Author |
Topic  |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 07:09:08
|
Bil - Mercedes C180 kombi Sommardäck - 17" 205/55 Vinterdärck -16" 200/55 15"185/65
Med vinterdäck så har jag nästan 1 dl lägre förbrukning per mil. Är det för att radien är mindre med vinterdäcken? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2010/11/18 08:03:05 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 07:19:07
|
Jag bara höftade storleken på vinterdäcken för jag kom inte ihåg storleken. 195 blir det i så fall. Sommardäcken är Pirelli P7 vilket inte säger mig så mycket. men något ska jag göra iaf, för 1 dl milen är Mycket. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås
    
3656 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 07:38:57
|
Kör med vinterdäcken året runt så är problemet löst. :-) |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 07:42:36
|
hahahaha Jo det är en lösning kanske. Tror ni det är storleken eller däckets motstånd som är orsaken? För man kan ju sätta på lågprofil kanske? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Magils
Member
    
7061 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 07:48:15
|
Det var en rejäl skillnad. Själv har jag 225/55 16 på både Sommar och vinter, fast även där upplever jag vinterförbrukningen som aningens lägre. Dock inga deciliter.(1-2 cl). De dimensioner du anger gör ca. 3 cm på diametern, vilket ger nästan en dm på omkretsen. 17*2,5 = 42,5 cm diameter *3,14 = 171 cm mot 161 .... stor skillnad på dimension tycker jag. 195/65 på vintersulorna kanske? |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 07:49:22
|
Absolut inte :) Körde tur/retur stockholm i helgen med snitthastighet på 128 km/h o förbrukning på 0,75 milen. Kör dagligen 2 ggr 5.5 mil till jobb o med vinterdäcken så ser jag direkt att förbrukningen är lägre.
*edit* Jag är inte den som vill ha dom fetaste sulorna som finns o 21" fälgar. Här är det snålheten som går före ;) |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2010/11/18 07:50:54 |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 07:54:52
|
Med vinterdäck
 |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 08:02:22
|
får justera, vinterdäcken är 185/65 15" Ganska stor skillnad alltså
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 08:07:16
|
ca 2700:- kr per år bara på jobb körningen. Inga stoora summor, men ändå
Får kolla på lite lägre profil till våran :)
Tack för hjälpen!!
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2010/11/18 08:11:38 |
 |
|
Magils
Member
    
7061 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 08:11:05
|
185/65 15 har bara 157,5 i rullomkrets...kör du samma verkliga hastighet? Hastighetsmätaren visar ju högre hastighet med mindre däck, och farten påverkar förbrukningen, inte bara rullmotstånd. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
    
4935 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 08:12:16
|
Jag har Pirrelli vinterdäck för andra vintern nu. Dessa går gudomligt tyst, nästan ingen skillnad jämfört med sommardäcken.
På minuskontot är bränsleförbrukningen, ca 0,5 dl mer per mil, kanske något mer. Med de förra däcken (märket har jag glömt) blev det ingen märkbar skillnad då jag bytte mellan sommar och vinterdäck, med dessa ser man direkt på första tanken efter. Bilen drar mer under vintern än sommaren, 0,5-1 dl/mil ungefär. Men nu lägger däcken till nästan lika mycket. Det börjar bli dyrt att köra på vintern nu! 
Förövrigt är Pirrelli-däcken här bredare än de förra vinterdäcken var, så jag misstänker detta. |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 08:16:24
|
quote: 185/65 15 har bara 157,5 i rullomkrets...kör du samma verkliga hastighet? Hastighetsmätaren visar ju högre hastighet med mindre däck, och farten påverkar förbrukningen, inte bara rullmotstånd.
Det är ju en tanke, ligger både vinter o sommar runt 130 i snitt. Enligt hastightesmätaren
*edit* tagit bort text |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2010/11/18 08:18:44 |
 |
|
Mey
Member
    
899 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 10:12:44
|
Är du säker på att sommardäcken är 205/55-17? Låter som en mycket ovanlig storlek tycker jag. 
|
 |
|
sladdbarn
Member
    
2849 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 12:03:36
|
Mey: nä det är ingen ovanlig storlek. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 12:19:28
|
Det är jag hundra på, med orginalfälgar. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
svejk
NA addikt
    
3505 Posts |
|
sopwith
Member
    
595 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 13:47:37
|
Volvo S60, sommar 195x65/15 = 0,78 l/m, vinter (dubb) 195x65/15 = 0,78 l/m. SAAB 9-3SS, sommar 225x45/17 = 0,89 l/m, vinter (dubb) 195x65/15 = 0,79 l/m. Breda däck gör att bilen ligger som ett strykjärn på vägen, kan vara mera tungrullat men troligast i mitt fall en tynge fot |
 |
|
emanuelgbg
Member
    
