HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nybörjare ska bygga högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strophlex
Starting Member

13 Posts

Posted - 2010/11/03 :  14:23:46  Show Profile Send Strophlex a Private Message  Reply
Hej

Jag står i begrepp att bygga mina första högtalare och funderar igenom bygget steg för steg. Det ser ut att bli ett par av Troels PMS Några detaljer som jag inte funnit svar på är:

1) Vad väljer man för skruv / monteringsstrategi för att montera elementen? Bör ytan mellan kabinettet och elementen tätas?
2) Vill man göra kabinettet öppningsbart? Hur gör man det tätt men hållbart i så fall?

Tack på förhand för alla svar!

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/11/03 :  14:57:27  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
1: Inslagsmutter och vanlig skruv brukar funka fint. Har du inte tänkt att fippla en massa med dem så funkar vanlig träskruv ypperligt.

2: Nja, jag har alltid klarat mig med hålen för elementen.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/03 :  15:18:05  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jaha ja Strophlex, är du lika grön som jag och min grabb Kalle?
Vi ska precis starta upp vårt första bygge, 4 st TABAQ:n.

Kolla denna tråden och snacka med grabbarna "som byggt förr".
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80095

Många av Dina frågor besvaras och vad värre är det blir 100 nya.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Strophlex
Starting Member

13 Posts

Posted - 2010/11/03 :  15:31:46  Show Profile Send Strophlex a Private Message  Reply
Många tack för den länken!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/03 :  15:39:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply



Ta ett par kvällar och "botanisera" bland "hörtalar-bygg-trådarna".

Man blir förvånad och imponerad av hantverket och kunskaperna.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/04 :  07:27:15  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
1. En del förespråkar gummiupphängda anordningar. Det finns en från Molly Fastener Corp. jag sett nämnas ett antal ggr. men jag har ännu själv inte lyckats lokalisera denna fästanordning, men å andra sidan har jag knappt börjat leta. Fördelen med denna anordning är att elementet kommer att rejält minska andelen förmedlade vibrationer till din högtalarlåda.

Har även hört nämnas att rampamuff skall vara bättre än islagsmutter vilken har rykte om sig att kunna släppa efter ett tag.

2. Jag har sett många lådor där baffeln ser ut att skruvas fast, med någon tätning emellan gissningsvis.

J. Ullberg
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/04 :  08:14:36  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
På den TL jag byggde i somras och den TL jag bygger nu blir i båda fallen toppen på lådan öppningsbar, tätas med tätningslist för högtalarelement från HiFiKit, nu är det bara 3" i lådorna så lufttrycket blir inte direkt enormt. Hade jag byggt med större element hade jag nog inte gjort lådorna öppningsbara, å andra sidan hade då elementhålen varit markant större varför behovet givetvis varit i direkt relation mindre.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/11/04 :  09:27:57  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag hoppas att detta blir en byggtråd men många bilder

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/04 :  09:42:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Jag hoppas att detta blir en byggtråd men många bilder.


Kalle jag och Strophlex får slå oss ihop på en "Nybörjarbyggtråd".

Fast man vill nog inte "skylta" med "tanklöshetens fadäser".
Och sådana blir det nog........även om man konsulterar forumisterna.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/11/04 :  12:58:55  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Det är ju genom misstag du lär dig! =) Nä kostsamma misstag är inget kul men det går inte att kunna allt första gången..
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2010/11/04 :  17:02:57  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Hej Strphlex!

Vad har du haft för tankar när du valt just denna modell att bygga? Mest nyfiken för att kunna ge tips mot vad som komma skall =)

mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/11/04 :  19:28:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Om du är intresserad av TABAQ Strophlex, så kanske det kan vara värt att nämna att samma kabinett också funkar för TB W4-1320. Här är en jämförelse mellan TABAQ med 3 " resp 4 ".

/mvhff

edit: fixat länk

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/11/04 22:27:50
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/04 :  20:41:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Här är en jämförelse mellan TABAQ med 3 " resp 4 ".


Ajdå, där avkrävs jag att registrera mig ...
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/04 :  21:13:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Ajdå, där avkrävs jag att registrera mig ...






Detta var graferna på den länken.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/04 :  21:24:40  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Tja...
Jag får inte något intryck av att 4" blir så mycket roligare ...
Men antagligen högre SPL.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/04 :  21:29:07  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Men det finns väl en volymratt att vrida medurs, RockenRoll
läge 11, som Charle Norman sa.


Annars verkar 3:an ta sig ordentlig ner i basen.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/11/04 :  22:21:10  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Bara att köra igång. :)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/11/04 :  22:30:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Ajdå, där avkrävs jag att registrera mig ...

-Oops, sorry.

Tack för hjälpen Gubben, jag har fixat länken också.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/11/05 :  07:09:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag tycker att fyran rullar av lite trevligare. Borde ge en trevligare bas om man räknar inte lite rumsstöd.

Fyran har också ett bättre x-max.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/11/05 :  10:59:24  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jag provade TABAQ med TB3 men köpte sen TB4 och det är stor skillnad framför allt i basen.
Go to Top of Page

Strophlex
Starting Member

13 Posts

Posted - 2010/11/15 :  13:13:29  Show Profile Send Strophlex a Private Message  Reply
Oj, här har det hänt saker! Att jag valt PMS är för att många verkar gilla dem och de kostar lagom mycket att bygga och verkar lagom krångliga. Inte för lätt och inte för svårt. Nu har jag börjat bygga så utrymme för val av modell är nu borta. Är det någon som har erfarenhet av dem? Jag ska nog lägga upp en tråd med bilder. Länkar härifrån i så fall!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/15 :  14:23:31  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Byt annars namn på tråden, lägg bilderna i den och be en admin flytta tråden till DIY bildreportage så får du allt som skrivits samlat i en tråd istället för uppdelat på flera.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/15 :  20:02:32  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Att jag valt PMS.........

Men det är väl inga "nybörjare-DIY-hötalare"!


Eller är det bara jag som bar "tummen mitt i handen".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Strophlex
Starting Member

13 Posts

Posted - 2010/11/16 :  07:29:03  Show Profile Send Strophlex a Private Message  Reply
Låt oss säga ambitiösa "nybörjare-DIY-hötalare"... Det har gått fint hittills. Till saken hör att jag har tillgång till en källare med mycket utrymme och många verktyg.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/11/16 :  09:25:22  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Äsch, vadå nybörjarhögtalare? Allt är relativt. Så länge man arbetar utefter sina egna förutsättningar och tänker till ordentligt så kommer det att lösa sig. :)
Go to Top of Page

Strophlex
Starting Member

13 Posts

Posted - 2010/12/09 :  13:40:22  Show Profile Send Strophlex a Private Message  Reply
Bygget har kommit en bra bit, men jag har under en tid väntat på komponenter. De ska nu vara på ingående så det är dags att fortsaätta. Troels rekommenderar "egg crate foam" bakom elementen, men det verkar inte helt lätt att få tag på. Tror ni att http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljuddampare/Ljuddampningsplatta1/ skulle funka istället? Jag antar att poängen med denna dämpning är att döda stående vågor. Bitumen pads är det mycket snack om också. Vad är syftet med det?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000