HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Johan4130's tråd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/12/14 :  17:50:51  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag och medlemmen Audiovector (Hej!) kan bilYessssss! Ny elektronik i vardagsrummet!da klubb! Vi verkar båda vara bra på att byta elektronik. Visst är det skoj?! :)

På fem år har jag i förstärkarväg haft (utan inbördes ordning):
*Zeberg AD-2 (Tonewinner-fabriken-som-gör-XTZ-och-viss-Emotiva-el-bland-andra).
*Hegel H1.
*Hegel H200.
*Marantz SR8002.
*Rotel RA06.
*JVC (från 1979).
*Yamaha RX-V765.
(*XTZ Subamp1)
*Rotel RC1550.
*Rotel RB1580.
Innan de fem åren körde jag gammel-JVC'n sen barnsben.

Som ljud och ibland bildförmedlare har jag under de senaste fem åren haft:
*Pioneer PD-S507.
*Original 2008 mkII.
*Playstation 3.
*Cambridge BD650.
*LG BD390.
*Hegel HD10.
*Cambridge DAC-magic.
*Ett gäng sunk-dvd-spelare (mest för att få film in i sovrum och likn.
*En Technics-svarv av okänd men hyfsat välljudande modell med nån Ortofon-puppa.
*Några olika datorer.
*Rotel RCD06.
Rotel RCD1520.

I högtalarväg har jag utan inbördes ordning haft följande under de fem sista åren:

*Klipsch RF82.
*XTZ 99.36.
*XTZ 99.26 (med tillhörande basmoduler och centerhögtalare).
*Canton GLE 490 (komplett surroundkit).
*Dynaudio Focus 220.
*Amphion Argon 2.
*Plus lite blandat gammalt skrot men har haft mellan affärerna.

Sägas bör att jag har nästan alltid fått skapligt med rabatt eller köpt demoprylar. Jag har alltid lyckats sälja med rätt liten förlust som tur är.
Sägas bör också att de flesta förändringar har skett pga ekonomiska skäl. Har nämligen haft två jobb på rad som lagt ner kort efter man fått fast. Med en del viktigare poster att betala så har hifin fått stryka på foten varje gång.

Nu har jag dock rott hem ett rätt bra jobb på ett av Sveriges största metallindustrier och lägger det här ner så vet jag inte vad det är för aura jag dras med.

Med andra ord - dags att uppgradera stereon igen dårå.

Nu står en Hegel H200 med en Hegel HD10 och lirar igen (ihop med en Mac Mini och en Cambridge BD650-spelare).

Tror nog aldrig ett par Canton GLE490 matats med så bra elektronik! :)
Det låter faktiskt rätt ok.

Mycket bredare ljudbild samt något djupare än Yamma-recievern jag matade dem med innan (vilken tur!). En smula fler detaljer finns också. Basen har börjat existera och tendensen att låta en smula vasst (sss-igt) har försvunnit.
Man börjar smått förstå hur Hifi&Musik kunde höja de här burkarna till skyarna. De är dock inte jätteprisvärda matade med sämre elektronik.

Jag räknade lite på vilka summor jag blivit av med i alla affärer och man skulle kunna säga att man slängt bort en Hegel HD10 - minst.

I dessa tider är dock dock svårt att vara ledsen för det. Nytt jobb, ny elektronik och så är det dessutom snart julafton, vilket är bra för det betyder att man snart slipper höra fler jullåtar på radion.

Nu är det bara nya högtalare som skall inhandlas men det blir när lädret har svullnat upp lite igen. Det är just nu lika smalt som grisen som just blivit av med sin julskinka.

Detta inlägg skulle platsat bättre på en blogg men då jag tycker det är fånigt att ha en egen så får jag skriva av min fånighet här istället.

God jul!

Edited by - Johan4130 on 2010/12/14 20:52:03

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/14 :  17:58:30  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Eller så skriver du det i en medlemstråd (din egen alltså), så kan vi följa dina eskapader där.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/12/14 :  19:34:55  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Flyttar till medlemmars system.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/12/14 :  20:25:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Skulle vara kul om du kunde skriva lite om hur du upplevde skillnaderna mellan de olika högtarna, deras förtjänster och nackdelar...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/12/14 :  20:52:39  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Återkommer med lite tankar om mina gamla grejer.

Har ändrat topic till en mer passande nu när tråden blev flyttad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000