HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Elefanter i vardagsrummet? MLTL? 15K200
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/05 :  21:12:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har fått en dålig idé som jag har svårt att få ut ur huvudet (om idéer nu sitter i huvudet dvs...).
Den ser ut såhär:



Och även såhär:



En rak och fin MLTL låda som är 150 cm hög, 40 cm bred och 30 cm djup. Alla mått är invändiga. Den skall då husera min gamla Beyma 15K200 som står ensam och övergiven på vinden.

Kom med feedback och kritik. Den känns så enkel. Så rätt, och så rolig. Skall jag köpa två st 22 mm spånplattor och bygga den?
Inget "javisst! Bygg nu" utan gärna lite mer anledning varför.
Den blir stor, men stor är ju ingen garanti för bra. Jag gillar alla MLTL jag har byggt hittintills så jag tror att även denna borde kunna prestera.

Tappade horn känns så 2008 och tiderna går framåt. Varför skall man hänga kvar i det förgångna? Är detta vägen framåt?

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2010/09/05 21:24:51

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/05 :  21:26:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Rent spontant ser det ju rätt bra ut. Du skulle ju kunna experimentera med att ha olika flare på portändarna för att undvika blåsljud om du vill fnula på något extra...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/05 :  21:32:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack! Det är mycket uppmuntrande när du säger det.

Här är en av inspirationskällorna:


Från sidan: http://www.quarter-wave.com/Gallery/Gallery.html

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2010/09/05 :  21:46:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Tappade horn känns så 2008 och tiderna går framåt

Uhh,ska nog skrota mitt TH bygge innan det är klart...




Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/05 :  22:10:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


S 4-5 är 15 cm istället för 20 som i förra simmen.
Det går att finjustera lådan efter att limmet torkat.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2010/09/05 :  22:11:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Javisst! Bygg nu!

Anledning: Jag är nyfiken på hur MLTL funkar som subbar, har ett par 2202H och tillhörande simuleringar som skulle kunna bli basdelar till min under construction-hornanläggning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/09/06 :  07:03:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Ser ju ut att kunna presetera en hel del, denna funkade väl sisådär i TH om jag minns rätt, så detta är kanske det näst roligaste efter rena front laddade horn.

Stooora lådor blir det, visst allt är relativt, men de blir ju ungefär en Samantha Fox höga, ska den få tjänstgöra som tv-bänk möjligen ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/09/06 :  07:52:55  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag frågar mig själv hur integration, ljudkaraktär och risken för "blåsljud" ser ut?
Mina egna ML TQWT är jättemysiga men då är det en bredbandare och jag behöver inte bry mig om flera element.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/09/06 :  08:20:08  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag körde en liten sim i MJKs Mathcadblad på parametrarna ovan. Om jag inte strulat till det så tror jag att farten på luften i porten blev mindre än 0,01 (Port Air Velocity (should be < 10 m/sec / 344 m/sec = 0.03)) vid 1w. MJK brukar rekommendera att man ska hålla sig under 0,03 vid 1w så det ger ju marginal. porten jag simmade på var 20 cm lång och 13.7 cm i diameter

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/09/06 :  11:09:15  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
En låda är en låda, och exiterar alltid alla kombinationer av rumsresonanser tyvärr.
En Dipol är alltid en Dipol och exiterar aldrig fler resonanser än EN....


Dipol! Om musikupplevelsen räknas!

(esl#180;s bidrag till valdebatten :-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/06 :  11:41:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Angående dipol:
Jag har bara ett element till förfogande. En st Beyma 15K200 är väl inte så mycket att hänga i granen när det gäller dipol. Vill jag kunna få ca 120 dB ljudtryck vid 30 Hz så behövs det väl lite mer än en 15 tummare?!
Dipoler i all ära. När jag får tag på 4 st 18SOUND 21NLW9000 så skall jag med glädje dipola på här hemma. Tills dess så behöver jag göra nått för att få bort den akustiska kortslutningen.

hefty:
Jag tror inte att integrering skall vara annorlunda bara för att det är en MLTL istället för tex en basreflex. Det borde nog tillockmed vara lättare att integrera en MLTL då du inte har peakar med så högt Q och tillhörande fasskift som i en basreflexlåda.


