HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Handöverfräs - vad skall man köpa?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/09/14 :  10:18:27  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Hösten närmar sig med stormsteg och det börjar rycka i byggtarmen igen!
Min gamla handöverfräs har gett upp och jag behöver således skaffa mig en ny. Jag har tittat runt hos byggvaruhusen men tycker inte att jag hittar någon modell som faller i smaken!

Någon som kan ge råd om vilken fräs man skall satsa på?

Budgeten är: -Den får kosta hur mycket som helst, bara jag får köpa skor för lika mycket!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Ryssen
100.000-klubben

8266 Posts

Posted - 2010/09/14 :  11:10:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
En äldre tråd med tips.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66493&SearchTerms=hand%F6verfr%E4s

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/09/14 :  11:22:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
-Tack, sökte på "handöverfräs" !

Har någon andra förslag/erfarenheter än de i tråden oven, så får ni gärna posta här!

Har kanske inte hänt så mycket modellmässigt på två år !?
(Festools har nog ridit på "bygg-TV"-vågen eftersom priserna skjutit i höjden på deras verktyg!)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/09/14 12:50:41
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/09/14 :  13:22:44  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Här hittar du lite att välja på
Det verkar definitivt som att pris och kvalitet följs åt på fräsar.
Snåla inte alltså

http://www.toolstop.co.uk/index.php?orderby=product_price&DescOrderBy=DESC&option=shop&page=shop.browse&category_id=0&manufacturer_id=0&keyword=router

Glöm inte att det är tum-mått på spännhylsorna på vissa utrikiska maskiner.

Edited by - DahlbergAudio on 2010/09/14 13:26:01
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/09/14 :  13:35:07  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Nu har jag iofs fräs så jag klarar mig men den här gillar jag verkligen.



4800kr från Toolab, med mm-spännhylsor.
http://www.toolab.se/?item_id=0601617802

Edited by - DahlbergAudio on 2010/09/14 15:05:10
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/09/14 :  13:40:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Den där såg rätt trevlig ut

Skulle jag köpa en fräs nu så skulle jag gå på en så liten o lättmodell som möjligt men som fortfarande klarar av lite större fräsar.

Gillar inte när de blir för klumpiga. Då är de bara jobbiga att använda..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/09/14 :  19:04:30  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Har själv en sådan här som jag är grymt nöjd med
Den är inte billig men är helt sjukt bra att ha att göra med.

Festool OF-1010 EBQ


Jag kan inte annat än lovorda denna fräs. Om du tänker använda en fräs lite oftare än en vanlig privatperson gör satsa på en bra kvalitets fräs typ Festool OF1010 eller liknade.Plus att den har otroligt mycket tillbehör som man kan utöka med allt efter behov.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Edited by - Mschill on 2010/09/14 19:05:19
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/09/14 :  19:37:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag köpte en begagnad Elu. jag tror att det är mer eller mindre samma saker som Black and Decker fast under ett annat varunamn. Funkar fint och är framförallt stabil i chuck och upphängning.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/09/14 :  23:16:35  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
De flesta tillverkare verkar ha handöverfräsar som går att styra med samma skena som deras sänksågar. Jag har kollat lite på Metabo, men inte handlat någon än. Här är lite länkar på deras prylar:

http://www.metabo.com/Product-catalogue-handheld-powertools.24048+M5b2394a7a01.0.html

http://www.metabo.com/Product-catalogue-handheld-powertools.24048+M5ff18eaa739.0.html

http://www.metabo.com/Product-catalogue-accessories-handheld-powertools.24046+M53c5211e1fb.0.html

http://www.metabo.com/Product-catalogue-accessories-handheld-powertools.24046+M597bc4bf937.0.html

http://www.metabo.com/Product-catalogue-accessories-handheld-powertools.24046+M5cf88dd0b2b.0.html

http://www.metabo.com/Product-catalogue-accessories-handheld-powertools.24046+M578b3342b22.0.html

http://www.metabo.com/Product-catalogue-accessories-handheld-powertools.24046+M554918d39e7.0.html

Skenorna passar till sänksågar och sticksågar.

Edit: det funkar inte med + i länkar så jag tog bort länkmarkeringen

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2010/09/14 23:18:30
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/09/14 :  23:40:41  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Saxat från reklamen

Båda Metabomodellerna har:

  • Sturdy 2-column guide

  • Robust plastic-covered aluminum die cast bearing flange
    Hardened and ground interchangeable collect chuck for precise concentricity of tools

  • Spindle lock for easy router bit change

  • Vario-Constamatic (VC) full-wave electronics

  • Very suitable for moulding/routing heat-sensitive materials and plastics.

  • Thumbwheel for preselection of speed

  • Turn the machine on and off without releasing the handle

  • Aluminum die cast base plate with coating for easy sliding
    Parallel guide/ripping fence guided in prisms

  • Auto-stop carbon brushes

  • External dust extraction outlet

  • Can also be used in combination with the precision guide rail 6.31250



OFE 738
Har dessutom:

  • Bayonet fitting of motor section in moulding/routing adapter

  • Motor section suitable for actuating flexible shafts



Någon som fattar vad det där är bra till?

