HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Material i era byggen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/13 :  18:04:19  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Till alla självbggare vill jag härmed ge en rekomendatation vad gäller materialet i era byggen. Många bygger nog enbart i Mdf-board. Men sanningen om detta material är att Mdf, har en egenresaonans omkring 400 hz. Något som deffinitivt kan ge hörbara resonanser. Att å andra sidan enbart bygga i spån, är inte bra det heller, därför att spånplattor torkar ut med tiden, och därnmed mister sina dämpande egenskaper. Det absolut bästa är en kombinatation av materiealen. Man gör helt enkelt grundlådan i spån, sen klär man grundlådan med Mdf-board. På så vis får spånet ta emot de värsta resonanatteckerna som sedan mynar ut försvagade i Mdf;en. På det här sättet säkerställer man att inte materialet i högtalarhöljet kommer att ställa till med några problem. Om man dessutom använder tex Kontaktlim mellan lagren, har man gått en bit till. Kontaktlim bildar nämligen en gummiliknande massa, som också dämpar ut resonaser. Vanligt snickarlim, dämpar inte ett dugg, för det blir nästan som en plasthinna när det torkar.

Eriksson.

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/08/13 :  18:44:09  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Har planerat att köra byggplyfa 16mm + 16 mm mdf på kommande projekt. Antagligen är byggplyfan inte lika bra som spånskiva men eftersom jag har en hel hög med skivor över så kommer dem att användas till invändiga delen av högtalarna.

Känns som det blir dyrt att köpa kontaktlim för en hel högtalare! Finns någon typ av dämplim också som går att beställa i 5L lådor...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/08/13 :  19:05:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Torkar inte spånplattan ut om den limmas med kontaktlim mot MDF?

Har byggt ett par dipoler med MDF, som prototyp, i slutversionen blir det nog spån.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/13 :  19:06:42  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Naturligtvis vill man helst använda det man redan råkar ha hemma. Men´det gäller ändå att ha kontoll över det här. Ibland inser man att det kanske hade blivit bättre med något som dämpat bättre. Det finns inget värre än i sig själv ett par väljudande högtalare, som efter en stunds lyssning, kan konstateras att det hade varit bättre med något mer dämpande material i höljet. Då får man göra om allt från början. Det är med andra ord ingen idé att vara dumsnål, när det gäller högtalare. Det är tvärtom bättre att vara mer på den säkra sidan. Det kostar så lite "mer".

Eriksson.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/08/13 :  19:11:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag tror på att använda olika material i konstruktionerna, dvs både MDF och spån, och limmet där i mellan har säkert också sin betydelse.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/13 :  19:12:01  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jo, spånskivor torkar förmodligen ut ändå, men Mdf,en fungerar i så fall som en barigär.

Eriksson.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/08/13 :  19:44:59  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Förseglar man både in och utsida slipper man tänka på uttorkning

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/08/13 :  19:54:12  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Håller förseglat trä formen för alltid?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/13 :  19:54:33  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ok, Stig.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2010/08/13 :  20:05:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hur är det med björkplywood då?Torkar det ut?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/08/13 :  20:23:34  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Hur ändrar sig resonansen i lådan när träet har torkat?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/13 :  20:46:50  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, Jeppsson. Egentligen vet jag inte det, men jag tror att Mdf-board är mera tids resistent. Det har ju framförallt en helt annan täthet i sin uppbyggnad än vad spån har. Även om en del påstår att materialet läcker, kansle gör det det. Men det kanske inte är det som är det mest intresanta här, utan kombinationen av materialen, som om de blandas säkerställer en vibrationsfri låda.

Eriksson.

Edited by - Eriksson on 2010/08/13 20:50:14
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/13 :  20:54:30  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ryssen, tyvärr har jag ingen erfarenhet av ditt msaterial.

