HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Test av kaskodad Zen med IRF3706.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/28 :  16:18:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag är ensam hemma och har ruskigt trist. Efter div (många) skisser på en förstärkare att driva subben med så fastnade jag för en kaskodad Zen-aktig förstärkare. IRF3706 är en 20 volts HexFet med 53 Siemens transkonduktans och förhållandevis låg kapacitans mellan gate och drain+source. Den behöver avlastas i och med dess låga spänningstålighet, så det bidde en TIP141 darlington som kaskod-device.
En konstantströmskälla är lätt att vispa ihop med en IRFP9140, 2 st 1 ohms effektmotstånd och lite annat smått och gott. Ca 1,32 ampere skall gå genom förstärkaren. Ingen Aleph strömkälla utan att jag vill ha det enkelt. Med 25 volt och 1,32 ampere så borde jag kunna få ut ca 5 watt till min Beyma 12LX60 i sin tappade pipa. Det skall då kunna ge ca 107 dB när den står och morrar i hörnet. Visst hade det varit skoj med 100 watt ren single end klass A, men vi har redan en värmepanna i huset.

Det kommer mer bilder och text allt eftersom lödningen framskrider.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/28 :  16:22:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Att tillägga är att allt är improviserat med det som finns i mina skattgömmor här hemma.
I morse var den en cirklotron-buffer med LM317 som skulle byggas, men när jag började skissa på nätdelen tröttnade jag.
Den idén är inte borta, men får vänta på nån annan halvsjuk regnig dag när regering och kidds är ute på egna äventyr.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7540 Posts

Posted - 2010/08/28 :  16:28:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Liknar väldigt mycket något jag byggde för några år sen, en kaskodkopplad Zen med "statisk" strömkälla som drevs med 24V och drog strax över 1A. Lät väldigt mycket bättre än motsvarande krets utan kaskod men med Aleph-strömkälla. Misstänker att sistnämnda finess är nåt som ser bättre ut på pappret än i verkligheten.
Kaskodkopplingen verkade styra upp ljudet ordentligt uppåt i frekvens.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/28 :  16:41:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Kretsen i all enkelhet. Jag är trött och allmänt orkeslös så det kan finnas fel och konstigheter i min krets.

Jag vet att vi pratade mycket om kaskodning för några år sedan. Det är nått som jag tror på, speciellt i enkla kopplingar som Zen. Nu är kaskodningen ett sätt att kunna använda en IRF3706 utan att den släpper ut den magiska röken, men jag skall absolut lyssna på förstärkaren fullrange. Jag är nyfiken på hur mycket välljud man kan få ur en så här enkel krets.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/28 :  16:42:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Liknar väldigt mycket något jag byggde för några år sen


Det tror jag att du kan skriva om ALLA kopplingar utom circlotroner.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7540 Posts

Posted - 2010/08/28 :  18:25:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Det tror jag att du kan skriva om ALLA kopplingar utom circlotroner.


Sant, men just kaskodkopplingen och förminskningen gjorde att likheten blev nämnvärd.

I ditt schema ser jag inte riktigt nyttan av CCS:en runt Q2, i mitt bygge körde jag bara med en resistiv spänningsdelare men å andra sidan använde jag en mosfet som kaskodtrissa. Du kanske vill avkoppla basen på Q1 med en konding till jord? har för mig att det är praxis i kaskoder med bipolära trissor.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2010/08/28 :  18:33:58  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Kaskoden ser till att hålla konstant spänning över den nedre transistorn vilket dells minskar disten dels ökar bandbredden.
Ökar man bandbredden så har man dessutom mer motkoppling högre upp i frekvens vilket även sänker disten vid mellanfrekvenser och uppåt.
Så även jag är fanboy av kaskoder.
Kretsen ser spännande ut förutom strömkällan R5. Antar att man vill hissa upp utgångspänningen till c:a Vmatn/2 innan utg.kondingen. Men med ett så lågt värde på R5 bildar man en spänningsdelare på ingången och dessutom sänker redan den låga inresistansen. Tror att det vore bättre att använda en bjt baserad strömkälla i den positionen (alltså isf R5).

Edited by - ludo on 2010/08/28 18:35:50
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/28 :  18:38:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
CCSen är framförallt för att slippa nätbrum och brus in i kaskodtrissan samt att ha en konstant spänning oavsätt spänningen över steget som helhet. Det går såklart att lösa det med en Zener eller liknande, men jag gillar CCSer då de har en tendens att skapa ett "lugn" i konstruktionen och ljudet. Det skall vara en konding som avkoppling, men jag ser nu att jag glömde rita den. Det borde bli nått i stil med 470 µF till jord.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/28 :  18:44:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Herr Pass själv använder en 10 kohm pot på sin Zen-amp. Han specar förstärkarens ingångsimpedans till 4,75 kohm vilket är samma värde som motståndet på ingången. Jag tror att min kommer att ha en in-Z på ca 2,2 kohm.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/28 :  18:49:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Grov uppskattning: Hygglig dist under förutsättnig att man har en brant FET. Frekvensgången extremt bra vilket möjliggör att man kan välja högre resistanser i motkopplingsslingan, mao högre Zin. Simulerade med en IRF6617 och fick 0,5% vid 10V peak och -3dB över 1MHz.

EDIT: Hittade just en modell av IRF3706SL och den gav ca 0,2% vid 10Vpeak.

Ska testa högre värden på motstånden senare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/28 19:00:01
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/28 :  18:55:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
0,5% vid 10V peak och -3dB över 1MHz.


