

Vet inget om varken Q eller fs på ditt element?

I alla fall så kommer baffeln som du byggt bli lite "laddat" av den luftmassan som du har i och med den låddesign du valt. Den luftmassan kommer att öka systemets rörliga massa (alltså element + luft), vilket kommer att sänka resonansfrekvensen samt öka Q värdet.
Jag gissar att fostexelementet har ganska lågt q värde i alla fall ner mot 0.4...
Men det är en ren gissning.
Det du kan göra är att addera ett motstånd i serie med elementet för att ytterligare sänka Q värdet.

Så beroende på vilket Q du kommer få så får du kompensera med delningsfiltret genom dipolkompensering.

Om du inte har Thiel small parametrarna kan du alltid mäta upp dem eller i alla fall mäta upp frekvensgången (utomhus) och därifrån kompensera med filtret.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/04/30 :  08:31:04  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Oj, det där var ingen mjukstart för hjärnan nu =)

Mätte faktiskt upp parametrarna på elementen strax innan jag bestämde mig för dipol. Fs var runt 29 på båda element, Q var ganska nära 0.4, precis som du sa.
Nu har jag parametrarna på den andra datorn i föräldrahemmet men jag kan posta dom här så fort jag tar mig upp dit, vilket lär bli i helgen.
Kommer ihåg att VAS skilde sig med typ 100 liter mellan elementen, annars var det mesta ganska likt.

Det jag använde var en mätro och speaker workshop.

Jag är med på vad du menar med att baffeln blir laddad av luften i som utgör motstånd, men påverkar det verkligen så mycket?
Spelar det jättestor roll hur baffeln "ser ut". Tyckte att en H-variant skulle bli snyggare än en U-konstruktion (sen finns ju W,N och allt möjligt men då handlar det väl om fler element i samma låda bara?), samt att elementet är bättre skyddat en bit in.

Siktar man på högre Q i denna konstruktionen för att slippa kompensera så mycket?
Serieresistansen av motståndet man lägger i serie adderas till qes som sedan räknas parallellt med qms för att få slutligt Q va?

Återkommer efter jobbet.

mvh M
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/04/30 :  18:39:39  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Om du strävar efter rak frekvensgång hos själva dipolsubben ner till 20 Hz då är en resonansfrekvens på 20 och ett Q på 0,71 en god start som sagt.

Ditt Q är för lågt vilket du ökar elektriskt med ett motstånd, och ökar mekaniskt med ökad massa (luft framför/bakom elementet)

Om du får ett Q på 0,71 så krävs det en dipolkompensering med 6dB/oktav. Om du INTE har 0,7 utan lägre så krävs mer kompensering!

Om du hittar element med Q på 2 så har du en ökning av output på 6dB vid resonansfrekvensen.
Så om du bara skall använda basen till en ende oktav från 20-40 Hz exempelvis så behövs ingen dipolkompensering!

Men detta är sällan fallet utan vi vill åtminstone ha 2 oktaver 20-80 Hz och då kan du ha en spole i serie med elementet.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/01 :  10:43:00  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Jag ska, om det inte blir regn, ställa ut subben på gräsmattan senare och mäta upp frekvensgången på den, sen kanske du/ni kan hjälpa mig att lura ut hur man ska kompensera på bästa sätt.

Antar att den bästa mätningen fås om jag sätter den mitt på gräsmattan, långt ifrån hus och reflekterande saker och sedan placerar micen mitt i öppningen på framsidan?
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2008/05/01 :  14:59:23  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Problemet är att det kommer att reflekteras i gräsmattan, du skulle gärna fått upp den så långt som möjligt

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/05/02 :  10:13:11  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
quote:
Jag är med på vad du menar med att baffeln blir laddad av luften i som utgör motstånd, men påverkar det verkligen så mycket?

Ja, Fs går ner lite och Qt går upp lite.

Ang djupet på H-baffeln, se det som ett horn. Du kommer att få en kvartsvågsresonans beroende på valt djup på lådan, formel för uträkning finns på linkwitz sida. Hittade bara detta citatet "There will also be a response peak due to a l/4 resonance of the waveguides in front and behind the drivers" leta så hittar du formeln. Denna resonans kan du notcha bort med fördel.

Sen måste jag säga att jag alla dagar i veckan väljer H-baffel framför U-baffel, labbade en del med U-baffel eftersom den ser snyggare ut rent estetiskt men fick det aldrig att funka lika bra som H-baffel.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/05/02 :  10:20:26  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Sen måste jag säga att jag alla dagar i veckan väljer H-baffel framför U-baffel, labbade en del med U-baffel eftersom den ser snyggare ut rent estetiskt men fick det aldrig att funka lika bra som H-baffel.


