HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Audio Analyzer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/09/28 :  19:11:09  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
RightMark Audio Analyzer verkar vara ett användbart program. Dessutom gratis

http://audio.rightmark.org/products/rmaa.shtml

Problemet uppstår när jag vill mäta på tex ett slutsteg. Signalnivån lär vara allt för hög för att mitt ljudkort skall må bra av det.

Hur bär man sig åt för att mäta på slutsteg

Modda allt som går att modda!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/28 :  19:34:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jättebra program!

Du får ha en dämpsats, två motstånd och ta ut signalen emellan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/09/28 :  21:54:12  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
En dämpsats som till ett diskantelement? Ett motstånd i serie och ett parallellt med ljudkortet?

Vilken ersättningsresistans skall man räkna med? Vad är in-impedansen på ett ljudkort?
Antar att ljudkortetsimpedans är så hög att man kan strunta i den. Men då utgör dämpsatsen belastningen för förstärkaren och disten lär bli olika för olika belastning?



Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2010/09/29 07:26:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/29 :  09:20:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag vet ingen färdig standard, det finns antagligen. Men ja, som du dämpar en diskant.
Men de ska inte vara själva lasten, den gör du med lämpliga effektmotstånd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/09/29 :  10:14:09  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Här är en enkel jigg som får dig på rätt spår!

Test jig

OBS! Dimensionera konstlasten för att tåla effekten från din förstärkare då jiggen i länken är tänkt för att mäta impedans/fas!

/R

[Typo]

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/09/29 14:44:15
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/09/29 :  10:15:01  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nu är jag lite förlorad i tankarna.
Skall man göra en högohmig dämpsats närmast ljudkortet och ett effektmotstånd på tex 8 ohm för att simulera högtalarlasten?
En buffer kunde funka.

Skall läsa din länk Mc Gyver!

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2010/09/29 14:37:23
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/09/29 :  15:28:09  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Ja. Kalla den dämpsats, om du vill. Det kan väl vara synonymt med spänningsdelare, vilket är vad du behöver.
Du behöver inte bry dig så mycket om vare sig konstlastens ( ca 10 ohm) eller mätinstrumentets (ca 1 Mohm) impedans, men det kan vara lämpligt att spänningsdelarens resistans(/impedans) är åtminstone ett par tiopotenser högre än konstlasten för att inte påverka mätresultatet.
Skaffa två precisionsmotstånd på 9 kohm respektive 1 kohm.
Seriekoppla dem över konstlasten, d.v.s. 9+1=10 kohm
Anslut mätinstrumentet över 1 kohmsmotståndet och du får exakt en tiondel av hela spännningen över konstlasten.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/09/29 :  16:55:41  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
En jig för att enkelt koppla in sig vore smidigt.
Olika slutsteg och förstärkande apparater har olika gain så en potentiometer som dämpsats kanske skulle funka? Fasta motstånd kanske är säkrare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/09/30 :  10:30:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Här är schemat från McGyvers länk:


Zenerdioderna D1 till D4 är på 5,1V och skall funka som skydds dioder. Hur hög spänning släpper de igenom när de är vända mot varandra?I mitt huvud 5,1V. En del ljudkort tål bara i storleksordningen 200mV.
Får nog öppna min PC och kolla vad det är för ett ljudkort och googla vad det tål på ingången. En funktionskoll on ljudkortet trivs med programmet först kanske.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2010/09/30 10:48:08
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/30 :  11:02:58  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
"En del ljudkort tål bara i storleksordningen 200mV."

Brukar ligga på runt 2V P-P vad jag sätt.
Inom hifi finns ingen bra standard så alla gör olika.
-10dBV (0,3162V RMS) som borde vara standard är nog inte många som följer.
Både min DAC och SB verkar ha högre.

Att sätta Zenerna parallellt borde vara säkrare eller?

Jag skulle gjort som lennarti då man har en bra, känd och lätträknad skillnad.
X10 eller 10dB
10k ohms last är ju inte så farligt i sammanhanget. Vet inte vad normala ljudkort ligger på men runt 10k-20k har jag sett spec på.

