HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 labaggregat till rörförsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/10/29 :  19:55:27  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag har börjat på ett labb-PSU till rörförstärkar/rörförförstärkarbyggen, jag har ett kort med ett ef86 och ett el84 som regulatorrör, zenerdioder lägger lägstanivån på dryga 250V och med befintlig trafo så kan jag ta ut max 380-390V med en ström på maximalt 100mA vilket då faktiskt räcker till ett mindre slutsteg/monosteg.
Jag har tänkt ha digitalvisning på spänning och uttagen ström.

Så frågan är vilken glöd jag skall linda glödtrafon för mer?
I dagsläget så har jag 5V och 6,3V men även 12,6V skall till och möjligen ett par 300mA lindningar för att kunna mata TV-rör på 17/18,27/28V,40V, är det någon mer glödspänning som är oundgänglig när man håller på att labba med rör?

Och negativ bias har jag tänkt trycka in i mån av plats, reglerbart ner till -40V borde räcka för det mesta?

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2010/10/29 20:33:19

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7523 Posts

Posted - 2010/10/29 :  20:39:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
4V är en ganska vanlig glödspänning hos äldre rör. Personligen hade jag tagit till med lite större spann på den negativa spänningen,
-100V vore inte fel om det kommer stora trioder med i bilden någon gång.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2010/10/29 :  20:49:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Varför inte en regulator för glöden så kan du variera spänning/ström exakt efter alla kommande behov?
Är man rädd för stora förluster så prova de nya switchade TO-220 regulatorerna. I princip lika enkla kopplingar som en vanlig LM317
Jag har en nu en LT1172CT-regulator på breadboarden.
Kan regleras innom ett stort område med mycket små förluster (dvs värme) då dess verkningsgrad är ca 70-80%

Biasspänningen kan jag bara tipsa om S.Bench lösning i RAT, dvs en AC-förbikopplad följare med den negativa sidan kopplad mot katoden
Negativ spänning plockas alltså från samma trafo utan spänningstripplaren i Benchs schema
Jag har max bias på ca-120V

Se länk till S.Bench originalschema hittar du överst i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80634

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/10/29 20:57:43
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/10/29 :  22:27:36  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
efter lite matematik så räckte inte kärnan i trafon jag lindar för specialglöd till riktigt för allt jag ville ha, det blev 0-18-28-40VAC och jag får nyttja mina andra spänningsaggregat för att frammana 2,5V och 4V när så behövs..

Färdiglindade småttingar:

(den övre är till ett annat projekt..)

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2010/10/29 22:51:40
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/10/30 :  11:56:40  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jag är ju lite ny på det här med rör, men lönar det sig verkligen att linda egna trafos(även om man nu kan det) om man nu inte söker speciella spänningar ?
Och var hittar man stommar och dyl. som behövs ?

Jag har köpt mina järn utomlands, och visst är det dyrt med frakt och allt, men ändå...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/10/30 :  12:23:07  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jo, jag skulle nog vilja påstå att det lönar sig, men skall man ha högre spänningar så måste man ha en lindningsmaskin med "varväknare", annars blir man tokig om man själv skall hålla koll på antalet varv

Trafobyggsatser med bra beskrivningar hittar du hos svebry.se
58.- för en EI84 (45VA) med färdiglindad 230V-sida +några kronor för monteringsdetaljer och skruvar, passande kåpor kan man nog hitta hos Jan Wuesten (fragjanzuerst.de)

Så för dryga en femtedel eller mer av priset så får du en "custom"-transformator, du kan även be svebry linda åt dig men jag har ingen koll på priserna för det.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/10/30 :  21:19:22  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Nu börjar fronten ta form, allt sitter på plats och kabeldragning inuti lådan väntar men det ger jag mig inte på ikväll

Jag har lite småkretsar att löda ihop, jag behöver separat strömförsörjning till panelmätarna och en nätdel till den negativa biasspänningen och retligt nog saknade jag två säkringar till bakstycket


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/10/30 :  22:13:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bruce Rozenblit har ett slikt bygge i boken Tube Audio Design. Hans labbaggregat har visserligen bara 0-6-12V för glöden men det ger strax över 500V med rörregulator med strömbegränsning och (supersnabbt) överströmsskydd. Biasspänningen reglerbar till -90V.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/10/31 :  12:21:58  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Waow, det var en tjusig låda/front!

Följer den här tråden...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/10/31 :  12:27:47  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hur får du dit den snygga texten?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/10/31 :  15:01:14  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Frontpanelen är skuren och graverad med en laser av ett företag här i Halmstad.

just nu håller jag på att dra kablagen och löda ihop bias-kretskortet

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/10/31 :  17:53:27  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Nu är biasen klar, dock har jag lite väl mycket fluktuation på spänningen, jag får trycka dit nån konding på rätt ställe och se om jag kan få dämpat regelerkretsens nervositet en aning...

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/10/31 :  18:10:13  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Nu funkar högspänningsdelen, 250-390V säger mätarna
(glöden hade inte stabiliserat sig än därav kurvformen)

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2010/10/31 18:16:11
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2010/10/31 :  18:46:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Frontpanelen är skuren och graverad med en laser av ett företag här i Halmstad.

Kanonsnyggt!
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/10/31 :  21:20:04  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
usch, jag får inte till det med panelmätaren för högspänningen, jag gör säkert en rejäl tankevurpa eller så är den kass, hur jag än gör spänningsdelaren så blir utslaget rejält olinjärt
kalibrerar jag den på 260V och vrider upp spänningen så visar den 1500V och inte 390 som den skall...

...nu går jag o lägger mig!

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2010/10/31 21:20:23
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/11/02 :  11:18:28  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Har tyvärr inget att komma med för att hjälpa dig med problemet, men har du en prisuppgift och/eller en länk till det där företaget som har skurit ut din frontpanel...attans snygg är den.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/11/02 :  19:26:58  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Firman hette Madelco, 035-102210 ring o kolla för deras hemsida är inte upp än.

Jag fick tipset att rita upp panelen i Coreldraw-demon som jag laddade ner från corels hemsida... http://www.corel.com/servlet/Satellite/se/en/Product/1208530085783#tabview=tab7
...och mejlade .cdr filen till dom, priset beror på ytan och framförallt tiden det tar med sättning, skärning/gravyr och så, jag tror det var 900.- i timmen inklusive moms, priset på min panel blev 450.- i runda slängar, jag kan inte säga exakt eftersom jag gjorde fler små paneler samtidigt:


Det coola är ju att man kan få grafik med på panelen och alla hålen färdigutskurna lat som man är....


Problemet med panelmätarna är nog löst, det brukar ju vara så att de vill ha en helt separat matning för driften, det fick de också, det var bara det att jag tog den spänningen från glöden till reglerrören av den spänning de skulle mäta, så kan det gå när man inte tänker längre än tånaglarna -nya mätare är på gång hem i brevlådan då de gamla brann!

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2010/11/02 19:50:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000