HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 externt ljudkort till aktiv delning, kan det funka
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/09/19 :  11:01:42  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har fått tag på en pytteliten fläktlös industridator som jag tänker använda som källa och delningsfilter med foo_dsp_xover. Datorn har inget inbyggt ljudkort så jag får hålla tillgodo med ett externt.
Alla mina ljudmässiga ansträngningar måste hålla sig inom ganska snäva ekonomiska ramar. Därför undrar jag om detta ljudkort kan vara bra tillräckligt?

Finns det någon som erfarenheter eller synpunkter på denna lösning?


http://www.inet.se/artikel/6304679/sweex-7-1-extern-usb



Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/09/20 17:52:17

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/09/19 :  18:16:48  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Detta verkar lovande. Vilken smidig lösning om man vill labba med olika delning mm.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/09/20 :  15:52:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- ja det är det som är lite av tanken.
Först måste jag få den lilla datorn att fungera som den ska. Sedan blir det nog att pröva ett enkelt externt USB-ljudkort.

Det är ju ingen higend-lösning precis. DA-omvandlare kan ju kosta hur mycket som helst. Den här burken omvandlar åtta kanaler istället för två och för 350 spänn. . .

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/09/20 :  16:52:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
detta är riktigt intressant, mer aktiv delning åt folket, vilket är precis vad detta kan innebära :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/09/20 :  17:41:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spännande

Haft lite funderingar kring aktiv delning med dator.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/09/20 :  17:49:36  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det fina är att all signal processering sker digitalt. Om nu man väljer ett ljudkort av lite kvalité finns det kanske möjligheter till välljud också. I vilket fall får man stor flexibilitet med delningsfrekvenser och EQ.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/09/20 :  18:01:40  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Såg att Bob Brines var väldigt positiv till foo_dsp_xover foobar i en tråd på diyAudio.

/mvhff

edit: fixat länkarna

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/09/20 22:36:08
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/09/20 :  18:15:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Har du någon koll ifall fobar2000 + foo_dsp_xover stödjer just det audiochip som är i det där ljudkortet?
Och ifall det också fungerar över USB ..?

Eller foobar kanske stödjer alla chip ... måntro ...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/20 :  18:27:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det där har jag använt ett tag. Tycker dock att J.River Mediacenter är en mycket bättre spelare än Foobar. Även den inkluderar en del möjligheter till aktiv delning och delay.

Angående ljudkortet så kommer det säkert att funka, hur bra är ju frågan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/20 :  18:32:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det finns ju förresten en hel avdelning på forumet för sånt här.

http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=39

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/09/20 :  22:31:13  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Det finns ju förresten en hel avdelning på forumet för sånt här.

http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=39

Har den hamnat fel kanske någon av administratörerna kan flytta tråden?

Tänkte dock att frågan varken handlade specifikt om WiFi eller flerkanals-Fi så jag postade här

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/21 :  08:42:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bara tänkte ifall du missat det, men sen såg jag att du gjort inlägg där.

Ifall du vill se hur JRMC funkar så får du gärna komma på besök, vi kör aktiv delning till basen med dator.
Jag skulle kunna installera och visa Isotope Ozone också, ett tilläggsprogram som mycket snyggt
tar bort rumsnoder, och som också kan sköta en del annan digital processing av ljudet om man vill.
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/

Foo Xover är klart mer flexibelt vad gäller branthet och delningsfrekvenser. Minns inte om man kunde ha delay? Tror det.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/09/21 :  11:53:56  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Om du kör med VST pluggar så är den här EQ´n bra och gratis.
http://www.aixcoustic.com/index.php/Electri-Q-posihfopit/30/0/
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/09/21 :  20:35:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Ifall du vill se hur JRMC funkar så får du gärna komma på besök

-mycket gärna!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000