U1: Kan du utveckla lite? Vad var det du tyckte var sämre med U-baffel? Är själv inne på att testa detta men om skillnaden är stor till H-baffelns fördel så kanske man får ändra planerna...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/02 :  10:58:27  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Marran: Räcker det med knappt 1 meter upp när det är närfältsmätning?

U1: Har kikat på hans formler och räknat lite. Det mesta är grym överkurs för mig men just detta förstod jag =)
Mina lådor är exakt 600mm djupa. Baffeln är centrerad i lådan och är dubbla 16mm skivor. Då är D=0.6m & L=0.6/2-0.016=0.284m
Höjd och bredd på öppningen är (innermått) 436 x 436mm om det spelar någon roll.

Fequal räknar jag till 97Hz
Resonansen hamnar enligt beräkning vid 302Hz (skiljer sig vid mätning.. bilder kommer)

Är minst lika nyfiken som jonasz på vad du upplevde för skillnad mellan U och H-baffel?

Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/02 :  12:07:18  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Har nu mätt upp den ena dipolen.
Mätningen gjordes inomhus pga vädret.

Lådan placerades ovanpå den andra, och mittpunkten på öppningen hamnade ca 85cm från golvet. Mikrofonen (moddad Panasonic WM61A kapsel enligt Linkwitz och Linnar) placerad i mitten av öppningen.
Mäteriet är en Mätro och ljudetkortet är integrerat på moderkortet som är ett Asus A7S333.

Allt är kalibrerat enligt Linnars beskrivning på hans sida.
Det som inte är original i mätron är några spänningsdelare, då jag hade svårt att komma upp i rätt nivå på VU-metern som beskrivs i manualen samt att jag begränsade signalerna så det inte ska kunna klippa.
R17 är 10k || 5k6 (med || menar jag parallellt)
R1 är 10k istället för 82k
R3 är 82k || 10k
R6 är 82k || 10k
R15 är 10k || 3k9

http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/matinstrument/matro1/matro1manualer/matro_1_hur_bygga/filer/Del_01_1.htm

Har ni synpunkter på modden så hojta bara till! Jag tror inte det ska påverka mätningen iaf.


Uppmätt frekvensgång.

Det verkar som att resonansen istället för beräknat vid 302Hz ligger vid 233Hz (den högre toppen av dom två).
Någon som kan förklara läget?
Mätte om ett par gånger och flyttade även lådan lite för att utesluta reflexer från väggar och vad det nu kan vara men mätningarna är exakt likadana.
1/16 okt smooth.



Impedansen med element i dipol. Ingen smooth.


Någon som vill se fler mätningar av något för att kunna hjälpa vidare?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/02 :  13:22:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Intressant!

Ställ lådan på gräsmattan och mät igen. Då slipper du reflexen från
marken. Dessutom Ska väl lådan stå på golvet senare, så då är det
lika bra att mäta i 2pi på en gång.
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/02 :  18:42:18  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Nu har jag mätt och donat lite.
Ripplet runt 200Hz bättrade sig ordentligt när jag fick ut byggena på gräsmattan.
Att det skulle göra så mycket trodde jag inte.. intressant..




Vid ovanstående mätningar ställde jag upp grejjerna såhär:



Mätte även pulssvaret och enligt mätromanualen ska man vara en bit i från. 80cm från elementkonen och 85cm över backen blev det.
Skapade nytt tidsfönster efter det och körde.


Tycker det ser väldigt konstigt ut. Något måste gått fel här.

Nu får ni hemskt gärna hjälpa mig att tyda detta på ett förståligt sätt.
Ska det aktiva filtret (shelving lågpass?) designas att gå in strax under 200Hz där kurvan faller av?

Hur kan man se Q på dipolerna? Och hur det ska kompenseras osv.
esl tipsade om resistorer för att få upp Q till något lämpligare.
Jag räknade lite på det och kom fram till 5.75ohm för att komma upp till Qts 0.71 från 0.444 där elementet ligger idag (parametrar uppmätta utan baffel ska tilläggas!!)


Källa: http://user.tninet.se/~hme893k/mt_audio_design/mt_audio_kits/diy_sw.htm


Är man ute och cyklar som om det vore VM nu eller??