FForsman:
Det där med lufthastigheten ser ju bra ut. Tack för det. Hornresp har ingen sådan funktion vad jag vet.
Än så länge är detta bara en fundering, men när den hängt med i snart en vecka utan att jag lyckats ändra på konceptet så brukar det vara intressant att bygga. Jag är väldigt sugen på lite spånplatta.
Först skall båten plockas upp ur sjön för vintern. Hänger subben med i tankarna så länge så köper jag spånplatta och lite lim...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/06 :  14:06:22  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hur hög måste den vara för att bete sig som MLTL och inte BR?

Kolla den här sidan
http://www.subwoofer-builder.com/flare-it.htm
Jag räknade ut formeln för "konutslag" i porten (som man ser i AkAbak) och får då porthastigheten.
Sen är det bara att plugga in i programmet ovan.

Känns som det blir en slitsport i botten på lådan eller?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/06 :  18:19:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hur hög måste den vara för att bete sig som MLTL och inte BR?


Den måste vara pelarformad för att luften skall kunna bete sig som en luftpelare och inte bara en fjädrande massa. Exakt vart gränsen går vet jag inte. En Kub är en tydlig basreflex. Staplar du tre på höjden och slår ut mellanväggarna så blir det väl en MLTL. Höjden är ganska viktig. Man kan inte bara göra lådan bredare eller smalare för att kompensera för för hög eller låg pelare.

Jag har inte Hornresp på denna datorn så jag kan inte prova, men stoppar man en Beyma 15K200 i en låda på 183 liter och stoppar i en port på 150 cm2 tvärsnittsyta och 20 cm längd så får man en helt annan avstämning.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2010/09/06 :  19:53:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hoppas att det är okej att jag ställer en fråga, hur gör man rent praktiskt med porten?
Kommer den sitta som en skorsten i toppen eller bygger man in den på något sätt?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/09/06 :  20:09:19  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Pipresonansen börjar att uppstå när längden är ca 3ggr större de andra dimensionerna. MLTL principen ger en lite kraftigare resonans vid djupare avstämningar än vad BR gör. I midbassammanhang så har man nog inget att vinna med MLTL.

Simmen ser jätte trevlig ut Johannes, har du kollat GD kurvan att den ligger under hörbarhetsnivån (ms = 0,8/frekvensen x 1000)

Jag skulle nog oxå pyssla lite med slitsport, men då får man räkna med att avstämningen blir lägre med samma portlängd i jämförelse med runda portar. Bred och platt port med invändig baffel runt porten samt små rundade kanter precis vid öppningarna skall vara det bästa. Finns en jättebra tråd om detta på Faktiskt. Ska länka om jag hittar den...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/06 :  21:04:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tanken är att använda 2 st 10 cm diameter pvcrör.
Slitsportar i all ära, men det är jobbigt att såga ut slitsportar snyggt.

Tack Asto för förklaring och definition av MLTL jämfört med BR.

quote:
Hoppas att det är okej att jag ställer en fråga, hur gör man rent praktiskt med porten?
Kommer den sitta som en skorsten i toppen eller bygger man in den på något sätt?


Kolla mina tidigare trådar om MLTL.



Från sidan: http://www.ejjordan.co.uk/diy/
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2010/09/06 :  21:14:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack för svar Cirlo

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/06 :  21:15:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
I midbassammanhang så har man nog inget att vinna med MLTL.


Jag vet inte om det beror på valet av element eller just specifikt avstämningen eller om du har fel i det uttalandet, men jag tycker att det är en ruskigt bra midbas i mina TVLS. (The Very Loud Speaker). Dom kan slå stenhårt med en rejäl snärt och knuff i midbasen. De ger inte mycket under 35 Hz dock. Denna större version är inte optimerad för nån midbas, men jag förväntar mig ändå en hel del attack om jag delar den 120 - 150 Hz. Inte frontladdade-horn-bra, men ändå bättre än en BR.


quote:
Simmen ser jätte trevlig ut Johannes, har du kollat GD kurvan att den ligger under hörbarhetsnivån (ms = 0,8/frekvensen x 1000)


Kul att du gillar den. Det låter hoppfullt. Om både Pettson och Asto godkänner simmen så kan jag väl inte vara så fel ute.
Jag har inte kollat GD. Det kommer när jag får tillbaka maskinen simmen finns på. Orkar inte krångla med Virtualbox igen på denna vita lilla rackare... Går jag upp på vinden måste jag börja konfrontera min lilla kaskodade Zen som ligger på datorbordet och hånar mig.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/09/06 :  23:05:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
... som ligger på datorbordet och hånar mig.





