HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 1000Volt plus (äntligen hemma tips)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/08/09 :  17:04:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hmmm
Regn, regn, regn och åter regn. Nått skoj måste man ju hitta på...

De senaste åren har jag förbrukat ett antal såna här:


Apparaten innehåller en oscillator samt en spänningsmultiplikator som laddar en 330nF kondensator till knappt 600V.
Spänningen kopplar mellan mittengallrer och yttergallren (En ESL63 i miniatyr), och när en fluga "råkar" hamna mellan dessa får denne sig en uppiggande liten överraskning..

Tyvärr är standardutförandet väldigt trött och orsakar en långsam och plågsam död för flugan.

Frågan är kan man "piffa" upp denna apparat lite

Här är en liten resum'e av mina försök

Enhet #1.
Mitt första försök adderade jag helt enkelt 6x kapacitansen dvs ca 2uF.
Lite mer skjuts kanske det blev, men inte den knall jag hade hoppats på
Tyvärr glömdes denna enhet kvar utomhus en tid, och efter detta ville denna enhet inte vara med längre..

Enhet #2.
I stället för att öka kapacitansen så koncentrerades denna enhet till att höja spänningen.
Ytterligare ett steg i multiplikatorn adderades och spänningen låg på över 1000Volt (min multimeter går bara till 999VDC)
För att det hela inte skall spåra ut totalt, så hade jag bestämt att all elektronik skulle få plats inuti flugdräparen, dvs den skulle se ut som en originalsmälla.
Extra komponenterna tog en del plats, och därför fick endast ca 1uF kondensatorbank plats i enheten.

När enheten skulle provas låg flugorna hemma och sov (eller så hade ryktet spritt sig om vad som var på g)..
Därför kom någon på den smarta iden att man skulle sträcka ut flugdräparen utanför fönstret (det regnade ute)
En stor bang, och så var det roliga över med denna enhet...

Enhet #3.
Ett extra multiplikator steg samt 1uF slutkondensator.
Nu med en bleeder över sista kondensatorn som sänker spänningen till ca 800V
Denna verkar hålla (ta i trä), och har blivit flitigt använd de senaste dagarna

Ett "äntligen hemma" tips om det är någon som vill ha något att pyssla med

Mvh
/Lars










"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/08/09 17:09:14

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/09 :  17:13:32  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Kan man bygga om den till elektrostathögtalare för transistorradion med hjälp av lite Gladpack?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/08/09 :  17:17:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lars, vilken idé!!
Med två stycken, monterat på var sin sida om huvudet, så har man ju ett par elektrostatlurar

Man kanske skall passa sig för att lyssna i fuktigt väder dock

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/08/09 17:18:43
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2010/08/09 :  17:43:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Byggde något liknande från scratch i skolan för att hålla ovettigt folk på avstånd: En multivippa med två effekttransistorer som drev en 230:6V trafo baklänges. Fyrkantvågen gav fina "overshots" så att utspänningen räckte för att få en ljusbåge i ett 3-4mm långt luftgap. Resultatet var föredömligt men trissorna höll inte särskilt länge.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/08/09 :  18:40:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Byggde något liknande från scratch i skolan för att hålla ovettigt folk på avstånd: En multivippa med två effekttransistorer som drev en 230:6V trafo baklänges. Fyrkantvågen gav fina "overshots" så att utspänningen räckte för att få en ljusbåge i ett 3-4mm långt luftgap. Resultatet var föredömligt men trissorna höll inte särskilt länge.


Hmm samma sak som hände med Enhet #2
Jag tror att urladdningen slog ut trissan, trafon var dock hel
Men det var ju kul så länge det varade....
...dvs 1 sekund

Men Enhet #3 har faktiskt hållit hela dagen nu (rekord )

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000