HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY-Uppsala 2010. Intryck och eftersnack.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/15 :  10:49:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag provar att kicka igång den här tråden också, men väl medveten om att det kan bli lite gränsdragningsproblem mellan den här och bildtråden.
Men ta gärna bilder i den andra tråden ifall bilden är den större delen av budskapet, så vi inte sprider ut det fina bildmaterialet överallt.

Men jag kan börja lite försiktigt med lite av mina allmänna intryck från sakerna som ställdes ut i årets mässa.

Först och främst vill jag hålla med om vad andra skriver på fler ställen, den allmänna nivån är ju faktiskt riktigt hög.
Antagligen skulle jag kunna leva med ljudet från vilket som helst av alla de utställda systemen.
(Jag är ju dock ingen superaudiofil, så min åsikt står endast för mig )


Jag gick runt och försökte hinna med att plåga alla systemen med två låtar jag valt ut. Jag hann inte alla men åtminstone mer än hälften.
Vad jag grejade med speglar faktiskt lite vad jag själv håller på med just nu, så det var två bastest, samt givetvis hur ljudet allmänt upplevdes... självklart ...

I de stora rummen verkar en basgång jag testade dra igång rumsresonanser i en förskräcklig nivå.
Petters system och Tobbe's stora Buckingham-tannoyer brötade ihop denna basgång rejält. Omöjligt att avgöra hur mycket rummet bidrog, men antagligen en hel del, eller allt ...

Hoktunas moraklocka var väldigt slank i lågbasen och led således inte alls av detta problem med rumsnoder. Det finns alltså fördelar också med att skippa lägsta oktaven.

Märkligt nog upplevde jag att nikwal hade en djup och fin bas, men hans system klarade ändå av basgången väldigt bra.
Var hans rum annorlunda? (storlek, dämpning, var dörren ut till korridoren öppen, eller vad?)


Men en slutsats är nog att vi borde prova t.ex. basätare i större omfattning till nästa år.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/15 10:51:17

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/15 :  19:25:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Annars tycker jag att alla små högtalarskapelser har gett mig ett helt otroligt och bestående intryck.

Flera byggen med pyttesmå och löjligt billiga element skapar ljud som ger mig haksläpp.
Visst har dessa högtalare sina begränsningar, men jag tycker dom är ofattbart bra med tanke på vad dom innehåller.

I tanken har jag asto's, paa's, marens, bibl och Michael (kanske någon glömd, då ber jag om ursäkt) där den gemensamma nämnaren är 3 till 5 tums element och jag misstänker att det är relativt billiga byggen de flesta av dessa.


När jag såg paa's små mjölktetrastora konstruktioner stå där uppskrämda mot väggen i det jättelika rummet så började jag fundera på vem som är galen.
Men totalt haksläpp när det började spela.

Tabaq har ju hörts förut. Mindre budget än så går det val knappast att få. Men vid trevliga volymnivåer och om man struntar i Bach Toccata och fuga i D-moll så är det ju bara så bra.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/15 :  19:26:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag hann endast titta på högtalare under den begränsade tid jag hade till förfogande, jag hoppas andra kan skriva lite om allt det andra.


Ja jag hoppas givetvis också att andra avhandlar högtalare mer också.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/15 19:26:55
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2010/11/15 :  19:56:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Paa's skapelser var riktigt trevliga!

När jag spelade på Tannoy å Yamaha burkarna så var det inte mycket focus på Paa's burkar men det var några klara ögon som såg nåt konstigt där bakom å ville att jag skiftade.
Men det blev kortvarigt då Tannoy var ett av dragplåstren

Jag hann mad å lyssna runt lite åxå å Asto's burkar var trevliga å Classes var så trevliga att dom hanmnade här hos mig

Vi lyssnade en stund på Tannoyerna hemma hos Tobbe L efter lite bärande å när dom hade ett vanligt vardagsrum å spela i så blev det riktigt bra.

Petter's Beyma middar impade på mig.
Jag har alltid tyckt att Beyma var en billig JBL kopia (Ingvar informerade att Beyma har gjort element åt JBL på senare tid) då jag själv gillar JBL's gamla grejjer.
Man lär så länge man lever

Det blev lite 18sound på mässan med 12" coax, 15" bas, 6" mid åsså classes coaxer.
Jag har bara skruvat med deras basar tidigare i disco burkar men nu så klarnade den övre delen åxå.

Nu saknas bara Beyma 1" med PM4 membran.

Det kluras här i hytten


/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/11/15 :  21:24:29  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag gillar Astos`mltl,i ett lagom stort rum så presterar dom fantastiskt.
Jag hann inte lyssna runt så mycket men Tannoy imponerar.
Erlings övre register brännde sig fast oxå.
Classes minimora gav oxå ett korrekt o städat intryck.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2010/11/15 :  21:47:52  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Dom spelar Bandit metal just nu.
Hög koprimering på stationen å mycket dist
Dom bara lirar helt oansträngt....
2x90 rörWatt med variabel motkoppling åsså lite eq på det.

De' e' grejjer de'

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/15 :  22:11:22  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jag avvek lite tidigare än tänkt, mådde inte så bra i huvudet. Det var väl alla fina byggen som knäckte mig, för fina och välspelande byggen hade ni/har ni grabbar. Att det kan låta så bra för de pengar det handlar om!!! Kan tänka mig att det för allt från 1/20-del till 1/4 av vad mina högtalare betingar, så är det ett ljud som är lika bra eller kanske till och med bättre än vad jag har i mitt vardagsrum.

Mer beröm och intryck kommer så småningom.

Tack till er alla som släpade dit era byggen för allmän beskådan och åhörande. Mycket inspirerande!

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/17 :  19:46:46  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Hur mycket besökare var det i år?

Jag upplevde att det kanske var mindre än förra året.
Men jag hade inte så bra koll innifrån vårt rum, å andra sidan.
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2010/11/19 :  11:59:27  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
Fast hon verkade inte FATTA riktigt.. det är juför bålingen inte mina bandar konstruktioner , mohaha dock nya band experiement på g..

Edited by - nikwal on 2010/11/19 12:19:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000