Ja man får passa sig, ge aldrig elektroniken ett trumfkort ...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/09/07 :  01:00:22  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Circlo 120dB i 30 Hz.

När man har väldigt lite distortion och lite rumsresonanser så kan man spela 90 dB och höra alla detaljer perfekt eftersom skillnaden mellan skräp och nyttosignal är så stor. Det finns flera fördelar med det, dels sparar man hörseln (som jag tycker är trvlig att behålla frisk) sedan så stör man andra mindre. Men som du säger vill man spelar 120 dB i 30Hz då krävs det rejäla membranytor och slaglängd om man skall köra Dipol.... hujeda mig.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/07 :  07:20:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
När man har väldigt lite distortion och lite rumsresonanser


Det låter annars som ett tappat horn. De har väldigt låg dist pga liten konamplitud och lite rumsresonanser pga riktad strålning. Om man jämför ett element i en dipol och samma element i ett tappat horn så har ju THn mindre dist, mycket högre ljudtryckskapacitet och lägre f3. Dipolen slipper lådljud och lådans filterfunktion, ger minimalt med rumsresonanser men har den största konamplituden av alla "avstämningar" och följdaktligen även mest dist. Har man många och/eller stora element så är konamplituden liten i förhållande till ljudtrycket och därmed även låg distortion i förhållande till ljudtrycket.

Jag har en känsla att en st Beyma 15K200 i en dipol skulle vara en ganska patetisk bas"låda" för en som gillar hemmabio och elektroniks musik med djupa och kraftiga bastoner.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/07 :  13:35:41  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Här finns för övrigt formlerna för att om vandla Hz och Xmax till hastighet.
Kan även skicka en kalkylator jag gjorde i vvvv.org om någon vill.
http://www.spaceagecontrol.com/calcsinm.htm

Som sagt använder jag AkAbak för att få ut portamplituden.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/09/07 :  20:16:52  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Jag vet inte om det beror på valet av element eller just specifikt avstämningen eller om du har fel i det uttalandet, men jag tycker att det är en ruskigt bra midbas i mina TVLS. (The Very Loud Speaker). Dom kan slå stenhårt med en rejäl snärt och knuff i midbasen. De ger inte mycket under 35 Hz dock. Denna större version är inte optimerad för nån midbas, men jag förväntar mig ändå en hel del attack om jag delar den 120 - 150 Hz. Inte frontladdade-horn-bra, men ändå bättre än en BR.
Det är säkert bra midbas i dina lådor, ingen tvekan om det. Påståendet gällde inte denna konstruktion utan rent allmänt.

Gjorde lite simulerings jämförelser med avstämningar vid 60Hz till mina midbas 12:or. Samma lådvolym givetvis men där bara geometrin på lådan ändrades till en längre pipa. Jag kunde då inte se att MLTL då skulle ha några direkta fördelar jämfört med BR. Snarare mer resonansproblem. Men där var ju midbas återgivningen huvudsyftet då jag kommer köra hornbas i botten.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2010/09/10 :  07:36:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kommer det flytta in några elefantben Circlo?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/10 :  10:35:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är en tanke. Inget konkret än, men jag tilltalas av simmarna, formen av lådan och av att äntligen få använda min Beyma 15K200. Det är svårt elemenetmissbruk att låda den ligga och samla damm i en papplåda på vinden. Sånt skall inte bra baselement behöva genomlida.

Släpar jag hem en massa spånplatta just nu så kommer jag få genomlida en del duster med enpersonsregeringen Malin. Vintern är lång. Först vill jag dessutom få min lilla kaskodade Zen att spela.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000