HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bygge i ädelträ
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/07 :  21:26:42  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Början på en ädelträ högtalare. Den blir gjord i massiv Mahygny. Doch går inte lådnan att göra i Mahogny helt igen, grundlådan är spån, som sedan kläs med 12 mm Mahognyskivor.



Eriksson.

Edited by - Eriksson on 2010/08/07 22:01:50

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/08/07 :  22:35:09  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Snyggt med mahogny, vart lyckas man få tag på det?
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/08 :  10:05:13  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ädelträ kan man köpa hos "Bröderna Holm" i Sala. Fast det är jädrans dyrt. Det finns också i fanér, det blir billigare. Vill man ha massiv varianten, köper man en stock eller planka, sedan åker man till en snickare som klyver upp stocken till tex 12 mm skivor. Då blir den ungefär som att jobba med ett vanligt skivmaterial. Det man får tänka på är att Mahogny gärna vill bukta sig, om man inte limmar det emot något stabilt. Skall man tex göra foten till ett stativ, blir 12 mm för klent. I det här fallet får man nog gå upp till till 20 mm tjocklek.

Eriksson.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/08/08 :  12:21:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Intressant! Nu hoppas vi på mycket bilder

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/08 :  21:08:20  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ha inte för bråttom med resultaten av mina byggen. Just nu är jag i den situationen att jag inte kan ägna speciellt mycket tid åt högtaleri. Håller nämligen på med att renovera garaget, så det blir att sticka emellan med det lite då och då. Dessutom tar det ganska lång tid ändå att färdigställa snickeriet till ett par högtalare. Tyvärr går det ju också även åt pengar. Ibland har man pengarna men inte tiden, ibland tiden men inte pengarna. Därför kan det ta mycket lång tid innan en ny skapelse ser dagens ljus.

Men jag jobbar på så fort det går, och kommer att redovisa så fort det blir någon förändring av vikt.


Eriksson.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/08/09 :  02:47:43  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Spännande!!!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/12 :  17:42:41  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Stativet börjar ta form.


Provstryckning med Rustas båtlack


Eriksson.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/31 :  22:52:19  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Tjena Stig.

Jag måste tyvärr göra dig besviken ett tag till, har inte hunnit göra något mera ännu. Men om du menar hur den här konstruktionen låter, kan jag säga att den låter faktiskt riktigt bra. Jag har nämligen gjort ett par likadana förut, som nu används till vardags, fast de är gjorda som vanliga svartlådor. Jag tor att de kan passa mycket bra till tex sidosystem till en bioanläggning. Men likaväl som vanliga hifi högtalare. Som sagts tidigare kommer det här att ta sin tid, är inte färdig med garaget ännu. Får jag inte det klar före vintern, kan jag inte göra några högtalare alls förren nästa år.

Ha det bra

Eriksson.






Eriksson.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000