HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skruv genom bandspole?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2010/09/08 :  22:13:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ska fästa några bandspolar i en högtalar låda.
Ökar induktansen om jag använder vanlig metallskruv?
Eller finns det omagnetisk skruv att inhandla?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/09/08 :  22:26:10  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Rostfritt!!!!!!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2010/09/08 :  22:38:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,det kan man ju använda,ska inhandlas imorgon.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2010/09/09 :  00:05:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har för mig att mässing ska funka också. Funderade själv på det där i morse när jag packade upp en leverans med filterkomponenter, har för mig att jag drog slutsatsen att smältlim och buntband nog känns säkrast ändå...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/09/09 :  11:26:23  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Har man tillgång till en induktansmätbrygga så kan man ju mäta induktansen utan och med skruv. Sjäv brukar jag limma fast dem med silicon. Elastiskt, bra så det inte vibrerar isär, så kan man skära bort spolarna om man trots alls skulle vilja ändra på filtret.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/09/09 :  12:38:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Buntband.....

Jag skulle inte använda metallskruv, det behöver ju inte vara magnetiskt för att det ska påverka induktansen.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/09 :  14:53:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag kollade just detta, jag har ju en induktansmätare på bordet här. En M8-bult i mässing eller rostfritt genom spolen påverkar
inte induktansen något över huvud taget. Vanligt magnetiskt järn påverkar däremot rejält. Likaså om man lägger magnetiskt
material nära spolen (inte genom spolens centrum) så påverkar det också. Så håll även spolen borta från elementets schassi.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/09/09 :  15:08:46  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
quote:
Så håll även spolen borta från elementets schassi.


Mycket intressant konstaterande med tanke på att man har sett fabrikstillverkade högtalare där filterkomponenterna sitter lödda direkt på kabeln och sedan rubbet fastsatt med smältlim ovanpå elementen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/09 :  15:14:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det var det jag tänkte på. Då tappar man ju kontrollen över värdena. Såvida man inte medvetet gjort så. Gör man exakt likadant i alla högtalare så kan det ju funka kanske.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/09/09 :  18:57:20  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
quote:
En M8-bult i mässing eller rostfritt genom spolen påverkar
inte induktansen något över huvud taget.


Tack, då vet man det!

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/09/09 18:59:24
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2010/09/09 :  22:06:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
+1

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/09/09 :  22:14:51  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Jag kollade just detta, jag har ju en induktansmätare på bordet här. En M8-bult i mässing eller rostfritt genom spolen påverkar
inte induktansen något över huvud taget. Vanligt magnetiskt järn påverkar däremot rejält. Likaså om man lägger magnetiskt
material nära spolen (inte genom spolens centrum) så påverkar det också. Så håll även spolen borta från elementets schassi.

--------------------------------------------------------------------------------





Bernt
Kan du kolla hur närma elementen man kan montera spolarna innan det påverkar mätmässigt är du bussig

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/09 :  23:25:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ska prova lite i morrn.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2010/09/10 :  00:05:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
En till fråga på "nästan" samma ämne,spolen som går till jord på ett 2:a ordningens HP filter,har kvaliteten/grovleken på tråden nån betydelse där?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2010/09/10 :  05:47:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ryssen: Utan att vara expert på ämnet vågar jag mig på ett svar: Betydelse har det nog i och med att en fysisk spole består av induktans och resistans och inte bara induktans så som tabellerna utgår ifrån, dock är nog betydelsen (avsevärt?) mindre än hos seriespolar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/10 :  15:56:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Levande, det verkar som det börjar hända grejer 1-2 cm ifrån.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/09/10 :  22:29:54  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Tack Bernt.
Hur beter det sig när två spolar börja närma sig varandra då, vart börjar det hända saker då i cm
Prova i olika vinklar i förhållande till varandra.
Väntar med spänning på fler svar

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2010/09/10 :  22:39:28  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Redan gjort:
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/09/10 :  22:47:27  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Redan gjort:



Kolla där Rolf.S
Ingen dålig redovisning på vad som händer
Nä du Bernt där ligger du i lä

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/09/10 :  23:16:39  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Snacka om pedagogisk bild i botten, det var till och med så att jag fattade
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2010/09/11 :  04:44:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, efter att ha sett den länken behöver man inte gå ovetande längre!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/11 :  08:55:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sedär, den sidan hade uppdaterats rejält! Ser att jag placerat ett par spolar lite dumt i senaste filtret.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000