743 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 13:54:11
|
Nu vet jag inte hur ni räknar riktigt..
Ett 205/55 17 har 206 cm i omkrets Ett 185/65 15 har 195 cm i omkrets
Detta ger skillnad och hastighetsmätaren kommer visa fel = olika vartal vid samma hastighet vid jämförelse. Smalare däck brukar innebära mindre friktion och därmed lägre förbrukning. Frågan är dock om det inte är en blandning här? Om du kör samma sträcka varje dag till jobbet kan du ju se hur långt trippmätaren går med sommar resp vinterdäck men som sagt så skiljer det ju 11cm på varje varv som hjulet snurrar, eller ca 1616 varv mer med vinterhjulet på de 5,5milen... ca 3km fel om inte jag räknat fel? Trött idag så ni får gärna rätta mig! |
 |
|
Magils
Member
    
7061 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 15:13:05
|
Usch vad slarvigt, tog bara däckshöjden en gång. 
Visst är det som du skriver...
edit: 11 cm skulle således utgöra 5% och det är alltså 5-6 km/h, i hastigheten 130 km/h påverkar detta en hel del. Det har med luftmotstånd, motorvarv, att göra också.
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2010/11/18 15:16:38 |
 |
|
EngelholmAudio
Member
    
8209 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 15:20:32
|
Hur är det med däckens diameter? På en av mina bilar hade jag större diameter på vinterdäcken än sommardito. Lägger man ihop försiktigare körstil och större däck (= lägre varvtal) så blir'e lägre förbrukning.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
    
4935 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 15:38:22
|
Det kan också bli högre förbrukning av större däck. Om man fortsätter att hålla samma hastighet på hastighetsmätaren så kör man i verkligheten snabbare med däck med större diameter.
Och luftmotståndet ökar väl i kvadrat med hastigheten? |
 |
|
emanuelgbg
Member
    
743 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 16:34:15
|
Nu är ju förhoppningsvis hastighetsmätaren inställd på en viss hjulstorlek. Allt som avviker från den hjulstorleken kommer innebära fel både på hastighetsmätaren och på mätarställningen.
Större hjulstorlek (omkrets) innebär att uväxlingen ökar och varvtalet sänks och troligtvis även förbrukningen även om det inte är h ugget i sten. För färddatorn eller trippmätare blir det dock fel och det blir väldigt svårt att räkna ut förbrukningen.
Troligaste orsaken till att bränsleförbrukningen sjunker på bilen är att det smalare däcket har såpass mkt mindre friktion trots att det är ett vinterdäck samt att Trippmätaren kommer visa att bilen gått längre om omkretsen är mindre och därmed visar färddator fel (eller egen uträkning liter/km.
|
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
    
4935 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 16:47:33
|
quote: Större hjulstorlek (omkrets) innebär att uväxlingen ökar och varvtalet sänks och troligtvis även förbrukningen även om det inte är h ugget i sten. För färddatorn eller trippmätare blir det dock fel och det blir väldigt svårt att räkna ut förbrukningen.
Förstår du själv vad du skriver?
Om jag kör 90 enligt mätaren med hjul med mindre omkrets kommer jag ha exakt samma varvtal som med bilens originalhjul. Däremot går det långsammare i verklig hastighet, dvs mindre luftmotstånd = mindre hård på gasen.
Om jag kör 90 enligt mätaren med hjul med större omkrets kommer jag ha exakt samma varvtal som med bilens originalhjul. Däremot går det snabbare i verklig hastighet, dvs högre luftmotstånd = mer tryck på gasfoten.
|
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
    
8779 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 16:53:04
|
quote: Större hjulstorlek (omkrets) innebär att uväxlingen ökar och varvtalet sänks och troligtvis även förbrukningen även om det inte är h ugget i sten.
Njae... Detta förutsätter att du har en helt separat hastighetsmätare som är oberoende av hjulens rotationshastighet. Annars är det troligaste att du har samma varvtal, men högre hastighet (och luftmotstånd) om vi pratar landsvägskörning.
Edit: Inte ensam om att invända tydligen... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 17:05:05
|
En sak jag tänkte på med är att med mindre omkrets så får man mer kraft. Som att köra i 50 o ge fullgas på 2:an respektive 5:an. Sen har jag ju inte världens starkaste motor heller. Mindre däck ger ju då bättre förutsättning.
Kollade idag på vägen hem, med sommardäck o 4000 rpm så går bilen i 135 km/h ungefär. Med vinterdäck så blev det 140 km/h
Det här med trippmätaren, då får ju bilen egentligen helt fel antal mil med mindre däck! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2010/11/18 17:07:01 |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 17:25:28
|
kom på, borde inte tillverkarna ha tänkt på det här? Rpm kontra hjurvarv borde ju vara busenkelt att kolla så bilen vet vad för däck som sitter på.
Sen nämdes det att det var 11 cm i skillnad på omkretsen. Det ger inte 11 cm skillnad i längd, borde kunna formlen 
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Topic  |
|