Just det, uppmätta parametrar för elementen:

Data: Element 1 Element 2
Fs 28.22 29.21
VAS 409.7 327.2
Qts 0,444 0,443
Qms 2,77 3,015
Qes 0,529 0,52
Le 1,492mH 1,686mH
Re 7,139 6,713

Sd 855cm2
Xmax 4.5mm
Pe 35Wrms | 100Wmax

Mvh Markus
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2008/05/02 :  19:40:44  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Resistor för att få upp Q är en lösning som man kan använda om man ska ha passivt filter.
Du har ju ändå aktivt filter, då har du betydligt bättre möjligheter att styra qdärifrån, dessutom utan de nackdelar som en effektresistor innevbär. Kolla Linkwitz sida, där han beskriver Phoenix subben tror jag, där pratar han om q på elementen och hur han har löst det

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/05/02 :  22:24:07  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Det finns faktiskt lite fördelar med ett motstånd på högtalarsladden, eller extremt tunna kablar till baselementen (bara om du kör elementet aktivt) och det är att förstärkaren kommer att låta bättre.

Att en förstärkare färgar ljudet vid komplex last är känt sedan 50 talet, så det är inget nytt. Det intressanta är när man faktiskt lägger ett motstånd på utgången av förstärkaren, då kommer motkopplingen att fungera som den skall!
Alltså bara ta bort distortion utan att addera någon.

Högre ordningens distortion uppstår nämligen vid motkoppling speciellt av komplexa laster, nu är ju ett högtalarelement ganska snällt i förhållande till en hel högtalare + filter. Men ett par ohm kan få en kall tråkig transistorförstärkare att låta musikaliskt.
Orkar inte uveckla det mer än så, om du kör aktivt hemma så testa själv...
Det finns många här på forumet som har testat.

/esl

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/05/02 :  22:30:31  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
markusb:

Jäkligt intressant med utomhusmätningarna!
Jag håller själv på att ställa iordning så att jag skall
kunna mäta utomhus på ett enkelt sätt.

Sista gafen med pulssvaret ser ut att vara mätt med allt
för lite "pådrag". Jag ser att skalan till vänster bara
har "0" och inga fler skalstreck. Hur ligger det till med
grafens upplösning?

Det kan också vara så att det är reflexer i "lådan" du mäter.
Mäter du inte med delningsfilter kan det bli så när du har en
tunnel där mängder av reflexer kan smita förbi tidsfönstret.

Annars tycker jag att pulssvaret är extremt bra bortsett från
småvågorna.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2008/05/03 :  08:07:07  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
esl: Mycket intressant, det har jag aldrig tänkt på, ska helt klart testas när anläggningen kommer igång!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/03 :  16:08:24  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
esl:
Testade att slänga in några ohms i serie med dipolerna och ljudet blev annorlunda.
Nu vill jag kanske inte uttala mig om exakt hur det förändrades eftersom resten av alla filter m.m. inte är klart.

Skillnad blev det iaf, troligen åt det bättre hållet.

Linnar:
Det var helt klart intressant att se vad det gjorde för skillnad med en mätning utomhus. Hade inte trott att golvet skulle påverka så mycket vid en närfältsmätning.

Pulssvarets amplitudskala är inte så hög. Hamnade på ca 1300. Hade mic- och systemvolymen uppskruvad nästan till max (max är intrimmat med mina extra resistorer så att det inbyggda steget ligger just under klippning)
Ska man mäta pulssvaret närmare elementet nästa gång eller spelar det ingen roll eller kanske blir missvisande?



Labbade fram ett filter igår som tar ner F0 till 20Hz och ändrar Q till 0.6.
(Har även dipolkompensation.)
Är inte helt säker på om jag fått till det rätt bara. Adc blev knappt 5dB och det verkar skumt. Har ändå följt och räknat med alla möjliga formler från linkwitz sida.

Fick Q till att vara ca 0.51 på elementen i dipolerna.
Ljudet blev iaf fylligare i botten. Behöver inte kräma på lika mycket för att "känna" att det är subbas runtomkring i rummet.

Kan posta filtret senare. Nu ska vi fira syrrans 25-årsdag!

/M



Edited by - markusb on 2008/05/03 16:11:56
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/05/03 :  19:46:59  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
[quote][Hade inte trott att golvet skulle påverka så mycket vid en närfältsmätning.(quote]

Nu till 10 000kr fragan, varfor har nastan alla DIY dipoler basen sa nara golvet som mojligt? Nar jag simulerar med Torsten Loesch's program, sa visar simuleringen att det ar battre med basarna omkring 60-100 cm upp pa baffeln. Jamnare frekvensgang och mer botten ar resultatet. Nu ar detta en simulering sa en kommentar om verkligheten angaende detta vore kul eftersom jag skall prova OB senare.

Ar val kanske lite OT pga att markusb skall anvanda sin H-baffel som en baslada, men...

Mvh,
Peter
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000