HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ariston RD 40 Antiskating...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

chja
Member

52 Posts

Posted - 2010/08/29 :  12:13:06  Show Profile Send chja a Private Message  Reply
Hej

Någon som vet hur man ställer in antiskatingen på den? Vilken av spåren som nylonlinan och den lilla vikten ska motsvarar 2grams nåltryck? Det är 4 spår frästa i metallpinnen som sitter fast på översidan på tonarmen.Tonarmen är orginal Ariston.Någon som vet??

Mvh Christer

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/08/29 :  14:07:41  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
http://www.vinylengine.com/library/ariston/rd-40.shtml

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/08/30 :  16:43:15  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
chja. Nu blir jag lite konfunderad. Du skriver orginalarm. Jag har en RD 40 DC men den har ingen arm med liten vikt för antiskating.
Min ser ut så här.
http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_showpage.php?pic_id=137

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

chja
Member

52 Posts

Posted - 2010/08/30 :  21:50:24  Show Profile Send chja a Private Message  Reply
Hej
Har en trilskande kamera så jag försöker beskriva hur det ser ut:Tonarmsröret sitter fast i en rund ring(där lagren sitter).På ovansidan av den ringen sitter en stålpinne böjd bakåt.Pinnen har 4 frästa skåror där nylonlinan till antiskatingen ska placeras alltefter valt nåltryck.Linan hänger sedan åt vänster över en tunnare pinne med ett litet hjul som linan med vikt löper över.Frågan är alltså vad dom 4 skårorna står för? Är den första närmast fästet 1gr och nästa 1,5gr osv.Vad tror du??

Mvh Christer
Go to Top of Page

chja
Member

52 Posts

Posted - 2010/08/30 :  21:52:58  Show Profile Send chja a Private Message  Reply
Glömde säga att pickupphuset är märkt på ovansidan med Ariston så det är en väl en orginalarm...
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/08/31 :  10:41:56  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Låter som en SME arm men visst fanns det fler som använde det systemet.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000