Eriksson.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/08/13 :  20:55:30  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
I vårt klimat, åtminstone Götaland och Svealand, torkar inte trä ut under en högtalares livslängd. De exempel med spånskiva som nämns är embalageskiva, inte avsedd att bygga något alls annat en transportförpackningar av, det finns dock en hel del högtalare, sådana som säljs på storkmarknadsparkeringar och liknande, tillverkade i sådan, ungefär samma konsistens som kexchoklad.

Mdf är ett ganska mediokert material för högtalarlådor men lättbearbetat, riktig spånskiva, HDPB, är mycket bra men svårt att hitta då de traditionella presslimmerna inte är tillåtna längre, det finns dock moderna miljöriktiga varianter.

Björkplywood i möbelkvalitet är kanske det bästa lättilgängliga materialet, ekplywood kanske ännu bättre men svårt att få tag i och det förstör alla verktyg omedelbart.

Att laminera olika material är det allra bästa, tvärtemot populär teori så skall detta göras med stummast möjliga förband, dvs vanligt vitlim (om vi pratar om cellulosabaserade material) då detta suger in fullständigt i träytorna och ger en fog starkare än träet i sig. Elastiska fogar i ett laminat förstör hela iden med kompositmaterial.

Mycket bra resultat får man med helt skilda materialtyper, i våra studiomonitorer har vi 18mm björkplywood, laminerat med 13mm gips och 13m tretex, limfogarna av härdande lim (epoxy eller pu fungerar utmärkt)

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/13 :  21:25:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Dämplim: http://www.swedac-acoustic.se/sidor/stomljuddamp.htm#DG A2

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/13 :  21:51:56  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
OSB och ply.
MDF är av ondo och bör undvikas.

Har sagt vad jag tycker om dämplim och håller med Ingvar. Tror mer på hållfasthet än dämpat.
CLD (constraind layer damping) har sina användningsområden men är inte säker på att jag vill ha det i en högtalarlåda.
Upp till var och en förstås.

Köpte byggply som utav någon anledning var kvistfri på ena sidan.
Kom från Kina.
Såg fin ut men är inte lika fast som furuplyn.
Men 1/3 av priset så varför inte.
Får se hur det går, är ganska korta ostagade ytor så det bör gå bra ändå.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/08/13 :  22:53:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Som tidigare diskuterats på forumet så kan något som inte har ett bestämt mått inte ha någon egenresonans vilket innebär att mdf inte kan ha en resonans på 400Hz, det där är något som nåt smartskal kommit fram till då dom förmodligen mätt resonansen i en hel skiva.
Bygger man i mdf och stagar ordentligt, då menar jag inte nåt liten pinne mellan väggarna utan ungefär som bla, B&W med ett skelett av mdf invändigt då kommer man inte att få märkbara resonanser.
Mdf är ett alldeles strålande material att bygga lådor med, det är stumt, tätt, relativt dött och väldigt lättarbetat.

Idén med dämplim är inget jag skulle rekommendera då det innebär i princip att den inre skivan och limmet tar upp resonanserna vilket borde innebära att limmet mattas ut och tillslut tappar sin vidhäftningsförmåga..

Idén med olika material är nog inte alls så dum. Ingvars variant låter riktigt genomtänkt och bra.
Det är samma teknik som många tillverkare använder i sina koner på baselementen.. Man tar det bästa från 2(i Ingvars fall 3) världar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7546 Posts

Posted - 2010/08/13 :  23:31:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Håller med RuneStone här, resonemanget att ett material skulle ha en viss resonans utan att specificera form och storlek kan inte ha någon bärighet i verkligheten. Jag har byggt ett antal lådor i MDF med innerväggar och ramverk som kopplar till alla ytterväggar och jag har aldrig haft problem med resonanta lådor. Bygger man på det sättet så tror jag i och för sig att man kan få bra resultat med de flesta normala material, jag gissar att det är först när man bygger lådor med stora ostagade ytor som man börjar märka skillnader.

