HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Köptips prisvärd lödstation.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Foppa13
Starting Member

24 Posts

Posted - 2010/07/25 :  12:17:46  Show Profile Send Foppa13 a Private Message  Reply
Har tröttnat på den gamla skräpkolven och tänkte uppgradera till en lödstation istället priset bör ligga på max 500-600kr. Kan man få något vettigt för det, dom flesta verkar rekommendera weller men dom ligger tyvärr lite högt i pris. Det som ska lödas är mest delningsfilter, kablar och kretskort. Velleman verkar ha endel vettiga stationer för rätt pengar men omdömet om dessa verkar tyvärr vara lite negativt.

Typ denna http://www.electrokit.se/lodning-lodstationer-lodstation-48w_41002528

Så ös på med köptips gärna med egna erfarenheter, jag är ingen avancerad användare men jag vill ändå ha en vettig station som fungerar som tänkt.

///Foppa

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2010/07/25 :  13:13:10  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Så ös på med köptips gärna med egna erfarenheter, jag är ingen avancerad användare men jag vill ändå ha en vettig station som fungerar som tänkt.


Med ditt tempo in i DIY världen så är du snart avancerad användare
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/07/25 :  14:20:54  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag skulle inte rekommendera en Velleman om du verkligen tänker satsa på DIY

köp en gammal häck som denna:
http://www.tradera.com/Weller-WCTP-lodstation-auktion_302072_115784714
Reservdelar finns nog i 50 år till..

eller en ERSA analog 60 (bra station med tempreglering, jag har en beg. )

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Foppa13
Starting Member

24 Posts

Posted - 2010/07/26 :  12:26:29  Show Profile Send Foppa13 a Private Message  Reply
Guru: Kanske har det gått lite väl fort får komma hem till dig på lite DIY kurs nån dag...

Då kanske man får satsa på en begagnad Weller eller Ersa då annars hittade jag den här kolven från ELFA som ska vara helt ok. https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/08242208.pdf den landar väl på ca 700kr inkl moms.

Annars har jag en begagnad Ersa MS6000 på gång är det nått att ha, vad är en sån värd? Får väl hålla lite utkik på Ebay annars där finns det mycket stationer ute för överkomliga pengar.

///Foppa
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2010/07/26 :  19:12:09  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Guru: Kanske har det gått lite väl fort får komma hem till dig på lite DIY kurs nån dag...



Då finns det bättre ställen att göra hembesök på, det enda jag numera kan bidra med är öl och mat
Go to Top of Page

Foppa13
Starting Member

24 Posts

Posted - 2010/08/09 :  15:35:48  Show Profile Send Foppa13 a Private Message  Reply
Guru: Öl och mat är inte fy skam det heller...

Uppdatering angående lödstationen jag köpte tillslut en begagnad Ersa MS6000, stationen var i princip oanvänd. Har tyvärr inte haft möjlighet att testa den då jag flyttat till hus och har prioriterat annat. Men ska försöka byta lite kondningar i en trasig Technics SL-PS700 när jag får tid över får testa den då.

///Foppa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000