HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 hemma hos säl.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/08/19 :  14:57:12  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
så, nu var det dags här....

I förrgår gick allas vår älskade PAC med på att låta mig köpa loss det underbara slutsteget jag haft på långlån. Tack PAC!

Eftersom jag bor lite halvtrångt och jag har en cineastisk ådra så är det en kompromiss mellan 2 kanal och film som får råda.

Förutsättningar: krångligt och stort öppet vardagsrum/kök/matsal på ca 50m2 med TV/musikhörnan inträngd mot en sidovägg ger kanske sämst möjliga förutsättningar. En trappa med spaljé ner mot undervåningen till vänster om hela härligheten bidrar till den akustiska utmaningen.

Prylar:
Frontar: Tannoy 615 ganska långt från bakväggen och med massor av toe-in.
Förstärkare: McCormack DNA 0.5 DeLuxe, tack PAC för detta powerhouse av ös och kontroll
Försteg: H&K AVR4000, köpt beggat för en spotstyver, dock en klar begränsning.
Center: Tannoy 623C, inropad dyrt från ebay Australien och leveread trasig, nu med ny driver och ännu inte riktigt inspelad. Kul och ovanlig högtatalare
Sourround: Tannoy 605 på orginalstativ, blocketfynd, dock inte DC-konstruktion utan en konventionell tvåvägare som matchar förvånansvärt med de andra DC-högtalarna.
Ljudkälla:Squeezebox reciver med en hemmagjord Supra Trico kabel. (jag sålde själva kabeln till Jenving i ett tidigare liv.) Min är dock skönt broadcast-röd och med en svindyr PUR-mantel.
Filmkälla: Xtreamer med Sidewinder, noname-kablar.
Spel: Wii.
TV: Panasonic TX-P42S10E
Fjärr: Ipod touch och iphone med ipeng och xtreamers mjukvaror, en Squeezebox controller finns också..

Just det , jag hade gömt subben, Yamaha YST-SW320, den står rätt nerställd i ett hörn och frågan är om den öht behövs i kombination med slutsteg och frontarna.

Servern som matar allt är en Duocore Xenon server med massa RAID och så, Debian såklart :) Den matar gladeligen full-HD, blureays och bygger om squeezebiblioteket samtidigt utan att ens anstränga sig.

För att ha lagt så lite pengar och tid på prylar och placering så låter det i mina öron både trevligt, bra och mycket. Det finns lite reflexer och bummel som egentligen borde åtgärdas och det är väl det tillsammans med lite vettigt kablage och vettig dragning av densamma som står på förbättringslistan.

Musik: kanske det viktigaste av allt :). Jag är en allätare av rang och jag brukar säga att jag lyssnar på allt som är bra.

70-tals rock, från Black Sabbath till Pink Floyd och allt däremellan, modern elektronisk musik, från Robyn till Roni Size, brötig lo-fi, stoner och indie, hip-hop från glättig tidig west coast till tunga tunga östkustrapparen Vinnie Paz i Jedi Mind Tricks. Beatles, Led Zeppelin, Pink Floyd, Black Sabbath, Bad Religion, Kent och Metallica har dock alltid följt mig genom mitt liv på ett eller annat sätt.


Spotify är hos mig stor källa till inspiration och jag hittar och lyssnar på mycket musik via detta UNDERBARA lösning. Jag har Spotify i datorn, iphonen och i squeezeboxen, så det är så oerhört enkelt att lyssna på något nytt man blir tipsad om eller hör, sann musikglädje helt enkelt.

Ja, så vill ni väl säkert se hur det ser ut? Bilder kommer, när jag städat....

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/08/19 :  16:03:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag tror att Tannoy'erna trivs hos dig sälen. De spelar stort och kontrollerat då DNA 0,5'an kontrollerar dem.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/08/19 :  16:39:46  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Vill väldigt gärna se bilder.. Lite Tannoy porr är aldrig fel
Men skynda dig och städa innan f5 blir utsliten igen..

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/08/19 :  16:50:06  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
dåså, en snabb städning och lite lek med Isac senare... Dock är det väl inte så djävla porrigt som man hade velat, men here goes.


Kaos-hörnan



Hög iso och svårmätt, men lite DC porr blev det allt.


Elektroniken och mer kaos


Närbild på AVR4000


Den gillar att få stå på en stund.. då blir det snudd på rör-aktigt.


Från sweetspot. reflexer från höger var det ja. Bordet flyttas vid filmvisning - sjukt kass lösning.


Där bakom Malmstensoffan står suben och undrar över sin existens. den kanske skall få flytta ner till sovrummet...
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/08/19 :  16:52:22  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
fan vad skivor och DVD-er jag har... jag har ju exakt ingenting att spela upp dom med...... mhmm
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/08/19 :  22:46:26  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Inget att spela upp musiken med?? kör du en cliffhanger nu igen?
stackars F5knappen..
Hur upplever du ljudbilden när ena högtalaren står så nära vägg? (har liknande problematik hos mig)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/08/19 :  22:59:44  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Jag har en squeezebox reciver och en xtreamer som jag kör allt via. Strömmat FTW!! Framgick inte det?


Ang högtalaren nära väggen så har H&K AVR:en en såndär inbyggd autokalibreingsgrunka inbygdd i fjärren, den brukar ställa ner höger front sisådär 2-3db jämfört med vänster. Till vänster om den välstoppade Malmsten-soffan är det en spalje och trappa ner till nedervåningen. Det som stör är att reflexen från väggen till höger hörs ganska tydligt, men jag brukar ställa en fotpall "ivägen" för att dämpa den, men på det hela taget så har jag inte vett/kunskap nog att störa mig så mycket på det.
En av DualConentric teknikens fördelar är att både diskant och bas/mid kommer från "samma punkt" vilket gör just reflexerna mindre störande. (som jag har förstått det)

PAC var här med sin XTZ och klagade på just det och nån stående våg som också bör dämpas.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2010/08/20 :  10:14:52  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Tjena sälen!!

Det ser ju kanon ut, mkt burkar o prylar skall man ha
Du har ingen proj men jag ser att utrymmet är förberett för minst en 60 tummare va???

Grattis till stärkaren
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/21 :  14:08:00  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vad är det för fötter du hittat till 615? De ex som jag och min polare ägt (varsitt) hade inte några utriggare. Har du fyllt dem i botten också?

Edited by - huzze on 2010/08/21 14:08:14
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/08/21 :  21:43:18  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
@huzze.. dom fötterna satt på när jag köpte dom, det verkar dock som om det var ett orginaltillbehör.. Fylla dom?!?!? mhmm, får skruva av och kolla hur det ser ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000