Det tycker jag ser bra ut med tanke på att det är ett förstärkande steg.
I verkligheten så kommer den inte upp i några Mhz, utan kanske ett par hundra kHz, då induktans i kablar mm påverkar.

Tack för sim och uppmuntran.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/28 :  19:03:28  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Med 22k/100k får man en teoretisk -3dB vid 150kHz.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/28 19:12:12
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7540 Posts

Posted - 2010/08/28 :  19:21:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har för mig att jag körde med 15k/56k i återkopplingen och IRF510 eller 520 som förstärkande trissa.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/28 :  19:47:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Faen här sitter man.......

Det går framåt till tonerna av The Who live at leeds och låten Young Man Blues. Hade Malin varit hemma så hade hon varit sur som ättika över volymen. Synd att det passiva filtrena till mina MLTL-lådor inte är klara. Då hade det blivit röj av här hemma.

Nåväl. Projektet igen. De flesta komponenter sitter på kortet, men alla är inte förbundna med varandra. Det är en hel del "följa strömmen" snart när jag skall kolla så att allt är som det skall. Det blir ingen lyssning ikväll tyvärr.

Varför skall det ta så många timmar att löda ihop några komponenter???
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/28 :  19:51:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Med 22k/100k får man en teoretisk -3dB vid 150kHz.


Tack!! Jag kanske skulle öka på värdena lite?! Det blir till att grubbla lite under kvällen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7540 Posts

Posted - 2010/08/28 :  20:02:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Varför skall det ta så många timmar att löda ihop några komponenter???



Du bygger alldeles för propra och välorganiserade prototyper. Skicka in System of a down i spelaren, ställ äggklockan och ta några kalla så är det nog snart färdigt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/28 :  20:22:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
EDIT: Hittade just en modell av IRF3706SL och den gav ca 0,2% vid 10Vpeak.


Det var som f_n!!! Nog för att jag visste att IRF3706 är en hyvens Hexfet, men det ser ju riktigt fint ut.
Läs Nelson Pass artikel om uppgradering av orginal Zen förstärkaren så kan ni se vad han har att säga om just fetar med lägre spänning. Han visar att en IRFP040 har hälften av disten mot IRFP140. IRF3706 är ju ruskig om man jämför mot de äldre typerna.

Det hade varit skoj att få tag på några SiC J-Fetar, men priset är inte familjevänligt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/29 :  08:09:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Låter det nåt eller?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/29 :  10:13:58  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Johannes!

Schade-kopplingen som du använder har två fördelar, låg utimpedans samt triod-karaktäristika.

Kaskoden har precis som en pentod, JFET eller MOSFET i sig extremt
hög utimpedans.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/29 :  10:58:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Låter det nåt eller?


Inte än. Jag har precis avslutat frukost. Det är på väg.

quote:
Schade-kopplingen som du använder har två fördelar, låg utimpedans samt triod-karaktäristika.


Det låter riktigt bra det, men vad är "schade-kopplingen"???
Är det inte mer likt en pentod i sin karaktär? Trioden har ju exponetiell tillväxt av transkonduktansen med ökad spänning D-S.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/29 :  11:37:15  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
En MOSFET alt. kaskod har pentodkaraktär. En Schadekopplad d:o får triodkaraktär. Du trodde väl inte att det var Nelson Pass som hittade på konceptet? Det presenterades 1937, men då applicerat på en tetrod, av OH Schade som fö designade 6L6 .

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/29 11:38:34
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/08/30 :  20:53:35  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Brann det upp ?

Vi väntar ju med spänning på fortsättningen...

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/31 :  15:36:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Orden "spänning" och "brann upp" i samma post ser inget bra ut.

I och med att min egna helg tog slut så ligger projektet nere tills en lucka i schemat uppenbarar sig. I morgon är jag ledig från jobbet, men det är mycket som skall göras ändå. Begravningar är trista och uppmuntrar inte riktigt till en massa skapande. Idag besökte jag Elfa och köpte några IRF3706 och IRFP150. Jag undrar vad Circlo har i tankarna?!

Såfort en liten smula tid kommer min väg så skall jag löda fast de sista komponenterna. Det blir limklämmor över trissorna och kylflänsen. Vem orka bry sig om att borra och gänga i aluminium. Fuling, du kan vara lugn. Jag har ingen överdriven ambitionsnivå än så länge. Jag har kollat igenom kretskortet två gånger redan och det ser bra ut än så länge. Transistorerna är kopplade rätt. Inga flippade värden på motstånd osv....

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/08/31 :  17:15:21  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ähhh, slå på spänningen nurå ...



Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/31 :  17:53:07  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
IRFP150

Byta ut BJT mot MOSFET? Tror isf att det är en mindre bra idé men väl värd att testa.

Apropå prototyper så sprang jag på denna festliga länk på diyaudio:

http://diy-fever.com/software/

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/31 17:57:02
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/31 :  18:36:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Revintage: Du talar i tungor och okompletta meningar!!!

Varför skulle det vara suboptimalt att använda Fet istället för BJT?
Dessutom har jag ännu inte lyckas förstå vad "Schadekopplad" innebär. Är en kaskodad Zen just en schade eller är att använda en BJT ovanpå en Fet en schadekoppling???
Jag har googlat med finner inget som kasta ljus på mitt mentala mörker av oförstånd.
Med feten förlorar man väl nån volt eller två av spänningsving, men annars kan jag inte se nått konstigt. Herr Nelson själv använder fetar, vilket kanske också beror på att han har massor av dem liggandes. Nelson är ju en FETichist! Minst sagt....

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000