OFE 1229 Signal
Har dessutom:

  • Dial gauge for fine tuning the moulding/routing depth with 0.1. mm precision

  • Three-level stop to preselect up to 3 different moulding/routing depths

  • Precise parallel guide/ripping fence guided in prisms with fine adjustment







Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2010/09/15 :  01:13:08  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message  Reply
Kan bara hållamed DahlbergAudio.
Jag har en Bosch GMF1400 sen några år tillbaka och kan inte vara nöjdare! Tyst precis och det som är bäst STABIL!!! inga av de tjugotalet andra fräsar jag testat/haft genom åren är ens i närheten av denna.
Dert jag gillar mest är när jag använder den fasta nederdelen då den då verkligen blir vinkelrät.. alltså när du fräser dunt hörn behöver man inte fundera på hur man flyttar fräsen då den alltid fräser snyggt och rätt.
Att den dessutom är galet kraftig gör inget det heller.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/09/15 :  10:24:06  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tack för alla input!

Det lutar åt att det blir beställning från England av någon av följande:

Festool OF 1010 EBQ-Plus med 800mm styrskena, 4000:-

Bosch GKF600, 1800:- (för finlir) & Bosch POF1400, 1500:- (grovarbete) = 3300:-

DEWALT DW625, 2900:-

Makita RP2301FCX, 3500:-

Bosch GMF1400CE är lockande, men jag tycker den är lite för dyr med tanke på tillbehör!

Vad skall man nu välja?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/09/15 :  10:59:23  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Festoolen med skena för det priset låter som en bra plan.
Var hittade du den
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/09/15 :  11:05:35  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
http://www.axminster.co.uk/

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/09/15 :  11:43:43  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Nu blev ju jag också sugen på en ny fräs
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/09/15 :  12:46:50  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Dom hade riktigt bra priser. Blir nog en GMF-1400
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/09/17 :  12:31:11  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
....och jag behövde en fräs "akut" igår, så det blev en Bosch POF1400 som fanns på hyllan hos Hornbach!

Skall ta och bygga lite olika jiggar och se vad den klarar av, men jag kommer nog även att köpa en mindre mer lätthanterlig variant framöver! (Bosch GKF600 eller GMF-1400)

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/09/17 :  13:02:38  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Bosch GKF600, 1800:- (för finlir) & Bosch POF1400, 1500:- (grovarbete) = 3300:-

Hur är det med den där GFK'n, är det 6 och 8mm spännhylsa eller någon tum-variant? (1/4").

Ja frågan gäller väl egentligen alla fräsar man beställer från england.

Och du har helt rätt McGyver, det heter givetvis handöverfräs.
Skulle det heta överhandsfräs betyder det att man fräser över sina händer.
Nu är det en överfräs som vi pratar om, dessutom handhållen.
[besserwissern]

edit: POF1400 ACE har väldigt ofta lyfts fram som en väldigt bra budgetalternativ i alla möjliga snickeriforum, så jag tror du blir rätt nöjd.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/09/17 13:04:18
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2010/09/17 :  16:57:23  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jag kanske kan slänga in en fråga här - Är det smidigt att ändra fräsdjupet på dyrare maskiner som som t ex Bosch GKF 600?
Jag har CoTechs största fräs frånClasOhlsson och det tar vädig tid när man ska ändra djupet många gånger (som när man ska fräsa ut ett hål i högtalarbaffeln t ex).


Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/09/17 :  17:27:21  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
På Festool är det mycket enkelt. Bästa fräsen jag haft!

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/09/17 :  18:16:02  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
På dyrare fräsar är det vanligtvis enklare att ställa men framför
allt så ändras inte måtten under arbetets gång.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/09/21 :  12:41:25  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Ska du använda fräsen mer än tre gånger så rekommenderar jag Festool, försök ta dig upp i storlek ett eller två hack om du kan, den lille är verkligen, ehrm, liten.
Fördel är också att det eminenta fräsbordet kan användas till dem och det verkar vara allt jag behöver som jobbar aktivt med denna fräs. Sen kan du uppgradera med en dammsugare. Det är verkligen bra om du inte jobbar utomhus alltid.

/pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/09/21 :  14:28:17  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Beat: Jag tycker problemet är att fräsarna oftast är för stora - fysiskt!

GMF1400 är tilltalande just för att den är liten, men jag hade gärna sett att den hade en fyrkantig platta som den på lillebror 600!
(underlättar för de typer av jiggar som jag är intresserad av)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/09/21 :  21:30:59  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Håller som bäst på och beställer en GMF-1400 från axminster, dom
kunde även ordna fram en 8mm spännhylsa till den
Det skall bli spännande att få hem den, tyvärr så tar det nog 2-
3veckor då dom inte hade spännhylsan hemma
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/09/21 :  21:40:12  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Plattor går ju att ändra på
http://www.patwarner.com/offset_subbase.html
Jag har byggt några liknande åt mig själv med bra resultat
och jag är särskilt förtjust i just "offset bases".

Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/09/24 :  23:06:57  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Det beror ju vad man skall ha den till, och hur mycket man skall använda den. Själv köpte jag en på Biltema för några hundralappar. Fungerade väldigt bra för mig, skulle bara göra urfräsningar för att försänka några chassin på högtalarelement.

Sedan märks det säkert större skillnad om man skall använda den mycket/länge/hårt, men det skulle ju inte jag.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000