HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bäst rippa FLAC med EAC?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/10/02 :  17:06:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Hej, ja hur ska jag rippa på bästa sätt med EAC för att
kunna spela flacen med både min nya SB touch och min
mobilaspelare, samt säg winamp. Jag har märkt att om jag bränner så att 10 låtar blir 10 flac filer så kräver EAC för att kunna bränna en skiva av det, ett cue sheet samt wav. Det är lätt att konvertera FLAC till wav men cue sheetet är inte lika lätt. Går att ladda ner men litar inte på det. Så, hur bränna för att kunna spela upp och att kunna bränna till skiva igen?

Om du bränner en image så får du cuesheetet, men då blir alla 10 låtarna en jätteflac som Winamp inte gillar.

Så, hur göra? Har en SB touch sen igår och ska starta bränna, vore illa att börja fel.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/02 :  17:17:22  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag har rippat hela min samling men jag fattar faktiskt inte vad det är du vill göra.
Bränna en skiva till FLAC och sedan bränna FLAC till skiva?

Jag antar att du vill rippa dina skivor till FLAC för att kunna spela upp dem på dina olika enheter men varför vill du bränna ut dem på skiva igen när du redan har originalmediet (skivan)?

Om du nu bara vill ha dem till flac så är det ju bara att rippa dem och sedan tagga filerna med MP3tag.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2010/10/02 :  17:21:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det går att göra cue-sheets för flera wav-filer också. Finns någonstans i menyerna. Jag har för mig att det ska vara varianten som inte är standards-compliant, men det visade sig att jag inte har installerat EAC sedan jag bytte dator så jag kan inte kolla just nu.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/10/02 :  18:03:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag vill ha möjligheten att enkelt kunna bränna tillbaka till skiva av olika skäl.
Backup till skivorna, om de försvinner eller så.
Sen, när jag ska åka bil, då vill jag kanske ta med en cd, då bränner jag en.

Så, det är det jag vill åstadkomma genom att kunna bränna tillbaka till cd enkelt.

Ztenlund, bra där, jag kollar om jag hittar det. Trodde inte det fanns. Sweet.

Hmm, hittade direkt en sätt att skapa cue sheet helt separat från bränningen så att säga.
Det går inte att få ihop med bränningen? Sen måste man förstås konvertera flac till wav, cue sheets stödjer bara mp3 och wav vad det verkar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/02 :  18:42:31  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, då är jag med. Är det inte bara att markera filerna och klicka på "bränn"?
Så går det att göra i Windows7 och jag har för mig att det fanns en liknande funktion i XP.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000