Om man är försiktig bör man inte behöva Zener som skydd. Men är kanske bra om något går fel. Speciellt om man leker med rör i närheten
Röd LED borde också funka. Runt 1,2V men kanske börjar skapa olinjäritet tidigare. Kanske är därför Zenern ligger på så hög spänning. Och i serie.
MOV är ju också ett alternativ, vet dock inte hur dom beter sig i detta sammanhanget.

Ett annat alternativ är ju en buffer. Då blåser man ju "bara" OP-ampen och inte ljudkortet. Kanske bra om man vill ha högre ingångsimpedans.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/09/30 :  11:20:56  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ja OP verkar bra. Skyddar, hög impedans, isolerar lasten och ger antagligen bättre mätvärden. Kan börja med det enkla och bygga ut om det funkar bra och är användbart.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2010/09/30 :  11:54:07  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Zenerdioderna börjar clampa vid 5,8V (5,1V zenerspänning + 0,7V framspänningsfall) men zenerdioder läcker långt tidigare och skulle då påverka mätresultatet, därav jag gissar de valt så högspända (för denna applikationen). Om du sätter de parallellt kommer framspänningsfallet clampa signalen redan vid 0,7V så funkar inte, de sitter rätt som de gör. Vet inte hur skyddade ingångarna är på ljudkort, om de gjort ett ESD skydd som clampar till dess matningar internt med ett seriemotstånd innan kommer den här clampen på 5,8V troligen vara tillräcklig. Kan hända man inte ska ligga och köra clampad fyrkantvåg på 5,8V hela tiden, men gör man det har man ju gjort fel i mätuppställningen så ska väl räcka som ett skydd för handhavande fel.

En opamp kommer addera brus och distorsion men frågan är vad ni ska mäta och hur bra ljudkortet är egentligen? Dessutom är schemat från McGyvers länk helt passivt och man slipper bry sig om att generera matning till någon opamp.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2010/09/30 11:54:56
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/09/30 :  20:43:31  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Sitter ett SoundBlaster Audigy 2 i datorn det skall fungera. Finns manualer för version Audigy 1 och Audigy ZS på RightMarks hemsida.

Nu gäller det att försöka mäta något enkelt så man kommer i gång och lär sig hur programmet funkar! Tips?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/30 :  21:26:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mät ljudkortet! Koppla utgången in i ingången och se vad du får för mätresultat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/10/01 :  21:30:40  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Efter att datormusen havererat är jag nu tillbaka. Var på Mediamarkt och handlade en ny mus i dag.

Mätprogrammet installerat och lämlig kabel framletad ur gömmorna.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/10/01 :  21:31:19  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Mätresultat på ljudkortet:


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/02 :  00:24:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, 3,7% IM och brus. Kan det stämma?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/10/02 :  08:51:05  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Skärmdump av IMD+noise när man öppnat diagrammen. OBS ny mätning utan klippning av signalen. Minskade volymen på Wave/MP3 i ljudkortets PLay control. Fortfarande 3.7% IMD


Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2010/10/02 10:51:14
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/10/03 :  18:11:11  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Får inte programmet till att fungera!!!!!!!!!

Oberoende av det sitter några kablar alls på in-utgångarna får jag signal? Vad göra?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8270 Posts

Posted - 2010/10/03 :  18:26:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har du sett till så att in gångarna får singal (ställs in längst upp i programmet,lika så med utgångarna.
Alltså att ditt ljudkort är markerat.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/10/03 :  19:17:23  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
jepp

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/10/05 :  07:37:18  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kan det finnas någon annan programvara förutom windows eqalizer som kan styra ljudkortet? Har sökt i datorn efter Audigy, Sound blaster mm utan resultat.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8270 Posts

Posted - 2010/10/05 :  10:52:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det beror ju på om du har valt,(vid instalationen)att installera audigys programvara.(mixer)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/10/05 :  16:18:28  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har sökt efter Audigys mixer men hittar den inte. Någon som vet vad den har för filnamn eller var den ligger?
Alternativet är ju ominstallation?!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/10/05 :  18:04:43  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Programmet verkar instabilt. Har stängt av sig självt flera gånger nu.
Kan drivrutinen till ljudkortet vara föråldrat då det krockar med den nya versionen av Audio Analyzer?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8270 Posts

Posted - 2010/10/05 :  18:24:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
kolla efter nyare verison och/eller avinstalera och instalera igen,kan i vissa fall fungera att göra så.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000