HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 EMU 0404 USB i WinXP och Linux
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CEB
Starting Member

18 Posts

Posted - 2010/11/09 :  14:44:25  Show Profile Send CEB a Private Message  Reply
I fredags tänkte lillebror och jag börja med det strävsamma jobbet att samla material till en solfångare.
Vi ville ju gärna ha lite musik under arbetet......
Eftersom jag rippat ner alla mina CD till hårddisk i 44.1kHz/24bit så vevade jag igång min HP 550 laptop med WinXP. Efter nån timma tyckte lillebror att vi skulle testa hans Acer One med Ubuntu 10.10. Sagt och gjort så swoppade vi datorer, efter ca 20 sek tittar vi på varandra och undrar om vi hör rätt eller det var "solsting" pga av arbetet. Gör om manövern och konstaterar att Linux låter klart bättre än WinXP. Tror det är kmixer som är "boven"??
Brasklapp....har aldrig lyckats få Kernel Streaming att funka i WinXP.

Lite om anläggning vi lyssnade på....
HP 550 laptop med både WinXP och Ubuntu 10.10. Ubuntu ligger kvar i maskinen och det blir aldrig något Windows där igen.

Moddad EMU 0404 USB
Ca 5000 uF extra utöver "orginalbulan" och utgångsstegen bypassade med ett passivt filter inkopplat direkt after dac:en.

Balanserad Svalanderfläta med 0.6 mm koppartråd mellan EMU och...

Thule IA 150B
Bytt en "hög" med kondingar....
Upptäckte vid detta jobb att enligt schemat så har Thulen ingen motkoppling, bara DC-servo.

Tara Labs Helix Prism Biwire högtalarkabel.

Dali 40 Special Edition
Bytt kablar till Tara Labs RSC Prime Biwire.

(Är någon som tror att jag jobbat på HiFi-klubben ...)

Hur lät det.....?
Ruggigt bra, jag knackar på dörren till High End på allvar.
Vågar också sticka ut hakan och påstå att jag kan matcha Laptopen/44.1k-24bit.wav/moddad EMU 0404 USB mot vilken CD-spelare som helst under 25000:-
(lillebror har längre haka och säger 50000:-)
Har du planer på att "köra med dator" så köp EMU:n och modda den, mer ljud för pengarna går förmodligen inte att få.

Har testa systemet på en kompis. Kommentar...
Irriterande bra, blir inte alls avundsjuk.

Hoppas framöver kunna göra en jämförelse mot "potent" CD-spelare.

CEB

De e la aldri för sent å bränna en säkring.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/11/09 :  16:45:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Testa med Ubuntu Studio och RT-kernel. Du skall köra med "nice -20" i terminal när du startar mediaspelaren, så att den får högsta prioritet.

Det borde göra ungefär lika stor skillnad till.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

CEB
Starting Member

18 Posts

Posted - 2010/11/09 :  20:09:10  Show Profile Send CEB a Private Message  Reply
Tackar för tipset....
Har installerat Ubuntu Studio men inte lyckats få något ljud ur det.
Enligt listan på supportade ljudkort står det att EMU 0404 USB inte stöds för tillfället men att det är tydligen på G.

CEB

De e la aldri för sent å bränna en säkring.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/11/09 :  20:20:34  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Varför inte använda ASIO? EMU 0404 stödjer ju det.

Skulle vara intressant med en mätning som bevisar förbättring. Speciellt med win 7 då jag kommer köra det i framtiden (spelar mycket, eller planerar iaf att göra det)
Undrar om man får en förbättring om man kör linux i en VM och USB ljudkort kopplat direkt. Skulle nog göra puristerna galna. =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000