Exempel på ett par ganska blygsamma lådor som jag byggde till mina Fostex 6"-are:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/08/14 :  06:02:08  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Sköna vikter fuling
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/08/14 :  06:51:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Seriös stagning skulle jag vilja säga.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7546 Posts

Posted - 2010/08/14 :  12:52:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Sköna vikter


Vetemjöl, ananas och absinth. Tog väl det som stod närmast i skafferiet kan tänkas... Ser dock lite klent ut för att få någon press på limfogen, förmodligen lastade jag på mer kulinariteter efter att ha tagit bilden.

quote:
Seriös stagning


Det lönar sig.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/14 :  17:13:38  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jaha, då hade jag alltså fel på samtliga punkter. Det här var nya infallsvinklar för mig. Jag böjer mig naturligtvis för era kunskaper i detta, det är jag som får tänka om.

Ha en trevlig dag.

Eriksson.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/08/14 :  17:30:44  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag tycker inte att Du skall se det så, din input och dina åsikter/tips är intressanta och välkomna.

Trä är ett bekymmersamt kapitel då det är levande material och kvaliteerna är ljusår (eller åtminstone långt) ifrån varandra beroende på ursprung och tillverkare.

Det jag skriver är inte att betrakta som sanning eller fakta utan mina åsikter och möjligen erfarenheter efter 35 år.

Det är nog så att det finns fantastiska högtalare byggda i mediokra material och med element som man rynkar på näsan åt precis som det finns sådana tillverkade av de absolut finaste material och med element som halva svenska bnp där slutresultatet ändå blir något ganska trist.

Således, tänk inte om, tänk vidare!

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/08/14 :  20:23:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
En lustig aspekt är att en resonant låda ibland kan låta bättre, den kan ge precis rätt färgning till elementet, men det kan också vara förödande..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/14 :  22:17:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tror på kallbakning som man bygger bra starka skrov till segelbåtar med.
Krysslimma fanér eller tunna smala ribbor plywood med rikligt förtjockad lamineringsepoxi mellan. Limfogarna skall helst vara ca 1 mm eller så.

Det ger två saker. Superstarkt och styvt kabinett och näst intill fri formgivning. Med 25 mm tjockt epoxilaminerad ekfanér så är det extremt styvt, tungt och dött. Jag har klämt på krysslimmad ek nyligen och det var styvt, tungt och starkt som stål. Jag kunde inte böja den trots att biten bara va 20 mm tjock, 45 mm bred och 400 (ca) lång.

Det är varken gratis eller snabbt, men det kan säkert bli väldigt snyggt.

http://www.sixrivermarine.com/Cold%20molding%20QA.htm

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/08/15 :  05:08:52  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Circlomannen, varför krysslimma om man ändå använder plywood, den är ju "kryssfanérad" till sin konstruktion? Och formbart kan det bli ändå, då det finns t.ex. 2mm 3-ply (tror det var så här???) björkplyfa som är böjbar 180 grader. Vårt närmaste grannland i öst, de kan de. Det blir nog inte lika formbart som kryssat vid närmare eftertanke, men lättare att arbeta med om det låter sig användas.

Det där med mått och egenresonanser, är det måhända så, att det som inte har ett specificerat mått inte kan ha en specificerad egenresonansfrekvens är det som åsyftas, om inte så blir jag än mer rådvill?

Ett annat laminat som skall vara mkt styvt i förhållande till sin vikt är när man använder s.k. "honeycomb" material mellan två skivor, som i sin tur kan vara relativt tunna då det blir styvt ändå.

För att återgå till frågeställningen i tråden, så har jag ännu ej byggt något utan är fortfarande på planeringsstadiet mer eller mindre. Det skall dock bli en trevägs-, tvålådehistoria där ialla fall baslådan kommer att byggas i rejält stagad 1" och 2x1" björkplywood. Toppdelen med mid och diskant blir antagligen/kanske i MDF om jag inte får björkplywood över, på grund av dess högre densitet jämfört med björk. Stagen däremot kommer att bli av plywood i bägge burkarna, om de blir av björk eller k-plywood blir en budgetfråga.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000