HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 USB-ljudkortet trasigt, Tips på nytt 24bits / 96KH
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2010/09/21 :  13:00:31  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Tjena, idag har jag ett Sound Blaster Live! 24-bit USB mellan datorn och förstärkare. Det är en 24 bit / 96Khz och klarar därmed av att skicka DTS formatet. Nu har ljudkortet börjat spraka, blev livrädd då jag trodde först det var förstärkaren som höll på att ge upp men som tur var det bara ljudkortet.

Var in på prisjakt och kolla på USB 24/96 kort och de var inte grattis, billigaste ligger på ca 1700kr. Så sjukt dyrt bara för att få DTS. Tror jag betala 3-400 kr för Live! kortet och det är ändå några år gammalt. Måste köra USB då jag saknar både firewire och HDMI.

Så har ni några tips vart man kan köpa ett USB ljudkort som stöder DTS format 24 bit/96KHz med antingen Coax eller Optisk SPDIF utgång för några hundra?

//Niklas

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2010/09/21 :  14:50:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det finns ju ett SB som påstås ha stöd åtminstone på Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317995

Sedan brukar man ju dock kunna ha en del synpunkter på Creatives drivrutiner...

Jag antar att du har en bärbar dator eller någon lite fjutt för annars är det ju bara att sätta i ett internt kort. Det finns det ju något fler sådana...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/09/21 :  14:56:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag antar att du inte vill ha analoga 7.1 utgångar eller?
Hursomhelst:
http://pcbutiken.se/html/usb_2_0_ljudkort_7_1_35mm_s-pdif_adc-dac.22494.html Känns väl så där kanske?

Denna verkar intressant dock:
http://cgi.ebay.com/HIFI-USB-Digital-Audio-Sound-Card-SPDIF-Monitor-01-USD-/230493421210?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35aa7a7e9a

Båda kommer nog till din dörr för en knapp 500ing
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2010/09/23 :  22:10:53  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Får ni bli den där Sound Blastern, rätt okey pris plus att jag kan köpa den i butik.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/10/02 :  18:58:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag tror att Creative har slutat bråka med drivers, jag satte precis in nya diskar in min dator, en ssd och 4TB old school disk, så laddade ner nya drivisar för xfi elit pro, inga problem, men det kanske finns andra produkter där de tar betalt för dem?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2010/10/02 :  20:35:19  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det går säkert att tolka det jag skrev på flera sätt, men att Creative tar betalt för drivrutinerna ser jag inte som ett av dem.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2010/10/03 :  14:15:33  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Har faktiskt inte haft någora problem med kortet jag har idag vad gäller installation och drivrutinger. Har då aldrig hört att de tar betallt för drivrutinerna, men jag har och andra sidan inte läst på. Ska gå förbi på Webhallen på fredag då jag åker till stockholm.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000