har en gammal stationär dator som jag vill koppla till min trådlösa router. Skall användas till internet småspel och allmän surf. billigt och lättanvänd lösning uppskattas.
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
De flesta fabrikaten brukar fungera, men min personliga erfarenhet* är att D-Link suger bäverpung.
* Jag två parallella trådlösa nät hemma, och 4 handenheter (två mobiler, en PDA, och en laptop) och allt fungerade bra när jag väl slängt bort WLAN-USB-stickan från D-Link och WLAN-kortet (också D-Link), och bytte router till 3Com.
En snabb och enkel lösning (men kanske inte billigast) vore nog en USB-sticka. Men tänk på att inte vara dum-snål, det blir billigare i längden att lägga en extra hundralapp på ett kvalité-märke jämfört med D-Link som kanske strular och behöver bytas ut.
Tyvärr vet jag inte om problemet ligger i chippen från Realtek, eller om det är D-Link's kort-designer som är grundproblemet. Kollade just lite fler USB-stickor. Tydligen anväder både Linksys och Netgear Realtek-chip i endel av sina stickor, så det är nog inte själva chippet som är kass utan bara D-Links implementation.
Jag har en D-link sticka hemma och använder jag den slås alla andra å använder jag den så slås alla andra wifi ut! Har även en neatgear och den fungerar helt ok men den som jag är mest imponerad av som jag haft i flera år och fortfarande fungerar klockrent är en Deltaco sticka inköpt på Jula för 179:-